Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

personages

Beste Forummers Het moeilijke bij het schrijven is het vinden van namen van de personages. Een voornaam gaat nogal, maar een familienaam is wat anders. Hoe doen jullie dit? Volgens de boekjes zoek je tevens een foto uit waarop je je personage baseert. Doen jullie dat ook en waar halen jullie zo'n foto?

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi beste Ludo, Ik haal de namen voor mijn hedendaagse personages vaak van vrachtwagens. Of een oud telefoonboek. Van sommige schrijvers is bekend dat ze daarvoor naar oude kerkhoven gaan. Met foto's heb ik geen ervaring. als ik een naam heb als Postmus, Korenbinder of Spekkoper, zie ik daar vaak al iemand bij voor me. Hoop dat je hier iets aan hebt. en succes met schrijven.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meestal gebruik ik alleen voornamen. Ze poppen vaak vanzelf in mijn hoofd ook als ik er een achternaam bij wil komt die vanzelf. Een foto gebruik ik nooit, wel maak ik vaak een tekening van mijn personages om een duidelijk beeld van te krijgen. Mocht ik er echt niet uitkomen qau naam dan zoek ik een namenlijst op, op internet.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik neem geen foto waar ik mijn personage op baseer. Namen verzin ik zelf. Soms zoek ik op het net een naam aan de hand van een betekenis van de naam.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen foto's van mijn personages. De namen verzin ik zelf. Ik gebruik alleen een achternaam als dit voor het verhaal belangrijk is. Soms kan het ook aangeven waar iemand vandaan komt. O'Brian - schots, iers. Janssen - Nederlands, Chung - Chinees e.d.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Foto's gebruik ik niet. In mijn hoofd heb ik een idee van hoe ze eruit zien, en dat is voor mij genoeg. Ik gebruik bijna alleen maar voornamen. Achternamen zijn echt zeldzaam, en als ik er eentje gebruik verzin ik 'm meestal zelf. Voor twee verhalen verzon ik de namen zelf, voor anderen gebruik ik sites met namen (www.voornamelijk.nl, www.allenamen.nl, zoeken via Google) - zelf weet ik ze nooit te bedenken.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja hoe kom je aan achternamen? Met dat probleem worstelde ik heel ernstig in mijn roman. In feite bleek de oplossing niet zo moeilijk te zijn. Mijn roman speelt zich maar voor een deel af in Nederland, voor de rest elders in Europa. Dus: ik gebruik vrijwel geen achternamen. Van een paar personen wel, maar die zijn algemeen bekend en het gebruiken van hun naam zal me geen problemen opleveren.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ooit voor een verhaal dat over vampiers ging gegoogeld naar Roemenië. Ik tikte in Roemenië foonbook. En kwam op een site over allerlei dingen uit Roemenië. Daar heb ik allerlei namen en plaatsnamen uit gebruikt. Misschien een ideetje? :)

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lastige van namen voluit gebruiken vind ik, zoals Phantom al even noemt, dat het vaak al bestaande namen zijn. Ik had eens een rare naam bedacht, tenminste ik vond de naam zo gezocht dat ik me niet voor kon stellen dat hij al bestond. Toen ik op google keek zag ik een dichter, een muzikant en een of andere voorzitter die zo heetten. Het waren mannen in dezelfde leeftijdscatagorie als mijn fictieve persoon. Ik heb toen de achternaam maar geschrapt. Een foto pakken van mijn personages doe ik ook niet. Ook als het fictief is komt mijn personage vanzelf tot leven in mijn hoofd.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Namen zijn lastig, niet zozeer om te bedenken (vind ik), maar wel dat er mensen kunnen zijn die zo heten. Straks voelen ze zich aangesproken en reageren ze daar boos op.. :eek: Maar dat heb je altijd wel. Het speelt volgens mij pas echt een rol als er 'n film/tv-serie van komt. Ten minste, zo gaat dat in de VS. Als daar drie of minder mensen , geloof ik, met dezelfde naam zijn, moet je de naam veranderen. Als dat je ambitie is, verzin dus hele standaard namen. :p

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het komt weinig voor dat ik achternamen gebruik. Met voornamen heb ik best wel moeite, omdat sommige namen ik meteen koppel aan mensen die ik ken. Ik zal dan ook nooit een naam gebruiken van iemand die ik persoonlijk ken en niet mag. Dat betekend wel dat ik erg beperkt ben in het verzinnen van voornamen. Daarom is een site met babynamen een goed alternatief.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kijk wel ook wel in krantenberichten op ineternet om aan namen te komen. Ik denk dat de kans bij fictie niet zo groot is dat je wordt aangeklaagd.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij voornamen typ ik altijd iets willekeurigs in op mijn computer, dat gaat nu problemen geven nu ik steeds beter kan blindtypen en dus niets meer willekeurig is. Het probleem van teveel mensen kennen heb ik ook. Inmiddels 6 verschillende klassen gehad, daarbij nog eens alle sportclubjes en vakantievrienden beperken het aantal namen waar ik echt iets mee kan. Achternamen gebruik ik niet, dat geeft alleen maar nog meer moeilijkheden.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij voornamen typ ik altijd iets willekeurigs in op mijn computer, dat gaat nu problemen geven nu ik steeds beter kan blindtypen en dus niets meer willekeurig is.
Linkerhand op de rechterkant van 't toetsenbord en andersom, en rammen maar. Dan komt t vast wel goed :wink:

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waus: ja precies zo, gewoon namen combineren. Of namen die in het echt kort waren in het verhaal ook kort laten zijn.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik combineer vaak verschillende namen met elkaar. Voornamen die je van vrienden herinneren zo niet meer zoveel aan hen. Achternamen tja - daar is een telefoonboek voor. Verder heb ik altijd wel een idee hoe een personage eruit ziet. Hele ruwe eigenschappen enzo. Daar zoek ik altijd een leuk manga gezicht bij ^_^ en daar werk ik dan mee.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan Brown neemt ook namen uit zijn omgeving. (Daarbij kun je je afvragen of het een positief punt is als jouw naam bij de slechterik verschijnt.) Browns uitgever heeft in zijn naam de zelfde letters als de uitgever van Robert Langdon (wat ook weer de achternaam van een vriend is): Jason/Jonas (Kaufman). Daar kun je ook nog aan denken.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb eerst een type. Bijvoorbeeld iemand uit een dorp. Hij heeft daar altijd gewoond en zijn vader was bakker. Ze woonden aan de brink, al generaties lang. Zo iemand kan geen Timor heten. Ook geen Jason. Geen Timothy en geen Milan. Ehm... Henk kan. Maar dat vind ik wat onpersoonlijk. Hoe heten bakkers over het algemeen? Tiemen. Vooral als ze aan een brink wonen. Generaties lang. Zo gaat mijn denkwijze. En de persoon krijgt de naam Tiemen. Achternaam? Hoe heten bakkers die generaties lang aan een brink wonen? Van Es? Tiemen van Es is een mooie naam. Maar het kan gebeuren dat in de loop van het verhaal blijkt dat Tiemen toch meer een Foppe-persoon is. (Want Tiemen is wat robuust en Foppe wat fragieler). Dan verandert de brink in een kanaal in Friesland en gaan we daar vrolijk verder met het verhaal. Foppe van Es is dan niet goed. Dat wordt Foppe van Ee. Of Aa. Deze wijzigingen kun je niet te vaak hebben. Maar dat gebeurt ook niet, want je personage heeft zich inmiddels gevormd tot een Foppe en daar blijft het dan bij.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als eerste bedenk ik een verhaal. Dan ga ik kijken welke naam het beste bij de personages past. Terwijl ik een verhaal bedenk, heb ik al een beeld in me van de personage[s]. Ik ga daarna wel op zoek in tijdschriften naar foto's van mensen die wel enige overeenkomst hebben met mijn personage. Voor mezelf vind ik het dan makkelijker worden om een karakterbeeld te schetsen van dit personage, omdat je hem/haar nu voor je ziet en niet steeds moet teruggraven naar je verbeelding. Over achternamen heb ik nog niet gedacht. Die is nog niet nodig in mijn verhaal. Dat komt later wel. Breek daar vooral je hoofd niet over. Het is wel handig als je al wel een voornaam hebt. Dat schrijft ook gemakkelijker.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn namen krijg ik soms gewoon zo in mijn hoofd, maar ik ben ook wel eens op zoek gegaan naar namen. Ik wilde voor 'Zuakart' namen gebruiken uit de middeleeuwen, nou dat heb ik dus gedaan. Wel allemaal van één site dus ik heb de man achter de site netjes even gemaild. Hij had die namen namelijk netjes verzameld. Hij vond het geen punt dat ik ze gebruikte, hij vond het juist leuk. :)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
doet het pijn als je gaat sexsen???????????????????// koesss ToeTie
Waar slaat dit nou weer op. Doe mee met de discussie of hou je mond.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tot nu toe hebben mijn personages alleen maar voornamen. Of soms niet eens. Ik kies meestal namen uit die ik mooi vindt. Heel soms gebruik ik zo'n namen website. Namen uit kranten halen is een goed idee, Redhead!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb de namen van mijn personages opgezocht op : Meisjesnamen, jongensnamen, allenamen.nl Dat laatste is vooral een tip. Nu heb ik wel mijn namen maar hebben mijn personages nog geen inhoud.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Meestal heb ik al een of twee namen in mijn hoofd. De rest van de namen zoek ik daarbij volgens een proces dat veel lijkt op dat van MarrieJeanne. Internet is geweldig; ik zoek vaak op stambomen en familiegeschiedenissen. Een schat aan uitgestorven of juist zeer gangbare namen. Vooral voor kleine bijrollen kan een stereotype naam wel eens handig zijn. Een goede naam scheelt veel beschrijving.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil korte namen. Leest fijner, vind ik. Maar als het nodig is mag er ook een Harry-met-de-toverhoed in of zo, hihi.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
doet het pijn als je gaat sexsen???????????????????// koesss ToeTie
Waar slaat dit nou weer op. Doe mee met de discussie of hou je mond.
Forumverknoeier, denk ik :p En soms hebben personages al namen voor het verhaal bestaat en soms kan ik maar geen goede naam vinden. Ik gebruik vrij vaak mijn voornamenboek :)