Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Zeer kleine oplage, waar laten uitgeven/drukken?

Zoals ik al in een ander onderwerp heb laten vallen, ga ik trouwen met Lief. Dat gaat gebeuren met een feest, zoals dat gebruikelijk is, en om de getuigen en een aantal speciale mensen te bedanken had Lief een leuk idee bedacht: Een leuk boekje, met foto's van de mensen die voor ons belangrijk zijn gepaard met een column over de mensen op de foto. Het zou dan een boekje worden met een foto links en een pagina tekst rechts. Het gaat om allemaal koppels, dus ongeveer zes foto's en zes pagina's tekst, een foto van onszelf natuurlijk en een voorwoord. Ik gok zo dat we ergens rond de 20 pagina's uitkomen. We willen een fullcolor kaft eromheen, en we willen graag een harde kaft. Nu kan je zoiets even snel bij de kruidvat laten doen, maar dat vind ik niks. Omdat hier heel veel mensen rondlopen met POD ervaring wil ik graag jullie kennis misbruiken om dit te gaan doen. Ik zoek een goede POD uitgever of drukker die in een oplage van ongeveer 10 stuks een dergelijke boekje zou drukken, voor een bedrag ergens tussen de 10 en 20 euro per stuk. Het moet voor ons mogelijk zijn om het boekje op te kunnen maken, zonder een afgeronde dtp opleiding te hebben. Ik heb wel iets kennis van fotoshop en dtp, maar de site moet duidelijk zijn in wat ze eisen enzo. We gaan op 2 april trouwen, en het zou fijn zijn als we de boekjes een week of twee van tevoren klaar hebben. De druk tijd moet dus geen 6 maanden zijn. Ik hoop dat ik dit in het juiste forum onderdeel heb geplaatst, en bedank iedereen alvast voor de moeite om dit te lezen en misschien te helpen :D

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf heb ik hier geen ervaring mee. Boekenbent is iedereen hier op het forum altijd positief over. Ik heb hun site uitgeplozen toen ik zelf dacht over uitgeven in eigen beheer. De site is duidelijk en overzichtelijk. Ik zou zeggen snuffel daar eens rond.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Brijner, Allereerst gefeliciteerd. Ik denk zelf dat drukken erg duur is. Misschien kun je dan het geld beter uitgeven aan iemand die het mooi kan opmaken en daarna het boekje digitaal laten printen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik denk dat de hoeveelheid foto's de prijs nogal eens aardig kan opvoeren. De meeste pod-drukkers zijn niet echt bedoeld voor fotoboeken. Misschien kun je de prijzen van pod-drukkers vergelijken met die van fotoboeken drukkers (AH, Hema etc).

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd Brijner, In Amsterdam heb ik een boekje laten drukken bij de drukkerij van de Jellinek, een reïntegratieproject voor ex verslaafden. Daar heb ik goede ervaringen mee, fijne samenwerking, goed overleg en het kon daar voor een stuk minder dan tien euro per stuk. En ze maken daar prachtige boeken, folders etc. Door je onderschrift denk ik dat je uit Den Haag komt. In andere grote steden hebben ze vast vergelijkbare projecten, misschien kan je daar eens gaan kijken.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Allereerst van harte gelukgewenst, Brijner. Leuk idee van Lief. :) Je kunt verschillende drukkers, copieerwinkels en grootwinkeliers, eventueel via internet, om offertes vragen. Ik heb zelf goede ervaringen met een copieerwinkel uit de Bruna-keten. Succes!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Daar ben ik totaal niet bekend, maar misschien hebben ze daar ook soortgelijke drukkerijen. En anders is het misschien een goede tip voor andere forumleden.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht ook aan lulu. Ik heb eens uitgerekend hoe duur het is een boek van 100 blz bij hen te laten drukken, in pocketuitgave. Het kwam op ongeveer € 5,90. Je kunt op de site van lulu.com makkelijk berekenen hoeveel je kwijt zult zijn. Je kunt kiezen voor harde kaft, pocketuitgave, geniet, gebonden... Wat me aantrekkelijk leek is dat je honderd boeken kunt bestellen, maar het ook bij een exemplaar kunt houden. De kosten blijven bijna hetzelfde.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je de foto's in zwartwit doet is het niets duurder dan gewoon tekst te printen, heb ik begrepen. Kleurenfoto's is duur. Als je het in zwart wit doet (kaft wel full-color) en zelf een beetje kunt knutselen, kun je er ook een pdf (eventueel door gratis open office te downloaden) van maken. Ik ben een digibeet maar mij is het ook al twee keer gelukt. Ik laat het dan drukken bij WPS. Die drukken heel veel boeken in Nederland, o.a. ook van mijn uitgevers en hebben voor dit soort werk een 'printpoot'. Ik weet niet wat die voor zulke kleine oplages vraagt, ik bestel er steeds een paar honderd en dan zijn ze veruit het goedkoopst. Binnen twee weken heb je het thuis. Vraag eens een offerte aan via hun site. Vandaag gevraagd is morgen offerte in je mailbox. Ze stellen geen andere eisen dan dat jij het in pdf zet en via de mail aanlevert (dus moet het bestand niet al te groot zijn, anders verzend je mailserver het niet). Ze vertellen je wel even welke eisen ze aan je foto's stellen. Bij het in pdf zetten kun je aangeven hoe 'goed' het moet zijn. Maar zoals Irene al zegt: bijna elke grote plaats heeft ook dit soort sociale projecten. Die drukken ook graag en goed dit soort werk.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee Brijner, dit moet wel kunnen lukken. Als je met de opmaak zit, kan ik die wel voor je doen. Als je me een voorbeeld stuurt, kan ik je bij wijze van spreken morgen al uitsluitsel geven.