Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijven onder een pseudoniem

Ik ben benieuwd wie er hier onder een pseudoniem schrijven. Ik zou in de toekomst graag boeken onder een pseudoniem willen schrijven om toch een beetje anoniem te blijven. Ik vraag me af hoe dat gaat met uitgeven. Hoe kijken uitgevers ertegenaan? Wordt je echte naam ergens vermeldt? (bv op de achterflap of op de website van de uitgever) En ik vraag me ook af waarom er mensen voor een pseudoniem kiezen, dus mijn vraag aan de mensen met pseudoniem is: waarom schrijf je onder een pseudoniem? Wellicht hoort het hier niet, i'm sorry :) Wist geen betere plek. Met de zoekoptie kon ik overigens weinig vinden :)

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Ik zit ook met de vraag hoe ik nu verder moet met een pseudoniem. Iedereen die mij kent en van mijn boek weet heb ik verteld dat ze mijn echte naam niet mogen doorvertellen. Maar ja, een garantie is dat niet vrees ik. Sterker nog toen ik daarnet aan het googlen was kwam ik een pagina tegen in de wikipedia, met een lijst van pseudoniemen en daarnaast de echte naam. Nu zal ik daar vast niet tussen staan maar..... Ai !! Wat nu ?? Ik heb ook al pogingen gedaan om in de publiciteit te komen, en heb geen idee hoe lang ik het vol kan houden dat mijn echte naam niet bekend wordt. Kijk als je een krant benadert en je geeft ze je telefoon nummer, tja...., als ze dan bellen neem je waarschijnlijk toch op met je echte naam. En als je ze je adres geeft dan kunnen ze denk ik zonder problemen je echte naam achterhalen. Hoe doen de bekende schrijvers met een pseudoniem dit vraag ik mij af ? Ik heb zeker een goede reden voor een pseudoniem, mijn boek is nl. autobiografisch. groeten

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Alleen je e-mailadres geven en vanaf nu neem je op met alleen 'hallo'.
Ik denk dat uitgevers het pseudoniem beschermen, maar als je zelf contact
zoekt met de 'buitenwereld' wordt het iets moeilijker.
Als een paar mensen je naam weten, weten het inmiddels waarschijnlijk meer,
tenzij ze voor honderd procent betrouwbaar zijn.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm, ik vrees dat het in mijn geval zo niet werkt. Want als je een krant benadert kun je vaak een exemplaar krijgen, van degene waar je in staat, en dan geef je natuurlijk je adres, zodat ze het kunnen opsturen. En ik moet alles zelf doen ook advertenties. Toen ik laatst moest betalen heb ik een oplossing kunnen bedenken, waardoor de redactie niet kon zien wie er betaald had. Maar ik weet niet of ik die truc vaak zal kunnen gebruiken. Ik weet wel dat je een krant of tijdschrift kunt verzoeken, om niet je echte naam te vermelden. Voor zoiets als de prive werkt dat waarschijnlijk niet maar nu wil ik eigenlijk liever niet in dat blad. Overigens wat ook lastig is, als bij je verhaal mede een doelgroep lotgenoten hebt, waarvoor ook verenigingen of stichtingen bestaan, wat doe je dan ? Ik bedoel van mij mogen ze mijn echte naam wel weten, maar een garantie is dan zeker ver te zoeken. En wat als ik lid zou zijn van die stichting of vereniging ? groeten

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, dat adres en de krant is te omzeilen, net als een retouradres voor je post en een hyves voor je pseudoniem is ook snel gemaakt. Maar ik kan me voorstellen dat de lotgenoten het minder prettig vinden, als ze met iemand praten die niet zichzelf is.

Een autobiografisch verhaal hoeft niet persé onder pseudoniem uitgebracht te worden, dus ik vermoed dat je aanvullende redenen hebt. En ik vermoed ook dat het een beperkte groep is, tegen wie je beschermd wilt worden door het pseudoniem. Is het een groep die dichtbij je staat staat, tja, dan heb je gelijk, dan is het lastig. Dan moet je goed afwegen hoe je dat gaat doen en hoe belangrijk de geheimhouding nu precies is.

Veel pseudoniem schrijvers doen dit omdat ze -ik noem maar even een voorbeeld hoor - onder hun eigen naam thrillers schrijven, en dan ineens met een prentenboek komen. Je wilt een peuter niet laten www´en naar een heftige site over thrillers voor volwassenen. Als het dan uitlekt wie je bent, is dat niet zo heel erg.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo ceridwen, Hoe moet ik het geven van een adres aan een krant dan omzeilen ? Het autobiografische verhaal, verteld ook over allerlei mensen, familie en vrienden, die een rol spelen, die in het verhaal uiteraard een andere naam hebben, dus ben je alleen aan die mensen al verplicht dat het geheim blijft. Daarnaast verteld het over een psychische ziekte, en dat is een onderwerp waarover veel vooroordelen bestaan. Uiteraard probeer ik met het boek de vooroordelen weg te nemen, maar iemand die alleen gehoord heeft over het boek maar het niet gelezen heeft, tja... over de gevolgen wil ik liever niet teveel nadenken. groeten

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vrees dat je een beetje te bang bent.

Je hebt de andere betrokkenen toch een andere naam gegeven, zeg je. Dan heb je hen toch voldoende beschermd. Wie heeft er nu baat bij om jou te gaan ontmaskeren.

Ik schrijf deels onder pseudoniem, maar geef aan journalisten en weet ik wie rustig mijn eigen adres hoor. En neem de telefoon op met mijn eigen naam. Bijna iedereen hier kent ook mijn beide schrijversnamen. Nooit geen narigheid mee gehad.

Als jij naar buiten wilt komen met je psychische ziekte waarom mogen mensen het dan niet weten dat het om jou gaat?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfster, je hebt vast wel een vriend, vriend, leraar, kennis, buurvrouw, waar de spullen naartoe gestuurd kunnen worden, of je laat het naar je pseudoniem op je eigen adres sturen. Wie weet neem jij wel de post voor een ander aan, dat kunnen de krant en de postbode niet weten. Maar dat is het grootste probleem niet, het grootste probleem is dat je nu bang bent. Ik heb ruim drie jaar geleden in het boek ´leven en leren leven met hms eds´ over mijn ziekte geschreven. Toen het boek net uit was vroeg ik me ook af wat vreemden van me zouden denken. Er ging wat tijd overheen, maar uiteindelijk kwam ik erachter dat mensen het juist heel fijn vonden om te lezen hoe mijn leven eruit ziet. Niemand lachte of stelde domme of gemene vragen. Dat gaf moed, en het boek staat nu ook gewoon op mijn site. Maar die tijd, om bij te komen van de schok als het ware, die had ik wel nodig. Ik hoop dat het jou hetzelfde zal vergaan. (post ge edit).

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo,

Echt bang ben ik niet. Waar het mij om gaat is dat mensen die van mijn boek horen,
maar het niet lezen een vooroordeel kunnen hebben van mensen met
een psychische ziekte.
Een volslagen wildvreemde zou wanneer deze mijn echte naam weet,
mij compleet in zwart licht kunnen zetten.
Puur vanwege de ziekte, en ervan uitgaande dat hij/zij het boek niet gelezen heeft.
Nu kun je zoiemand wel aanklagen maar is het leed dan niet al geschied ?

En tja familie en vrienden hebben een andere naam in het verhaal,
maar wat gaan nieuwsgierige mensen dan doen ?
Als ze je echte naam hebben kunnen ze wellicht ook achter
de echte namen van familie en vrienden komen.
Bv. omdat je ook vrienden met ze bent op je hyves.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als dat je belemmert om het boek nu uit te brengen, dan moet je er misschien nog even mee wachten, tot je je comfortabeler voelt bij de gedachten dat mensen uiteindelijk achter zouden kunnen komen als ze heel erg hun best doen.

En als je bij het lezen van de vorige regel denkt, maar dat is niet wat ik wil!! Dan weet je dat je er wel aan toe bent.

Er is geen geheime truc voor het beschermen van je pseudoniem, maar een wildvreemde zal echt zijn best moeten doen om het uit te vinden.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
O ja, maar er zijn zoveel dingen die iemand in een zwart licht kunnen zetten (wat is dat eigenlijk: zwart licht? :) ) Het enige wat je naar mijn inzicht kunt doen, is een vertegenwoordiger voor je werk zoeken, die alle correspondentie e.d. op zich neemt. Je geeft hem / haar een bepaalde som geld, en hij / zij verzorgt bijvoorbeeld de advertenties voor je, en de contacten, in opdracht van ... niemandweetniemandweetdatikrepelsteeltjeheet.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb dit probleem ook.
Vanuit een totaal andere invalshoek.
Normaal schrijf ik onder mijn eigen naam. Ik heb nog niet veel gepubliceerd op papier, pas 2 verhaaltjes in een bundel.

Mijn dochter echter is gehandicapt (lichamelijk) en woont in 24/7-zorg.
Daar zijn wantoestanden en die beschrijf ik ook maar die moeten onherkenbaar worden gemaakt want in de AWBZ zijn represailles eerder norm dan uitzondering.

Dus begon ik met voor die verhalen (en ook enkele ander waarbij de privacy in het geding kan komen) onder een [b]heteroniem[/b] te schrijven. Zo heet het namelijk wanneer je daarnaast ook nog onder je eigen naam schrijft!
(pseudoniem is wanneer je ALLES onder een andere naam schrijft)

Ik maak van jongens meisjes - indien mogelijk, verander afstanden, plaatsnamen. Kortom alle omstandigheden die niet relevant zijn, maak ik anders.

Voor de verhalen onder mijn eigen naam heb ik een goede afspraak met de mensen om wie ik geef.
Ook al verander ik hun namen, [b]zij[/b] mogen lezen wat ik schrijf en daarna bepalen of ik het verhaal mag insturen voor een wedstrijd, en of ik het online mag zetten op een van de sites die ik heb om mijn beide 'ego's' vindbaar te laten zijn voor (hmm) :) [b]al[/b] die uitgevers die wanhopig :) naar mij googelen.....
En als ze het niet goed vinden, verander ik wat zij veranderd willen hebben of laat ik het helemaal over gaan. Dat laatste is nog niet gebeurd.

Ik kan me voorstellen dat niet iedere situatie zich leent voor een dergelijke werkwijze, maar misschien dat toch iemand hier wat mee kan?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Janheij, Dat is een goede tip om in het vervolg over na te denken als ik weer ga schrijven Overigens noem ik in het boek helemaal geen plaatsnamen, enkel of het een stad is of dorp. @Ceridwen, Mijn boek is al uit....dus er is geen andere weg meer. En tja als het slechts een enkeling is die alles kan achterhalen kan ik ermee leven, maar wat als deze daarmee gaat naar de prive bv. ?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Denk je echt, Schrijfster, dat jouw boek en jouw leven interessant genoeg zijn voor roddels in de prive? Daar schrijven ze alleen over Bekende Nederlanders of Prinsen van Oranje. Ben je dat niet dan loop je geen gevaar.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu ben ik nog niet een bekende nederlander, maar dat kan gebeuren, als je schrijfster bent en de publiciteit zoekt. zie bv: Heleen van Royen, Renate Dorrestein

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk zelf dat schrijven onder een pseudoniem, of eigenlijk dus een heteroniem, handig is als je verschillende soorten genres schrijft.
Zoals hier in dit topic ook het voorbeeld werd gegeven van kinderboeken en boeken voor volwassenen. Ook voor de duidelijkheid van de lezer. :nod:

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Nu ben ik nog niet een bekende nederlander, maar dat kan gebeuren, als je schrijfster bent en de publiciteit zoekt. zie bv: Heleen van Royen, Renate Dorrestein
Vind je het dan geen goed idee van de zaakwaarnemer? Dan blijf je in alle gevallen zelf buiten schot. Zie # 72.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=Via]Ik denk zelf dat schrijven onder een pseudoniem, of eigenlijk dus een heteroniem, handig is als je verschillende soorten genres schrijft.
Zoals hier in dit topic ook het voorbeeld werd gegeven van kinderboeken en boeken voor volwassenen. Ook voor de duidelijkheid van de lezer. :nod:[/quote]

Iedereen kiest wat voor hem of haar handig is. Ik heb helemaal niets met pseudoniemen. Ik schrijf kinderboeken. Mocht ik ooit voor volwassenen boeken gaan schrijven (niet dat ik daar nu mee bezig ben; ik vind kinderen als publiek helemaal geweldig), dan zou ik dat onder dezelfde naam doen. Dan schrijf ik gewoon boeken voor kinderen en andere boeken voor hun ouders en andere volwassenen. Lydia Rood schrijft ook van alles en nog wat. Ik zie geen reden om dat werk onder verschillende namen uit te brengen.

Als er een noodzaak is vanwege bedreiging of dringende anonimitet of zo, dan is het wat anders.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Schrijverke, was vandaag weer aan het kijken naar dit forum en zag je reactie. Ik heb wat dingen bekeken bij de link en zag wat kunstwerken van haar. Een kop koffie met haar drinken ? Dat zag ik nergens staan, dat dat kan...??? Het zou zomaar kunnen dat ik me laat inspireren door wat zij doet. Maar een foto gaat me toch echt iets te ver. Misschien kan ik samen met haar iets leuks bedenken, dwz als ik haar echt kan mailen daarvandaan. Groeten

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mocht je echt zo angstig zijn dat bepaalde mensen of media achter jouw ware identiteit komen zijn er best nog wat oplossingen te bedenken. * Een e-mailadres speciaal gereserveerd voor jouw pseudoniem * Een nieuw postadres in de vorm van een postbus » http://www.tntpost.nl/voorthuis/brieven-en-kaarte… * Een pre-paid telefoon * Een blog, website en/of profielpagina geweid aan het pseudoniem En hoewel het beroep "tekstschrijver" een vrij beroep is (evenals kunstenaar, journalist e.v.a.) kun je er voor kiezen bij de Kamer van Koophandel jezelf te laten inschrijven als eenmanszaak of ZZP'er. Dit kan met een bedrijfsnaam, maar natuurlijk ook gewoon onder de naam van je pseudoniem. Met deze nieuw verworven status kun je een zakelijke rekening openen, waarop je de recette van je publicatie kunt laten storten. Door dit laatste te doen kun je ook nog eens de twee geldstromen uit elkaar houden. Mocht je bijvoorbeeld besluiten geld te steken in het promoten van jezelf (of pseudoniem) als schrijver of een recente publicatie, dan is het mijns inziens verstandig dit zo min mogelijk te doen met geld dat eigenlijk bestemd is voor privégebruik (investeringen buiten beschouwing gelaten). Waar het kort gezegd op neerkomt is dat je je pseudoniem tot leven moet wekken. Iets wat in het pre-digitale tijdperk een stuk makkelijker was, maar nu wellicht iets meer tijd en aandacht zal kosten. Zéker omdat iedereen tegenwoordig verwacht dat je minimaal in het bezit moet zijn van een e-mailadres, een GSM en het liefst nog een Hyves/Twitter/Facebook-pagina. :D

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een kleine aanvulling op Van Someren: 'vrije beroepen' bestaan niet meer, iedere zzp'er is nu verplicht zich in te schrijven bij de KvK. Daarbij moet je niet alleen je bedrijfsnaam opgeven, maar ook je eigen naam/adres. Afschermen van die gegevens is vrij ingewikkeld, je bent dan dus makkelijk te traceren.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Met deze nieuw verworven status kun je een zakelijke rekening openen, waarop je de recette van je publicatie kunt laten storten.
Bij welke bank kun je een rekening openen onder pseudoniem?

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met deze nieuw verworven status kun je een zakelijke rekening openen, waarop je de recette van je publicatie kunt laten storten.
Bij welke bank kun je een rekening openen onder pseudoniem?
Icesave

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met deze nieuw verworven status kun je een zakelijke rekening openen, waarop je de recette van je publicatie kunt laten storten.
Bij welke bank kun je een rekening openen onder pseudoniem?
De rekening komt op naam te staan van het bedrijf. Het is uiteraard wel noodzakelijk (en logisch) dat de bank ook de persoonlijke gegevens van de rekeninghouder moet hebben, maar die gegevens zijn voor de buitenwereld niet inzichtelijk. Op een mogelijke factuur staat er dus iets als ‘‘Ten name van Bedrijf X’’ in plaats van jouw eigen naam.
Even een kleine aanvulling op Van Someren: 'vrije beroepen' bestaan niet meer, iedere zzp'er is nu verplicht zich in te schrijven bij de KvK. Daarbij moet je niet alleen je bedrijfsnaam opgeven, maar ook je eigen naam/adres. Afschermen van die gegevens is vrij ingewikkeld, je bent dan dus makkelijk te traceren.
Dat van die vrije beroepen klopt inderdaad (sinds juli 2008?), bedankt voor de aanvulling! Wat betreft het afschermen van naam en adres; Het is inderdaad onmogelijk om je adres weg te laten uit het handelsregister, maar de eigenaar van het Kvk nummer is alleen te achterhalen door een uittreksel op te vragen (betaald) bij de KvK zelf. Dit laatste is voorbehouden aan personen die zelf ook staan ingeschreven bij de KvK. Het is allemaal niet waterdicht, maar het is natuurlijk ook naïef om te denken dat je volledig anoniem door het leven kunt gaan ;) Het is in ieder geval wel een begin om de mistificatie rond het pseudoniem, in ieder geval voor de buitenwacht, in stand te houden. Overigens maak ik ook gebruik van een pseudoniem, maar noem het zelf liever artiestennaam. :D Ik heb weliswaar weinig te verbergen, maar schep er genoegen in dat mensen(vrienden/kennissen) zonder vooroordelen mijn publicaties kunnen lezen.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een kleine aanvulling op Van Someren: 'vrije beroepen' bestaan niet meer, iedere zzp'er is nu verplicht zich in te schrijven bij de KvK. Daarbij moet je niet alleen je bedrijfsnaam opgeven, maar ook je eigen naam/adres. Afschermen van die gegevens is vrij ingewikkeld, je bent dan dus makkelijk te traceren.
Ik heb dit nagevraagd bij mijn boekhouder. Het zou kunnen dat wanneer een blad mij als freelancer inhuurt, zij dat vragen, inderdaad, en dan moet ik bij de belasting ook een VAR-verklaring halen - (vraag me niet wat dat nou weer is...) Het kan echter ook heel goed dat zo'n blad die eis niet stelt. Dan hoeft het dus weer niet. (zegt mijn boekhouder) Je kan ook gewoon je belasting betalen over je inkomsten zonder al die zaken, het hangt af van wat je opdrachtgever wenst/eist. edit: Om onder pseudoniem te kunnen werken met alle voordelen die hierboven door anderen werden genoemd, is het inderdaad soms de moeite waard om die inschrijving wél te doen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een pseudoniem kan zijn voordelen hebben omdat mensen jou dan niet direct als schrijfster van boek X zien, maar wie wil weten wie er achter een pseudoniem schuilt, kan dat doorgaans heel eenvoudig en snel uitzoeken of uit laten zoeken.
En de kans dat mensen dat gaan uitzoeken is... niet zo groot, volgens mij. Tenzij je echt iets heel controversieels schrijft en alles.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Met deze nieuw verworven status kun je een zakelijke rekening openen, waarop je de recette van je publicatie kunt laten storten.
Bij welke bank kun je een rekening openen onder pseudoniem?
De rekening komt op naam te staan van het bedrijf. Het is uiteraard wel noodzakelijk (en logisch) dat de bank ook de persoonlijke gegevens van de rekeninghouder moet hebben, maar die gegevens zijn voor de buitenwereld niet inzichtelijk. Op een mogelijke factuur staat er dus iets als ‘‘Ten name van Bedrijf X’’ in plaats van jouw eigen naam.
Op mijn bankafschriften stond heel vaak dat ik iets gepind had bij X - een gewone familienaam. Ik kon er niet achterkomen wie dat nu was. Bleek het de Hema te zijn. Andersom dan je voorbeeld, dus. Ik geloof dat ik hetzelfde meemaak met Dixons. Daar staat ook geen Dixons op het rekeningafschrift, maar een familienaam. Bedrijfspseudoniem :?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedrijfspseudoniem :?
Hema en Dixons werken beiden volgens de franchise-formule, dus de enige reden die ik kan bedenken is dat het de naam is van de franchisenemer die vermeld staat op het afschrift. Kan verder ook geen uitsluitsel geven hoor, maar dit was het eerste dat in me opkwam.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ja, dat zou een verklaring zijn. :!: Ik zal dan ook eens pinnen bij C1000. Toch is het niet erg helder - naar de klant toe. :ontopic: maar weer.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is inderdaad onmogelijk om je adres weg te laten uit het handelsregister, maar de eigenaar van het Kvk nummer is alleen te achterhalen door een uittreksel op te vragen (betaald) bij de KvK zelf. Dit laatste is voorbehouden aan personen die zelf ook staan ingeschreven bij de KvK.
Volgens mij kan iedereen een uitreksel opvragen uit het KvK. Je moet alleen een (gratis) toegangscode aanvragen.