Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vraagje voor de reguliere uitgever

Gilbert, Onder een ander onderwerp, dat inmiddels is afgesloten, stond nog een vraag van mij open, ik citeer: "" Gilbert, Maakt het voor de beslissing om een boek uit te geven, iets uit, of de auteur zelf al een aantal exemplaren van dat boek bestelt? Gegarandeerd koopt? Als dat al zo zou zijn, moeten dat er dan 50, 100 of 500 zijn? "" Ik hoop dat je toch nog hier terecht komt. Ik bedoel niet te denken dat een aantal exemplaren een uitgeverij zou redden, maar dat het mede ondersteunt, dat de auteur het ook echt meent, met zijn boek. Bij voorbaat dank voor je reactie.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier is de btw op boeken in de boekhandel ook 6% Gilbert. Maar als je bijvoorbeeld zelf een boek laat drukken bij een drukker, betaal je wel 19% voor de diensten die de drukker levert. Verder zijn de teksten die je een uitgever levert gelukkig wel btw-vrij en de 'lessen' die je op scholen gaat geven over je boek ook. Dat scheelt ons schrijvers weer een hoop rompslomp, geen btw-administratie dus.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb begrepen uit alle reacties dat verlies uit sommige boeken opgelost wordt met winst van andere boeken. Er werd hier gevraagd naar het break-even-punt van 1 boek en niet van een hele uitgeverij. Dan klopt het rekentechnisch gezien niet meer en worden appels met peren vergeleken.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors. Ik heb zo'n 15 jaar geleden een hometrainer aangekocht omdat mijn buikje zich liet gelden. Die fiets staat, nog bijna splinternieuw onder het stof in de slaapkamer. Ik denk dat er niet eens 100 km op staat. Voor de rest wieg ik in de wagen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar veel kosten zijn niet naar 1 boek terug te rekenen, Redhed. Er wordt een fondscatalogus gemaakt van alle nieuwe boeken. Folders worden naar de halve wereld gestuurd. Er wordt een stand gehuurd op een boekenbeurs en die stand wordt twee dagen bemand. Een vertegenwoordiger gaat alle boekhandels langs om ze te overreden, of de speelgoedwinkels in geval van kinderboeken. Al die kosten drukken op het totale fonds van dat jaar. En uiteraard is het slim om die weg te schrijven op dat succesvolle boek, anders maak je op dat boek te veel winst en betaal je alleen maar belasting. Ondernemen is zo gunstig mogelijk schuiven. Rekentechnisch zal het dus nooit kloppen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:lol: :lol: Gilbert. Jouw bericht kwam er even tussen. Ik bedoelde dus aan Marriejeanne te zeggen dat ik die geheime afspraken zondag op de fiets even met haar doorneem. Dan hebben we namelijk met een aantal forummers (iedereen is welkom) een afspraak in Utrecht om eens levend bijeen te komen. Marriejeanne mag dan de laatste twee kilometers naar de kroeg achter op mijn fiets, heb ik beloofd. Maar als je wilt, neem ik je ook met plezier een keer mee naar de kroeg, achter op mijn monumentale fiets :D

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
A. Redhed ex-10000. Als je het per boek gaat bekijken ligt dat natuurlijk wat anders. Maar verschilt toch boek per boek. Zoals ik al zei is bv het corrigeren de belangrijkste post in de voorbereiding. De corrector zal voor elk manuscript andere tijden noteren... Maar zoals ik al zei is een uitgeverij een pyramide die maar een topje kan hebben als het een goede onderlaag heeft waaruit die top kan groeien. Een uitgeverij met alleen bestsellers is onmogelijk, onbetaalbaar en onleefbaar. Bovendien kun je dan een bureel runnen met twee of 3 personen met heel veel tijd om je eigen boeken te lezen. Maar niet lang. Als je in een Tour de France alleen maar de Top-10 laat vertrekken dan heb je daar helemaal niets aan want die fietsen pas echt de laatste kilometers. De meer dan honderd anderen maken wel de ganse Tour aantrekkelijk. Voor de rest volg ik Zjors helemaal in de redenering. Maar niet op de fiets. Met die 6% is dit dus hetzelfde. Maar als die drukkerij zich dan uitgeverij noemt zit je toch prima. Niet? Jij koopt dan de boeken van de uitgeverij aan 6% en je verkoopprijs kan zoal met 1 euro naar beneden, met alle voordeel voor de koper. Zonder enig nadeel voor u.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het klopt wel dat je een hoop zelf moet doen. Maar ze hebben mij bij de uitgeverij ook de vrijheid gegeven om dat te doen. Zodra ze zagen dat ik het nooit ten koste van iets of iemand (anders) deed lieten ze me de vrije teugel. Ik zou nog zoveel meer willen doen en een stuk sneller ook. Maar ja, ik ben dan ook Mega Mara! (Grapje.)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Zjors: dat zijn de kosten die ik in een vorige post bedoelde met overheadkosten. Er worden hier discussie gevoerd met in iedere post een andere grondslag tot berekening. Er werd niet alleen een breakeven punt gevraagd, hij werd ook genoemd door meneer Gilbert. Ik zou graag zien, dat als dit dan genoemd wordt, het ook rekentechnisch klopt. Anders kan je beter geen aantal noemen en direct zeggen dat het niet te berekenen is (wat een uitgever natuurlijk wel berekent) en gelijk de hele winstberekening van de uitgever noemen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar als je bijvoorbeeld zelf een boek laat drukken bij een drukker, betaal je wel 19% voor de diensten die de drukker levert.
Weet je nog dat we het hier recentelijk over hadden? Ik betaal op grond van het ISBN maar 6% BTW bij WPS.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
BEP is de afkorting van Break Even Point. Het punt vanwaar je de kosten eruit hebt. Wij moeten altijd afkorten van onze economieleraar. 'Anders blijf je aan het schrijven'. Zit wel wat in.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het rekentechnisch perfect wilt hebben, is het break-even point voor elk boek natuurlijk anders. Waar het mij om ging, is de vraag hoeveel boeken men ongeveer moet verkopen om de kosten eruit te halen. Globaal dus. Zijn dat er 10, 100, 1000 of 2000. Gilbert zei 500. Ik denk dat je dat dus als een soort richtlijn moet zien.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je nog dat we het hier recentelijk over hadden? Ik betaal op grond van het ISBN maar 6% BTW bij WPS.
Dan hebben we elkaar toen verkeerd begrepen, Mario. Ik dacht dat het toen ging over het verkopen van je boek. Daarbij maakt het niet uit of het een ISBN heeft of niet. Als je je boek in de winkel verkoopt dus. Klanten betalen dan altijd 6 %. Dat je bij de drukker dan ook minder betaalt, is mij niet bekend. Is dat echt zo? En is dan het verschil dat je een ISBN hebt, of is het verschil dat je ondernemer bent. Doordat je officieel uitgever bent geworden. Ik heb namelijk twee boeken van me bij WPS laten drukken. Beide keren betaalde ik 19%. Eerste boek had een ISBN, maar dat staat op naam van een ander en ik verleende de opdracht. Het tweede boek heeft geen ISBN. Ik bestel dus als particulier. Als dat zo is wat jij zegt dan is een ISBN aanvragen dus sowieso goedkoper. Is dat de reden waarom elk fotoboek dat je via de Hema bestelt , ook als er maar een van gedrukt wordt, een ISBN krijgt?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gilbert, ik hoorde zeggen dat verhalenbundels commercieel niet goed liggen, wat zeg jij? Ligt een complete roman beter in de markt dan een bundel verhalen?

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ros. Voor mijzelf zeker niet, want ik hou van kortverhalen en poëzie. Niet te kort. Je moet nog de tijd krijgen als je het leest om hiervan te genieten via de sfeer en vooral de opbouw en de plot als slot. Een goed kortverhaal vind ik zeer kunstig. Maar ook de uitgebreidere verhalen en essay's vind ik de moeite. Ik ben geen vervolglezer. Ik hield vroeger ook niet van die feuilletons in de kranten of tegenwoordig de nietszeggende, jarenlangdurende overvloed van soaps op TV. Waaraan ik begin wil ik ook dezelfde dag of avond het einde kennen. Maar dat is puur persoonlijke smaak hoor. Mijn vrouw leest liever romans. Maar de roman ligt nu eenmaal veel beter in de markt. Vraag eens in de bibliotheek... buiten wat lezers van vakliteratuur, hobby enz. zijn de echte lezers verslinders en verslaafde romanlezers. Nog liefst heel dikke boeken. En hoe erger de maatschappij drukkend wordt hoe meer er wegvluchten naar een andere mooiere wereld in oa romans lezen. Brave New World. Men beweert zelfs dat lezers iets tekort komen... zoals sommige chocolade-eters... Over uitersten gesproken. Ik ken een gezin waar de vrouw alles laat voor het lezen. Bij sommige mannen gaat het loon op aan drank. Bij deze vrouw was dat aan boeken. Ze liet haar eten ervoor. Het gezin werd verwaarloosd enz. Totdat de man moest ingrijpen, zelfs via de gemeentelijke sociale dienst, om de vrouw terorder te roepen. Ze volgde zelfs een ontwenningskuur waarbij haar geest getraind werd om toch aan iets anders te denken dan puur in fantasialand te leven met haar onophoudelijk lezen. Ze liet er haar slaap voor. Dat is enkele maanden goed gegaan. Maar onlangs vernam ik toch dat ze tweedehandsmarkten enz. afloopt en zich, met minder geld, weer tegoed doet aan leesvoer. Eigenlijk een aardig thema voor een lang waargebeurd verhaal. Want dat ligt ook prima in de markt. Ros, dit maar om te zeggen dat een lezer van boeken zelden toevallig is en ook om die reden kortverhalen niet zo vlot in de markt liggen. Heel, heel spijtig. Dit is nog honderdmaal erger voor poezie. Maar daar speelt de prijs dan ook een heel grote rol. Een dichtbundeltje van enkele bladzijden, amper gevuld, voor 10 euro stoot ook af. Bovendien moet je bij een dichtbundel grondiger nadenken en met geduld lezen en herlezen. De Toon Hermans-versjesstijl gaat er dan wel vlot in.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
"De Toon Hermans-versjesstijl gaat er dan wel vlot in." Ja, dat is zo, maar dan moet je éérst ook helemaal Toon Hermans zijn, want als je als debutant met deze versjes aan zou komen, geloof ik niet dat een uitgever ze zou willen uitbrengen. Of ik moet me heel sterk vergissen.