Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ervaringen met uitgeven van gedichten?

Hallo, Ik ben hier nieuw op't forum, dus stel ik me ook even voor. Poëzie is mijn passie; ik schrijf gedichten van mijn 10, 11 jaar. Ik heb ooit op mijn 14 e eens iets opgestuurd naar een uitgeverij, zonder al te veel te weten...(ben nu 22) en heb toen wel feedback gekregen, maar het werd niet gepubliceerd. Zo heb ik ook eens enkele gedichten rond mijn 12de naar Daniel Biliet verstuurd, die zei dat ik wel talent had, maar nog moest blijven verder schrijven eer ik iets publiceer. Tot slot heb ik ook eens iets opgestuurd naar uitgeverij P, maar ook zij wilden het niet publiceren. Dit is ook enkele jaren geleden. Ondertussen heb ik sinds 2000 enkele eervolle vermeldingen gehaald en ben ik twee keer laurate geweest van een poëziewedstrijd... ik droom zoals velen ervan om mijn eigen dichtbundel uit te brengen (maar niet op eigen beheer). Maar ik vraag me af: zou ik mijn kans nu al wagen (ik heb een 110-tal) gedichten geschreven, of zou ik wachten en verder schrijven tot ik er bv. een 200-tal heb? Ik vraag dit omdat je in je schrijven altijd evolueert, met het ouder worden, ontwikkel je ook meer je eigen stijl. Hebben jullie het al gewaagd om gedichten op te sturen naar uitgeverijen? Wanneer deden jullie dit en hoe waren de reacties? Ben een beetje bang dat het afgewezen wordt :(. Alvast bedankt!!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Besje, Het klinkt veelbelovend wat je al bereikt hebt. Over het algemeen is het een stuk moeilijker om poëzie uitgegeven te krijgen dan proza. Poëzie verkoopt nu eenmaal niet zo goed (op een paar uitzonderingen na), een uitgever verdient er weinig aan, of moet er zelfs geld op toeleggen. Ik heb ook het idee dat een aantal uitgevers, die poëzie uitgeven, dat soms doen uit liefhebberij. Wanneer ze daarnaast een paar goedlopende romans in hun fonds hebben, kunnen ze zich dat veroorloven. De dichters die worden uitgegeven hebben in de meeste gevallen al een zekere naam opgebouwd door publicaties in literaire tijdschriften, voordragen en het winnen van wedstrijden. Misschien kan je eerst wat gedichten opsturen naar literaire tijdschriften. Je weet dan of jouw werk publicabel is en je zet jezelf op de kaart. Ook kan je podia zoeken waar je poëzie kan voordragen. Daardoor merk je ook hoe het publiek op je werk reageert en kan je jezelf verder ontwikkelen. De tijdschriften en podia zijn de plekken waar uitgevers over het algemeen speuren naar nieuw talent. Wanneer je goed bent en jezelf veelvuldig laat zien, val je vanzelf een keer op. Je moet niet bang zijn om afgewezen te worden, dat overkomt de beste schrijvers. Het gebeurt vrijwel nooit dat het bij de eerste de beste uitgever direct raak is. Stug doorzetten dus.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hallo Besje, Ik ben nog jonger dan jij nu bent en ik heb inderdaad ook een beetje angst om afgewezen te worden maar ik heb, mede door alle informatie op dit forum, mezelf al wel redelijk ingelicht over wat je wel en wat je niet moet doen. Zoals Irene al zegt kun je het beste aan zoveel mogelijk wedstrijden meedoen, en af en toe wat dingen insturen naar een krant of literair tijdschrift want op deze manier schijnen de meeste mensen ontdekt te worden. Ik heb een keer iets naar een tijdschrift toegestuurd en toen werd het ook geplaatst maar daar moet je wat geluk mee hebben denk ik. Maar als je het niet probeert komen anderen er ook nooit achter dat jij het in je hebt want dat kunnen ze niet vanaf de buitenkant zien. Ik schrijf naast poezie ook graag proza, en daarom lees ik ook veel boeken over hoe je dit het beste kunt schrijven. Deze boekjes zul je waarschijnlijk ook wel voor poezie hebben en misschien kun je daar nog wel iets mee. Ik heb zelf terwijl ik bezig was met een verhaal veel gehad aan het boek: 'het geheim van de schrijver' van Renate Dorrestein omdat ik daar heel veel moed uit heb kunnen putten om door te kunnen gaan. Want ook al bekende schrijvers en dichters hebben er heel veel moeite mee om iedere keer weer iets te schrijven om uit te kunnen geven. En denk er maar aan: zij zijn ook ergens begonnen toen niemand ze nog kende.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi, Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inderdaad al even besloten om meer aan wedstrijden mee te doen en heb ook zopas iets naar een tijdschrift gestuurd; wachttijd is drie maanden eer je reactie krijgt. Verder ben ik ook pas aangesloten bij een schrijfgroep, het is de eerste keer dat ik deelneem dus is nog wachten op feedback. Podia zijn er niet zo direkt in mijn buurt of toch niet dat ik weet (Vlaams Brabant) En naar een krant insturen...heb ik nog nooit gezien in een krant. Wordt dat veel gedaan? Groetjes

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken alleen maar Nederlandse podia, in Belgie zou ik het niet weten. Misschien een van de Vlaamse forumleden :?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
En de (gratis) dagbladen De Pers, Metro en Spits. Hebben die misschien een plekje voor een gedicht van jou? Columns plaatsen ze toch ook?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mm ik kan het wel eens proberen, maar ga eerst is proberen bij wat meer literaire tijdschriften