Start » Forum » Mijn brief aan een uitgeverij. Wie wil mij opbouwende kritiek geven?

Mijn brief aan een uitgeverij. Wie wil mij opbouwende kritiek geven?

41 reacties [Laatste bericht]

Reacties

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 28 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005

Laat je die uitgever wel even weten dat je manuscript pas komt als je het hebt aangepast naar aanleiding van de beoordelaar? Anders denken ze dat je niet meer enthousiast bent.

En ja, als die beoordelaar het niks vindt kan het nog best een goed manuscript zijn. nod Het kan ook zijn dat je tips krijgt om iets te wijzigen aan de verhaallijn of zo.

Het enige wat ik je zou adviseren is om het eens goed na te kijken op woorden en begrippen die een kind/puber nog niet beheerst. Die zag ik een paar in je fragmenten staan en die zijn wat onlogisch omdat je het vanuit een ik(=kind) schrijft.
Maar daar valt een uitgver niet over, die filtert een redacteur er eventueel ook nog uit.

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

Bo
Laatst aanwezig: 7 jaren 5 weken geleden
Sinds: 17 Mei 2007

Zjors, het zit in de planning om de uitgeverij morgen terug te mailen met uitleg. Ik moest eerst even tot mezelf komen toen ik zo snel een reactie kreeg smile . Hoewel het misschien een gewone standaardmail is, dat weet ik niet.

Wat de manuscriptbeoordelaar betreft hoop ik dat hij opbouwende kritiek heeft. Daarvoor heb ik het hem gestuurd, want dan kan ik de tekst aanscherpen. Als hij zou zeggen: "Helemaal goed, kan er niets anders over zeggen", dan zou ik het zaakje niet vertrouwen. Drie keer niks vinden is het andere uiterste, dan valt er niets meer te redden. Maar je hebt gelijk: ook al zou hij het niks vinden, hoeft dat nog niet te zeggen dat het niks is. Ik wacht met spanning af. Als ik het goed heb begrepen krijg ik het komende week terug met zijn eindraport.

Je hebt gelijk (alweer!) wat betreft de begrippen die niet in de belevingswereld van een puber passen. Het is voor mij even slikken om bepaalde termen te schrappen, want aan sommige ben ik gehecht geraakt. Maar als het het manuscript ten goede gaat komen, dan maar even slikken en schrappen.

zegt ze

DeEllis
Laatst aanwezig: 6 jaren 19 weken geleden
Sinds: 9 Nov 2006

Goed nieuws lees ik hier. thumbsup

marriejeanne
Laatst aanwezig: 10 jaren 7 weken geleden
Sinds: 6 Mrt 2005

Inderdaad! Dat gaat goed, Bo! Maar het verbaast me eigenlijk niet.

Wat die begrippen betreft: gebruikte je die ook als dertienjarige? Zo niet, probeer dan terug te komen in de beleving van toen, dan komen de juiste woorden er vanzelf wel bij.

Houd ons op de hoogte! Ik lees dit topic met spanning.

A dedication to Michael Jackson, the King of Pop:
http://marriejeanne.hyves.nl/blog/24735374/A_dedic...

Saralitse
Laatst aanwezig: 6 jaren 12 weken geleden
Sinds: 2 Jan 2008

Ik sluit me aan bij DeEllis en marriejeanne. Het gaat zeker goed.
Ik vind het heel spannend voor je en hou ons op de hoogte!

Bo
Laatst aanwezig: 7 jaren 5 weken geleden
Sinds: 17 Mei 2007

Ik heb inmiddels mijn manuscript terug van de beoordelaar, met eindraport. Hij beschrijft zowel de sterke kanten als de aandachtspunten. Ik heb erover geschreven bij de boekpresentatie, ik wist niet precies in welk topic dit hoorde.

Marriejeanne, als ik terugkruip in de huid van de puber die ik was, klopt de manier van ervaren wel. Ik was volgens de kinderbescherming ook een kind met de problemen van een volwassene, en dat maakte het allemaal nog ingewikkelder, zeiden ze.
Alleen gebruikte ik als puber andere woorden dan in het manuscript. Hoewel ik nooit een puber was die veel fuck en shit in haar zinnen gebruikte :wink: , ook al leefde ik op straat. Volgens leeftijdsgenoten was ik een intellectueel type. Ik baalde daarvan, want op die leeftijd wilde ik liever stoer dan intellectueel overkomen. Het lag aan mijn opmerkingen, volgens hen.

zegt ze

Ariadne
Laatst aanwezig: 35 weken 3 dagen geleden
Sinds: 16 Dec 2005

Spannend allemaal, Bo! En het gaat goed, zo te lezen. Fijn! smile

'Het kost tijd om schrijver te zijn, veel tijd. Om te lanterfanten, niets te doen. Helemaal niets.'
~ Gertrud Stein

Afterhoursclinic
Laatst aanwezig: 8 jaren 35 weken geleden
Sinds: 2 Nov 2009

Ik haal dit topic even onder het stof vandaan... voornamelijk omdat ik bij het opstellen van mijn eigen begeleidende brief 95% hiervan gebruikt heb. Wel vraag ik me af: als je verwijst naar 'je eerste publicaties' doet het er dan toe of je echt een verhaal hebt gepubliceerd? Ik wil dit graag weten omdat er nog wel vaak artikelen van mij in dag en- maandbladen verschijnen maar mijn laatste verhaal ergens in 1985 gepubliceerd is. Hecht een beoordelaar veel waarde aan deze info?

"Ach ze luisteren toch niet..."

Zjaan
Laatst aanwezig: 3 jaren 7 weken geleden
Sinds: 17 Mei 2008

Ik denk dat gepubliceerde artikelen in dit verband waardevol zijn, mits een onafhankelijke redactie besluit tot plaatsing ervan. In dat geval kunnen de artikelen gezien worden als een teken van schrijfvaardigheid en dan kan het dus geen kwaad om een uitgever daarop te wijzen, zeker als de artikelen verband houden met hetzelfde thema als het verhaal. Niet te bescheiden zijn. Succes!

Neem een kijkje in mijn schrijverskeuken op www.jeanineerades.nl of kom meer te weten over mijn debuutroman op www.duivelsblauw.nl!

Afterhoursclinic
Laatst aanwezig: 8 jaren 35 weken geleden
Sinds: 2 Nov 2009

Zo had ik het nog niet bekeken. Vreemd dat ik normaal gesproken geen enkele moeite heb om 'stevig uit mijn ... te kletsen' als het op een artikel aan komt. Nu ik een begeleidende brief moet schrijven zit ik te hakkelen als een klein kind. Maar het is me gelukt! Dank jullie wel! wink

"Ach ze luisteren toch niet..."

pennetje
Laatst aanwezig: 2 jaren 9 weken geleden
Sinds: 13 Mrt 2009

Heeft Bo het boek eigenlijk nog gepubliceerd ?

Lees Schrijven Magazine
  • Schrijflessen van thrillerkoning Stephen King
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Schrijven Magazine: geen nummer meer missen?

Neem nu een abonnement op Schrijven Magazine! Profiteer van onze superaanbieding!

Profiteer nu!