Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe plannen jullie het schrijven in?

Dat vroeg ik me zomaar af. Ik doe sinds ongeveer twee jaar schrijfklussen op freelance basis. Als ik tien uur per week aan het schrijven ben, en dat week in week uit, zit ik wel aan mijn maximum. Terwijl ik met andere dingen gemakkelijker hele dagen door kan gaan. Als ik met een schilderij bezig ben, ben ik bijvoorbeeld zo gedreven dat er in die periode niets anders meer bestaat. Dan moet ik mezelf dwingen ook andere dingen te doen. Ik vraag me af hoe het bij andere schrijvers is. Kunnen jullie hele dagen en/of nachten doorschrijven? Wellicht hangt het ook van het onderwerp af. Als iets zwaar op de maag ligt, is het moeilijker daar continu mee bezig te zijn. Ik ga komende week verder schrijven aan mijn manuscript. Ik wil een planning maken, zodat het overzichtelijk blijft (lees: ik me niet in het onderwerp en/of het schrijven verlies). Ik ben er erg benieuwd naar hoe anderen dit doen.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als troost: lang niet alle schrijvers zijn alleen maar schrijver. Ook daar moet er brood op de plank komen en velen hebben er dan ook gewoon een baan naast. Het 'grote succes' is maar voor weinigen weggelegd. M.a.w: Wat zij kunnen ( schrijven + baan) kunnen wij ook! Al ben ik dan in de gezegende omstandigheden dat ik gewoon fulltime kan schrijven. Dat dan weer wel! :wink:

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf afwisselend een week 's ochtends voor ik naar het werk vertrek (van ca. 6.20u tot 8.00u) een week 's avonds (22.30u tot 0.30u). Soms, heel zelden beide. 's Ochtends ben ik productiever. 's Avonds kan ik beter reviseren. 's Weekends schrijf ik hele voormiddagen als de huiselijke beslommeringen en mijn partner dat toelaten. Telkens als ik denk ergens te moeten wachten, zorg ik wel dat ik voldoende papier bij heb. Schrijven gebeurt toch vooral in mijn hoofd en op die manier ben ik er eigenlijk constant mee bezig.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Twee jaar lang heb ik naast een 36-urige werkweek (en 4 uur nog in een cafe extra te werken) een schrijfritme gehad van 15 a 25 uur per week. Een jaar geleden voor een nieuwe baan gekozen, werk nu 40 uur. Met cafe ben ik gestopt, maar schrijven ..., het lukt me niet meer in een ritme te komen. Als ik zo door zou klooien, nou dan komt er weinig van terecht. Maar op dit moment heeft schrijven ook niet mijn allereerste prioriteit. Mijn bandje (speel basgitaar) en vrienden vind ik op dit moment belangrijker. Ik hoop straks toch weer langzaam een schrijfritme te kunnen vinden, maar toch meer in balans dan twee jaar geleden, toen ik al mijn vrije tijd in schrijven steekte.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat je ook kunt doen (zo is bijv Ronald Giphart begonnen) is een baan zoeken waarbij je tijdens het werk kunt schrijven. zoals bijv nachtportier in een ziekenhuis, of een rustige baan ergens aan een receptie. Dan kun je het combineren en hoef je het niet allemaal in je vrije tijd te doen. Ik ben gezegend met een fulltime schrijverschap nu (hoef er geen ander werk meer naast te doen), maar anders zou ik het zeker op die manier doen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kim even off topic: Hoeveel bijbaantjes heb je naast het boeken schrijven? Ik bedoel dan column's en misschien al lintjes knippen. :wink: Zou je van alleen je boek zonder verdere bijzaken kunnen leven? Tik me rustig op mijn vingers als ik dit niet vragen mag.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf wanneer ik zin heb. Dat is soms 6 uur op een dag (vooral ten tijde van NaNoWriMo! Voor wie zich afvraagt wat het is: Google het eventjes :)), maar soms schrijf ik dagen of weken niet. Ik schrijf redelijk vaak in de trein (tsja, dat krijg je met een vriend die 3 uur reizen ver woont ;).)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat ik me er niet toe kan zetten 'zomaar' te schrijven, schrijf ik alleen als er een wedstrijd is. Dan moet ik wel plannen. De deadline wordt niet verschoven, omdat ik 'geen zin' had. 'Geen zin' is voor mij synoniem voor 'geen inspiratie'. Moet ik me aan een deadline houden, dan leg ik mezelf vast op bepaalde tijdstippen aan de computer te gaan zitten en kijken hoe het loopt. Vaak loopt het dan verrassend goed. En als het niet lekker loopt, dan weet ik dat ik me 'geen zin' de volgende keer niet kan veroorloven. De deadline.... Gek he, dat voor mij deadlines belangrijke motieven zijn om iets te schrijven.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Brood op de plank gaat voor, ik plooi al mijn overige bezigheden om mijn werk heen. Omdat ik onregelmatige werktijden heb ziet elke week er anders uit. Ik plan niet echt maar neem me soms wel voor op een bepaalde ochtend of avond te gaan schrijven. Ik kan dat alleen als er verder niemand thuis is. Schrijven is voor mij: werken aan mijn schrijfcursus, mailen met mijn vaste schrijfmaatjes en gedichten schrijven. Als ik een dag vrij heb wissel ik het schrijven vaak af met huishoudelijke klussen. Ik kan geen uren achter elkaar aan een gedicht werken. Schrijven is niet mijn beroep, maar wel een voor mij noodzakelijke bezigheid om mijn gedachten te ordenen en mezelf te uiten. Ik verwacht niet er ooit mijn brood me te gaan verdienen en dat streef ik ook niet na.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om te schrijven heb ik leegte nodig. Niets anders te doen dus. Dit lukt alleen in de winter en in de zomer. De lente en de herfst heb ik het te druk met voorbereiden van de andere twee. Wel is het zo dat als ik schrijf ik dan ook helemaal niets anders doe. Ik hoef dan verder ook niets. Negen uur start de dag en dan ben ik achter de computer tot ongeveer een uur. Lunch. Daarna nog tot een uur of drie om dan in de avond uren nog een paar uur te knutselen aan teksten. Nu doe ik dus andere dingen. Huis schilderen, onkruid wieden, inmaken enz. Het is niet mijn beroep maar nu wel mijn enige bron van inkomsten buiten mijn vaste inkomen waar ik nauwelijks van rond kan.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf de laatste tijd nog maar iets van 2 of 3 A4'tjes per dag, omdat ik verslaafd ben geraakt aan SO en ik teken ook HEEL veel...

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf vaak alleen als mijn hoofd bomvol zit met verhalen. Ik moet er niet over gaan nadenken, dan wordt het moeilijk. Ik heb laatst een artikel geschreven voor 'onze taal' en ik had binnen een uurtje 4 bladzijden vol, maar alleen omdat mijn hoofd vol was. Als ik moet gaan plannen kan ik uren bezig zijn met een half a4'tje.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk topic, leuk om te lezen. Ik schrijf zelf niet meer in 'tijd' maar in 'woorden', ik ben bang dat ik anders mijn planning niet ga halen. Dat betekent voor mij dat ik in één maand een hoofdstuk schrijf, waarvan ik het eigenlijk 'schrijf' in de eerste twee weken (300-400 woorden per dag) en redigeer in de laatste twee. Die 300-400 woorden per dag moet ik dus echt halen van mezelf, hoe lang ik erover doe maakt me geen barst uit. Voor mij is dit duidelijker en meer 'stok achter de deur' dan me vastleggen aan bepaalde tijden of uren. (Overigens: ik weet dat voor sommigen 300-400 woorden per dag enorm weinig is, ik kwam tegen dat anderen 6 a4'tjes per dag schrijven, wow! Dat lukt mij helaas niet, ik ben een langzame schrijver, vandaag dat ik zo streng voor mezelf moet zijn ;))

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(zoekt verwoed naar schuimspaan voor Micha, wat in soep zit moet eruit) Ja, ik plan elke dag schrijftijd in en stel mezelf per project een doel. Zo heb ik nu een boek waar ik van mezelf elke dag honderd woorden voor moet schrijven, en een waarvan ik tweeduizend woorden wil schrijven. Het eerste is een kinderboek, wat ik heel leuk vind om te maken en waarvan het hele verhaal al in mijn hoofd zit. Het tweede is een feelgoodje, wat ik gewoon eens wilde proberen om te kijken of ik dat kan. Maar dat vind ik een beetje saai om te schrijven, dus ik wil het verhaal zo snel mogelijk neerzetten. Ik ben bang dat ik zonder doel niet meer begin als ik het werk een dag of wat te lang laat liggen.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb periodes dat ik het druk heb met mijn werk (en gezin), waarin ik amper tot schrijven kom. Maar er zijn ook rustige periodes. Van die periodes moet ik het hebben qua schrijven. 's Ochtends ben ik dan het creatiefst. In de vroege uren moet ik wat neerzetten. Uitwerken kan ik de rest van de dag ook, tussen het draaien van de was, het stofzuigen en het kinderen halen en wegbrengen. Maar ik schrijf dus niet altijd aan grotere projecten. Als ik het druk heb met mijn werk, hou ik het bij een gedicht hier of daar.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook een baan (4 dagen in de week) en een gezin en huishouden. In het weekend sta ik vroeger op om te schrijven, omdat ik enkel in stilte kan schrijven. Nu heb ik een schrijfkamertje waar ik mij kan terugtrekken en die twee van mij kunnen zelf al eens iets in hun mond proppen en zich met tv en computer vermaken. Vanaf februari heb ik drie maanden loopbaanonderbreking en heb voor mijzelf al een streng regime uitgedokterd. Ik zal geen vakantiegevoel krijgen en denken dat het oké is om de hele ochtend voor tv te hangen! Ik ben meester geworden in mijzelf onttrekken aan schrijven. Opeens is de strijkwas zó aanlokkelijk. Ik merk dat als ik regelmatig schrijf, ik beter in het verhaal zit en origineler uit de hoek kom. Je moét heel streng zijn voor jezelf. Geen smoesjes. BICHOK babe! Butt In Chair, Hands On Keyboard.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk onderwerp! Ik schrijf bijna elke dag, maar doe dat niet strikt afgebakend van .... tot ..... . Meestal zit ik een hele of een halve dag met een deel van het verhaal dat ik schrijf in mijn hoofd. Wanneer ik dan even vrij ben, ga ik neerzitten en schrijf het neer. Soms word ik er 's nachts door geplaagd, ;-) en begin ik te schrijven als ik opsta. Ik heb ook altijd een notitieboekje op zak, voor als er een nieuw element van het verhaal door m'n hoofd spookt. Dan noteer ik dat idee zo snel mogelijk en bekijk ik achteraf op een rustig moment of het bruikbaar is. Soms heb ik ook grote tussenperiodes, waarop ik niet schrijf, maar opzoekingswerk verricht over het thema waarrond ik schrijf.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tsja, ik heb een drukke baan, een veel aandachtvragend gezin en talrijke hobbies. Na één en ander van de mij ter beschikking staande tijd te hebben afgetrokken hou ik per week ongeveer 8 uur over. Van die 8 uur ben ik de helft kwijt om bronnen te raadplegen, dus netto schrijftijd is ongeveer 4 uur per week waarvan dan ook nog eens de inspiratieloze tijd moet worden afgetrokken. Dus laten we zeggen zuivere schrijftijd ongeveer 2 uur per week. In de maand december echter hoop ik door de afwezigheid van mijn vrouw de netto schrijftijd te verdrievoudigen wat moet leiden tot een rappe voortgang van mijn boek. Het beste werk ik in de beslotenheid van mijn werkkamertje met mijn favo muziek op de achtergrond. Een glaasje wijn wil nog wel eens de inspiratie stimuleren

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk onderwerp en lastig ook. Ik herken me in Jommeke, zoveel mogelijk andere dingen voor laten gaan terwijl het verlangen naar schrijven er zo erg is. Ik werk aan drie verschillende boeken en het werken eraan is ook heel verschillend. Voor het ene, vooral informatieve, boek kan ik research doen. Dat is heel anders dan bij mijn roman, waaraan ik makkelijk schrijf op vakantie of in de sauna ofzo, gewoon met de pen. Grappig detail is, dat dit boek zichzelf in mijn hoofd schrijft in de sportschool, bij de laatste tien minuten ontspanning in de Bodybalance-les, daar waar het boek ontstaan is. Het derde, geinspireerde boek, daar moet ik me echt toe zetten en hangt veel meer samen met hoe ik me voel. Geef ik mezelf wat ik nodig heb, dan gaat dat boek ineens vanzelf. Ik heb besloten voor het schrijven 1 of 2 dagen ergens anders naartoe te gaan, dan word ik niet zo afgeleid en kan ik me echt op het schrijven richten. Soms moet ik me echt terugtrekken en op andere momenten kan ik gewoon in de huiskamer, waar mijn vriend bij is, uren doorschrijven. Ik merk dat contact erover, zoals dit forum, me ook helpt om me meer op het schrijven te focussen. Ik vind het best pittig, schrijven met allerlei andere dingen ernaast, zoals een gezin. Ik zou wel eens een tijdje helemaal alleen willen zijn met alle tijd voor het schrijven. Dat ga ik nog eens voor mezelf regelen!

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tijd vrij maken vind ik net zo lastig als Redhed al schreef. Ik zit de hele dag achter de computer met andere schrijfklussen en het schrijven van fictie heb ik nog niet kunnen inplannen. Dat wil ik wel gaan doen, maar deadlines gooien dan vaak roet in het eten. Wat voor mij wel heel goed werkt is een paar dagen retraite. Ik denk altijd: dat kan ik niet maken. Mijn kids, mijn werk. Maar het kan dus best. Dus ben ik laatst drie dagen op Schiermonnikoog gaan zitten. Tussendoor ging ik fietsen en dan steeds ergens binnen (het was koud) schrijven. Ik had me ook echt voorgenomen om die dagen alleen hier aan te besteden en dan komt die flow wel. En dat was dus ook zo: ik heb echt heel veel gedaan. Nu moet ik gaan plannen wanneer ik hiermee verder ga. Maar goed, dat is dan weer een ander probleem. Zijn er meer mensen die wel eens in retraite gaan om te schrijven? En werkt dat voor jullie?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat heb ik nog nooit gedaan, maar ben ik wel van plan. In een hotel in Delft ofzo, lekkere hotelkamer, wanneer het warm is. En het liefst zonder internet :P

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn er meer mensen die wel eens in retraite gaan om te schrijven? En werkt dat voor jullie?
Ja, dat werkt bij mij wel, vooral bij mijn roman die ik thuis maar moeilijk kan schrijven. Vorige zomer had mijn vriend een zakenreis in Zwitserland en ik ging mee. We plakten er een paar extra dagen aan vast en hij is gaan lopen in de bergen en ik nestelde me ergens buiten en heb heerlijk zitten schrijven. Dat ging geweldig! Geen afleiding, alleen mijn pen en opschrijfboekje en een fantastisch uitzicht. Een echte schrijfretraite lijkt me ook heerlijk, maar dat is er nog niet van gekomen.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kim even off topic: Hoeveel bijbaantjes heb je naast het boeken schrijven? Ik bedoel dan column's en misschien al lintjes knippen. :wink: Zou je van alleen je boek zonder verdere bijzaken kunnen leven? Tik me rustig op mijn vingers als ik dit niet vragen mag.
Wat erg dat ik dit nu pas (ruim een jaar later) lees!! Sorry!! Ehh, ik heb er verder geen baantjes naast. Ik leef echt van mijn royalties en daar kan ik steeds een jaar mee vooruit. Lezingen zie ik als extraatjes (een soort zakgeld), maar dat is het wel zo'n beetje! Soms wordt me gevraagd om ergens een verhaal voor te schrijven en dat betaalt best goed, maar ik doe het niet altijd omdat ik verhalen eigenlijk niet zo leuk vind (vind het lastig, zo'n beperkt aantal woorden). Een concreet antwoord op jouw vraag is dus: ja ik kan leven van alleen mijn boeken! En daar ben ik heel blij om :)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar is dat jaloerse smileytje? :ninja: Lijkt me fantastisch om helemaal van je royalties te kunnen leven. :D Al moet ik zeggen dat ik mijn 'gewone' schrijfwerk ook wel heel leuk vind. Een mix met af en toe een retraite lijkt mij ideaal. :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn Kim dat je het kunt redden van alleen je boeken. Al die zaken eromheen lijken werkelijk vreselijk vandaar mijn vraag. Enneh, geeft niets hoor dat je de vraag niet gezien had. Ik heb dit ook vaak genoeg. Het forum is groot en kom ook ik tijd te kort om het bij te houden.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is dit een nuttig topic voor mij geweest! Ik las hier dat heel veel mensen 's ochtends schrijven. Nu deed ik dat bijna nooit, omdat ik eerst al het andere werk af wil krijgen (klusjes in huis, administratie...) maar dan houd ik veel minder energie over. Dit weekend heb ik 's ochtends geschreven en 's middags gewerkt, en dat werkte echt veel beter! :D Ik werk zelf overigens verder niet volgens een vast schema. Ik wil minstens 5000 woorden in de week af hebben. Verder kijk ik gewoon hoe snel het gaat. Ik vind het vooral belangrijk om gewoon elke dag wat te schrijven, al is het maar tijdens de lunchpauze op mijn werk of een half uurtje voor ik naar een afspraak ga.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ag een schrijfretraite heerlijk lijkt me dat. zou het zo kunnen hoor ben vrijwilligster dus, alleen zit ik nog met het punt mijn moeder overhalen, wacht ff dat hoeft niet ik zeg gewoon dat ik een weekje of paar dagen alleen op vakantie wil,:P nu nog een inspirerende plek bedenken, eentje die helemaal bij het verhaal past of echt ver weg id stelte ligt