Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een gemengde 1e en 3e persoon, kan dat?

In "Episoden" heb ik afwisselend (per hoofdstuk) of in de eerste (ik vorm) of in de derde (hij vorm) geschreven. Kan dat volgens jullie? Werkt dat storend of niet?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, tuurlijk kan dat :) als je een boek kan schrijven met meerdere hij/zij-perspectieven kan dit ook. Er zijn zat uitgegeven boeken waarin dat zo is.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is dan weer een geruststelling. Bedankt voor jullie antwoord. Moderator, kan wat mij betreft op slot

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Da's nog steeds afwachten, Mara, dat succes. :retard: Hoewel, als verhaal is het zeker geslaagd, da's natuurlijk ook een succes.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Met welke bedoeling heb je voor die perspectiefwisseling gekozen, ThePhantom?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op slot gaan de onderwerpen hier niet ThePantom. Ze blijven open behalve als het in het topic alleen nog maar gaat om iemand te beledigen dus deze zal wel open blijven :) iedereen kan er dan nog reageren.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ThePhantom, er zijn heel verschillende meningen over of dat kan of niet. Ik heb wat delen aan een bons in kinderboekenland laten lezen, en hij vond het absoluut niet kunnen. Ook een afwijzing van een uitgeverij was daarop gebaseerd, terwijl de uitgever met wie ik nu in gesprek ben, er geen moeite mee heeft. Waar door verschillende mensen voor werd gewaarschuwd, is dat het gebruik van verschillende perspectieven een modeverschijnsel aan het worden is. Ik denk dat je goed bij jezelf na moet gaan of er een noodzaak is om het te gebruiken. Natuurlijk creeër je er bepaalde tegenstellingen door maar dat kan ook door een ander plot (verteld vanuit een personage of door een verteller) en dat is soms veel spannender. Het gebruik van een ik en hij kan het ook behoorlijk onevenwichtig maken, daar moet je alert op zijn. Het geeft een heel andere 'belading' aan een verhaal dus ik zou er niet zondermeer voor kiezen. Wil/kun je wat meer vertellen over je verhaal? Doelgroep etc. en waarom je deze perspectieven wilt gebruiken?

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mariejeanne Aanvankelijk was het hele verhaal in de 3e persoon. Op een gegeven ogenblik personificeerde ik me in de hoofdpersoon. Ik ging in zuijn schoenben staan en toen heb ik een aantal hoofdstukken naar de ik-vorm teruggebracht. Een ander antwoord kan ik je niet geven. Fitz maakt een paar hele moeilijke perioden door, met name als hij zijn eerste vrouw ontmoet, Roberta. Fitz is een pure einzelgaenger, een pure solist. Om zijn persoon beter te begrijpen is de ikvorm gewoon efficienter - in mijn geval dan. Verder was het een heel complex boek om te schrijven. Fitz rijdt zijn eigen renpaarden. Weet jij wat voor emoties er loskomen tijdens zo'n ren? Wat denk je van zijn lange zeereizen met z'n zeiljacht. Hij had de gewoonte om alles op te schrijven in z'n zeekaarten, met geografische posities en al. Daar gebeurde dat, daar weer dat, daar vaart hij over een onderzeeer heen, dan gebeurt er dat. Er zal best het nodige rammelen in het boek. daarom ben ik blij dit forum gevonden te hebben en ik heb niet zo'n haast met het boek. De doelgroep is niet bepaald. Ik heb een stuk aan een van mijn modellen laten lezen en die werd ogenblikkelijk gegrepen door het verhaal. Ik heb haar een paar hoofdstukken mee gegeven om te lezen. Een meisje van 26. Ik begrijp heelgoed dat jullie nieuwsgieri zijn naar de inhoud van Episoden maar Fitz is een unieke figuur. Hij was 19 toen hij zijn eerste renpaard kocht. Hij zat net zo gemakkelijk bij de Aga Khan aan tafel als bij de ouders van z'n stalmeisje. Hij ontmoet Sharon Stone ergens in de '80er jaren in Cannes en hij vertelde me over haar katachte voorkomen en geweldige charisma. Dat verhaal vindt je terug in Episoden, zij het volkomen gemaskeerd. De ik-vormis puur om dicht naar het onderwerp toe te gaan, de hij vorm is om er afstand van te nemen.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het toch een beetje moeilijk om te schrijven in een 1ste en derde persoon. als dat, in een zin wisselt leest dat niet fijn. We zullen toch iets van je moeten lezen voor een beter antwoord hoor. :o

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@pehamo Het wisselt niet in een zin: het wisselt per hoofdstuk! De meeste hoofdstukken zijn in de 1e persoon, echter ook een paar in de 3e persoon. Het is dus niet zo dat in een hoofdstuk van persoonsvorm gewisseld wordt, in dat geval heb je wel gelijk naar mijn idee.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu snap ik wat je bedoelt Thephantom, toch weet ik het niet. Ik heb wel eens eerder een boek gelezen dat zo in elkaar zat, dan vond ik de 1e persoon stukken prettiger lezen als de 3e persoon en sloeg ik die eigenlijk over.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal lijkt me geweldig! Maar inderdaad: om er verder iets over te kunnen zeggen, zullen we een stukje moeten lezen. Ben je van je keuze voor verschillende perspectieven uitgegaan van de lezer, of alleen van jezelf? Wat je zelf ervoer tijdens het schrijven? En wat vindt 'Fitz' ervan?

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om eerlijk te zijn was de eventuele lezer m'n laatste zorg. In het begin heb ik vreselijk geworsteld met het dualisme van 'Fitz' ten opzicht van z'n 1e vrouw. Nu nog kan hij haar niet makkelijk loslaten en heeft grote moeite met mijn keiharde opstelling tegen haar. Ik heb foto's gezien van haar op een van de renbanen in Parijs, het was toen werkelijk een schitterende meid. Tussen twee haakjes, hoe kan ik tekst uploaden? Dan zal ik iets van 2 pagina's (800 woorden) op het forum zetten. het leifst zou ik een heel hoofdstuk plaatsen, maar het kortste is altijd nog 8 bladzijden (3200 woorden).

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In sommige Nicci French boeken worden 1ste en 3de persoon ook door elkaar gebruikt. Of anders was het gewoon twee keer 1ste persoon, maar dan een ander personage. :confused: Ik weet het niet meer. :P