Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

snelheid reactie uitgever

Er wordt regelmatig in posts gezegd, dat je altijd heel lang moet wachten op antwoord van een uitgever (ik heb het over echte uitgevers en geen drukkerijen). Is dit echter zo? Wat zijn jullie ervaringen met uitgevers die met jullie in zee gingen? Hebben die ook 8 weken gewacht met zeggen dat ze jullie boek wilden uitgeven? Ik heb 1 keer een positieve reactie gekregen. Die man belde binnen een paar dagen. Andere uitgever had hald positief mailtje, kwam binnen 2 weken. Alle afwijzingen duurden lang.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me goed voorstellen dat zodra een uitgever iets in handen krijgt dat hij echt ziet zitten, zo snel mogelijk een contract wil zien. Ook uitgevers weten dat schrijvers het naar diverse adressen tegelijk sturen.
Goed punt inderdaad! Meteen erop duiken, straks vis je achter het net...
Zoiets denk ik ook. Als het een goed verhaal is dan wil een uitgever je hebben en zal er voor zorgen dat zij dan de eerste zijn die je een contract aanbieden.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MichaM en Saralitse: dat klopt. Heb ik ook ondervonden. Vroeger duurden de afwijzingen die ik kreeg heel erg lang. Nu, met mijn verhaal over Mara, was mijn reguliere uitgever er diezelfde nacht nog bij! Zo snel kan het dus gaan. Als ze er genoeg in zien.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn ervaring was het toch zo dat ik bij mijn debuut drie maand op de blijde reactie heb gewacht. Als je een keer hebt gepubliceerd en je kunt bij een andere uitgever verwijzen naar die publicatie, en naar bv artikelen in de pers daarover, krijg je doorgaans sneller een reactie. Ik denk dat de realiteit zo is: 'een' uitgever, bestaat die wel? Vaak is het toch gewoon een bedrijf met veel lopende zaken die enkele mensen onder hun beheer/mandaat hebben. Daar wordt keihard gewerkt op allerlei fronten en niveaus. Het lijkt me logisch dat de ongevraagde manuscripten een sluitpost zijn op de begroting, zoals men dat noemt. Het gewone werk moet eerst af. Dat is geen onwil, maar een begrijpelijke toestand. En nogmaals: wie een goed manuscript heeft geschreven, komt echt aan de beurt, ook bij grote uitgeverijen. Ze lezen het echt wel, maar als men meteen bij de eerste alinea op onmogelijke zinnen of constructies stuit, kan ik me voorstellen dat ze dan niet verder lezen. Zo kan het lijken alsof je je manuscript ongelezen retour krijgt, maar misschien waren je eerste zinnen gewoon niet goed. Dus tip: laat je eerste zinnen snackzinnen zijn. Woord voor het Salon Woordenboek, Waus?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn ervaring was het toch zo dat ik bij mijn debuut drie maand op de blijde reactie heb gewacht. Als je een keer hebt gepubliceerd en je kunt bij een andere uitgever verwijzen naar die publicatie, en naar bv artikelen in de pers daarover, krijg je doorgaans sneller een reactie. Ik denk dat de realiteit zo is: 'een' uitgever, bestaat die wel? Vaak is het toch gewoon een bedrijf met veel lopende zaken die enkele mensen onder hun beheer/mandaat hebben. Daar wordt keihard gewerkt op allerlei fronten en niveaus. Het lijkt me logisch dat de ongevraagde manuscripten een sluitpost zijn op de begroting, zoals men dat noemt. Het gewone werk moet eerst af. Dat is geen onwil, maar een begrijpelijke toestand. En nogmaals: wie een goed manuscript heeft geschreven, komt echt aan de beurt, ook bij grote uitgeverijen. Ze lezen het echt wel, maar als men meteen bij de eerste alinea op onmogelijke zinnen of constructies stuit, kan ik me voorstellen dat ze dan niet verder lezen.
Denk dat je hiermee een duidelijk en relativerend beeld schetst en dat het inderdaad zo zal gaan.
Zo kan het lijken alsof je je manuscript ongelezen retour krijgt, maar misschien waren je eerste zinnen gewoon niet goed. Dus tip: laat je eerste zinnen snackzinnen zijn. Woord voor het Salon Woordenboek, Waus?
Het “manuscript” dat ik terugkreeg, was een brief, synopsis, een bio, biblio en een aantal fragmenten. Het fragment waarmee ik begin, is het stuk tekst dat ik bij mijn boekpresentatie heb gezet. Nu vind ik het zelf steeds moeilijker te beoordelen of het wel goede beginzinnen zijn, zijn ze smakelijk genoeg? Had ik andere fragmenten moeten kiezen, of heb ik geen goede brief geschreven? Ik ga op een gegeven moment overal over twijfelen, maar dat zal hopelijk over een paar dagen weer over zijn.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat alles wat je hebt opgestuurd, interessant is, Irene, maar ik kan me voorstellen dat het een uitgever vooral om het geschrevene gaat. Zijn ze daarin geïnteresseerd, dan komen de vragen over je bio, biblio e.d. vanzelf. Een manuscript moet natuurlijk bij hen passen. Het kan heel goed dat je in een stijl hebt geschreven die ze niet kunnen verkopen. Elke uitgever heeft een signatuur, een herkenningspunt, hoe zeg je dat, een eigen stem. Als je boek goed is, en het past niet bij deze uitgever, zal het ongetwijfeld een plaats vinden bij een andere uitgever.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn ervaring was het toch zo dat ik bij mijn debuut drie maand op de blijde reactie heb gewacht. Als je een keer hebt gepubliceerd en je kunt bij een andere uitgever verwijzen naar die publicatie, en naar bv artikelen in de pers daarover, krijg je doorgaans sneller een reactie.
Bedankt voor je reactie en het delen van je ervaring. Hoewel ik denk dat het al gepubliceerd hebben er niet altijd wat mee te maken heeft. Ik had nog nooit gepubliceerd. Misschien was jouw uitgever echt druk ;)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Afwijzingen varieerden van 8 weken tot moet nog steeds komen (september 2007 verstuurd). Mijn ervaring met DE postieve ervaring: 4 januari synopsis en brief gemaild, binnen een half uur de vraag of ik het hele manuscript wilde sturen. 11 dagen later uitnodiging voor een gesprek. 15 dagen na het gesprek het goede nieuws. Lijkt grotendeels te stroken met de ervaringen van de rest...

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga ik me toch zorgen maken; 't is alweer een week geleden dat ik de enveloppen op de bus deed... Van een uitgever had ik dezelfde dag nog een ontvangstbevestiging per mail; van een ander de volgende dag per post. Erg netjes, vond ik. De andere drie hebben - als verwacht - niets laten horen. Hopen dat zij het echt druk hebben ;)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, ik heb een manu naar een uitgever gestuurd, alweer drie maanden geleden. Nooit een ontvangstbevestiging gehad, dus wat nu? Ik durf niet te bellen of te mailen, maar dat wachten, dat kost me mijn nagels. Nooit geschoten is altijd mis, toch. Of toch maar eens bellen...

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja maar je hebt toch ook wel gelezen van die ene persoon, ik ben zijn/naam kwijt. die had in een topic verteld dat hij/zij ook wel eens wou weten wat de vooruitgang was. Had gebeld en kreeg vrijwel meteen zijn manu negatief terug. Dat wil ik graag vermijden.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb laatst naar twee uitgevers gebeld omdat ik na vier maanden nog niets gehoord had. Van beide kreeg ik vervolgens een e-mailadres om mijn ms per mail te sturen, en de belofte dat ze er dan echt wat sneller naar zouden kijken. Dit is nu ook al weer twee weken geleden maar het is in elk geval niet perse noodzakelijk dat er na een telefoontje meteen de volgende dag een afwijzing in de bus ligt. Met een van die uitgeverijen had ik trouwens een gesprek met de uitgever herself en dat was heel leerzaam ook. Haar belangrijkste advies was: altijd eerst bellen of een uitgever uberhaupt je ms wel wenst te ontvangen. Scheelt een hoop frustratie (beide partijen), postzegels, papier en tijd.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat vind ik een goede tip Favake, bellen of een uitgever je manuscript überhaupt wel wenst te ontvangen... ;)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Onlangs weer eens een poging gedaan. Een synopsis van mijn verhaal over Dadyar opgestuurd - per mail - naar twee uitgeverijen. Daarbij een hoofdstuk toegevoegd. Met de vraag of er belangstelling zou zijn voor het hele manuscript. De score is dat ik binnen een dag een antwoord kreeg van Kluitman, dat het zeer goed geschreven bevonden werd, maar dat de uitgeverij zich richt op een breed publiek met gemiddelde leeservaring en leesbelangstelling en dat mijn boek waarschijnlijk daar niet binnen valt. Nu ja, dat had ik misschien nog zelf ook wel kunnen bedenken achteraf, maar ja, niet geschoten, altijd mis. Met het advies het te proberen bij Querido of Leopold. Van de andere uitgeverij, De Fontein, geen reactie nog, dat is inmiddels twee weken geleden. Ik krijg de indruk dat per mail sturen een snellere reactie oplevert dan per post. En dat het sowieso slim is om eerst te onderzoeken of een uitgeverij überhaupt wel geïnteresseerd is in jouw stijl, verhaal, het beoogde publiek enzovoort. Ariadne PS Het genuanceerde beeld dat marriejeanne schetst van de wereld der uitgeverijen spreekt me zeer aan. Ook omdat ik er zelf gewerkt heb, zij het dan in de educatieve sector. Het zijn bedrijven, er wordt keihard (over-)gewerkt, er is idealisme, maar er is ook zoiets als de overleven in de branche en de marktwerking. :)

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ allen, wachttijden kunnen inderdaad wel oplopen tot vier maanden. Maar bij de meeste uitgeverijen zo'n zes weken, geloof ik. @ Calbona, jouw reactie lijkt me meer frustratie bevatten dan de discussies hier op dit forum. Wij hebben het over schrijven. U over klanten winnen. En ik heb begrepen dat niet al uw klanten zo blij met u zijn. De rest laat ik in het midden.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu ben ik meteen bang. Ik heb al bijna 2 maanden geleden 2 manuscripten opgestuurd waarvan ik nog geen reactie heb, en op Manuscripta (7 september) heb ik nog 3 manuscripten gegeven aan uitgeverijen...

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb stage gelopen bij een uitgeverij, en daar was het niet zo dat we direct reageerden op een manuscript dat we zagen zitten en de rest expres weken lieten liggen om de indruk te wekken dat we er grondig in gedoken waren. Alle binnengekomen manuscripten belandden op een stapeltje, en als dat stapeltje groot genoeg was werden alle manuscripten achter elkaar beoordeeld. De zeldzame keren dat ik heb meegemaakt dat er iets tussen zat dat potentie had, werd er wel direct contact opgenomen met de schrijver, meestal via email, terwijl bij afgewezen manuscripten inderdaad wel wat minder haast gemaakt werd met terugsturen. Als stagiaire mocht ik alle manuscripten grondig beoordelen, dat vond ik ook interessant om te doen. Toch moest ik uiteindelijk altijd een standaardafwijzing sturen. Jammer, want ik had mijn afwijzing wel kunnen onderbouwen. Over het algemeen kan het uitgeverijvak echter heel hectisch zijn en ik denk dat dat de reden is waarom veel uitgeverijen met standaardbrieven werken. Maar het hoeft dus niet altijd zo te zijn dat er totaal geen aandacht aan je manuscript is besteed, er kijkt meestal wel iemand echt naar, al is het maar de stagiaire :)

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, nu begin ik ook wel wat zorgelijk te worden, ik wacht nu al dik vier maanden...Heb wel keurig direct een ontvangstbevestiging per post ontvangen. Vorige week maar 's gebeld en dat gaf me kracht terwijl het in feite niets uitmaakte, ik wacht nog steeds. Het was nog niet beoordeeld, lag ook niet op de stapel 'afgewezen', gelukkig. Ik vind het respectloos dat sommige uitgevers geen bevestiging sturen of mailen, zoals ik op het forum las. Dat is toch wel het minste.... :angry:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof het ook wel, dat je een snelle reactie kunt verwachten indien je manu in het pulletje valt. Alle afwijzingen heb ik steeds minimaal na drie maanden ontvangen. Maar ik heb wel eenmaal een ander bericht ontvangen van Verbum Crime. Na drie maanden stuurde ik een email omdat ik nog steeds niks had gehoord en dezelfde dag nog reageerden ze. Ik kreeg te horen dat het zo lang duurde omdat ze mijn manu zeker potentie vonden hebben en dat ze er nog mee bezig waren. Een week later kreeg ik de afwijzing... In januari ga ik me weer oriënteren op uitgeverijen.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Paar maandjes verder nu en nog steeds niets gehoord over mijn ms. Wel twee keer gebeld en ik sta in de computer (dus geen ms zoek ofzo), maar ze lopen erg achter, het is gewoon nog niet gelezen. Inmiddels heb ik het naar drie andere uitgevers gestuurd, waarvan er na een dag al een afwijzing kwam, omdat het niet in het fonds paste. Een paar dagen later van een andere uitgever hetzelfde bericht. Beide trouwens wel persoonlijk, ik weet zeker dat ze het gelezen hebben, want ze waren wel belangstellend. Ik wacht nog op een reactie en vandaag heb ik het naar nog een uitgever gestuurd. Ik heb nog steeds hoop op mijn eerste keus, maar ja, na 8 maanden.....en met zo'n specifiek boek als het mijne..... Overigens heb ik ook gemerkt dat een belletje van tevoren goed is. Op de meeste websites van uitgevers staat wel info over hoe ze graag een ms willen ontvangen, maar niet bij allemaal of soms onduidelijk. Als je het niet zeker weet, echt bellen, hoor. De ene uitgever wil het perse per post, de andere juist per mail. Je wil toch niet de fout maken door het precies verkeerd te doen? Gewoon even bellen, duidelijk voor jezelf en prettig voor de uitgever. Ontvangstbevestigingen sturen ze niet allemaal, maar daar kun je ook naar informeren, dan weet je precies hoe het werkt.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
AnoukPlant, ja, bellen om te checken hoe ze hun mansucripten aangeleverd willen hebben, als dat nergens staat, dan is dat een goed idee. Afgelopen vrijdag heb ik gebeld met de uitgever waar we het manuscript van onze winterbundel nu naartoe hebben gestuurd. We hebben het geluk dat we een 'ingang' hebben via iemand van het forum hier, die vanwege haar beroep als vormgeefster al met deze uitgever te maken heeft. Zij had al een balletje opgegooid. De uitgever vond het een leuk initiatief en zei ons binnen drie weken te laten weten of ze de bundel iets vindt. Dit had er ook mee te maken dat de bureauredacteur toevallig net deze week met vakantie is. Ik vind dat snel, ik hoop dat we inderdaad dan al uitslag krijgen. En een kleine maand geleden had ik een kinderboekenmanuscriptje opgestuurd naar een grote uitgever. Na anderhalve week kreeg ik een ontvangstbevestiging, waarin stond dat ze achterliepen met manuscripten en dat het wel acht weken zou kunnen duren, voordat ik iets zou horen. Nou, voor een grote uitgever vind ik dat niet verschrikkelijk lang en ik vind het erg netjes dat ze het zo laten weten. Ik zal van beide uitgevers nog laten weten hoe lang de uiteindelijke uitslag op zich liet wachten. :)

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ervaring van een goede bekende, alweer een aantal jaren geleden: ms opgestuurd, volgende dag een positieve reactie. Boek is uitgegeven, succesvol en inmiddels meer boeken. Eigen ervaring: twee weken geleden opgestuurd, ontvangstbevestiging met dat het 10-12 weken kon duren. Nog niks gehoord....dus tja. Heb zelf ook het idee dat bij positief sneller gereageerd wordt Mariejeanne, jouw bericht helpt me wel: ik ga nog meer aandacht besteden aan de snackzinnen. Hoorde enige tijd geleden op de radio een interview met een uitgever die idd aangaf dat het daarom gaat. Plus de bijbehorende brief. Als die slecht geschreven is beginnen ze niet meer aan het ms. Dus die brief krijgt van mij ook de volle aandacht. En ik wacht ca. 3 weken voor ik een volgende uitgever bestook: met betere beginzinnen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, inmiddels heb ik een goede ervaring (uitnodiging om over de toekomst te praten), maar dat bericht bereikte me ook ruim na de tijd die stond aangegeven op de website. In het mailtje waarin ze me uitnodigden (ze hadden geprobeerd te bellen maar ik was in bespreking), excuseerden ze zich voor de vertraging, hoewel ze zeiden dat het "meestal een goed teken was" als het lang duurde: ze hebben het manuscript aan meerdere mensen in de organisatie laten lezen en er vervolgens samen over gepraat. Al met al begin ik het idee te krijgen dat er geen peil op te trekken valt...

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wacht nu inmiddels al bijna 10 maanden op de uitgever waar ik mijn hoop op heb gevestigd. Ik heb mijn ms wel naar andere gestuurd en daarvan wacht ik nog op een reactie van eentje. Van de rest heb ik positieve reacties gekregen, maar wel afwijzingen, want het past niet in hun fonds, wat ik trouwens kan begrijpen. Geduld.........

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu ik dit allemaal lees begin ik me af te vragen of ik mijn hele manuscript wel op moet sturen. Is het verstandiger om eerst een goede samenvatting/ opzet plus enkele framenten op te sturen? Ook werd er gezegd dat je vaak sneller reactie via de mail dan via de post had, maar op de site's van uitgeverijen stond tot nu toe dat ze allemaal het manuscript per post verwachten( op thehouseofbooks na dan). Ik was van plan eind deze week mijn manuscript op de post te doen maar ik begin nu toch een beetje te twijfelen wat de beste manier is.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
A.N.D., volgens mij kun je beter volgen wat uitgevers zelf op hun website schrijven dan luisteren naar 'wat er gezegd wordt'.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Eén hoofdstuk met een samenvatting is vaak genoeg. Zien ze er iets in, dan vragen ze wel om het hele manuscript op te sturen. In het eerste hoofdstuk zien ze de stijl van schrijven. In de samenvatting of het spannend/leuk is.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wacht nu inmiddels al bijna 10 maanden op de uitgever waar ik mijn hoop op heb gevestigd.
Dat vind ik wel wat lang, anouk. Heb je ondertussen enig contact gehad met deze uitgeverij? Zo nee, dan zou je even aan de bel kunnen trekken.