Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Auteursrechten mbt schrijven in opdracht

Hallo, Ik zit met een klein probleem. Er is mij gevraagd een verhaal te schrijven van ca. 80.000 woorden (een boek dus). Dit verhaal gaat gebruikt worden voor diverse cursussen snellezen op middelbare scholen. Volgens de opdrachtgever ben ik een ghostwriter omdat ik in opdracht van haar werk. Daarom zou ik al mijn rechten op het verhaal kwijtraken als ik met haar in zee ga en de opdracht afrond. De opdrachtgever is tevens de cursusleidster. Zij zal zich niet voordoen als schrijver. Mijn vraag is of deze informatie klopt en of er mogelijkheden zijn dat ik het auteursrecht behoud en het mogelijk in de toekomst nog bij een uitgever kan aanbieden. Ik sta namelijk niet graag al mijn rechten af als het gaat om mijn eigen schrijfwerk. Ik hoop dat jullie mij misschien wat verder kunnen helpen. Bedankt.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vandaag ik het moment dat ik de knoop ga doorhakken. Ik heb er veel over nagedacht. Steeds meer bekruipt mij het gevoel dat ik het niet moet doen, maar ik ga toch eerst met haar in overleg. Wat ik wil is: 1. Duidelijke vermelding van mijn naam. 2. Een licentieverkopen in plaats van mijn rechten. Het gaat hier immers wel om een groot boek. Niet om een kort verhaal. En het gaat mij echt veel werk kosten. 3. De deadline zou oktober zijn. Ik weet niet eens of ik dat ga redden. Ik stel nu een document op met regel, ideeën en voorwaarden en dan ga ik verder in overleg.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel verstandige aanpak, Chris. Wat goed dat je er eerst zo goed over hebt nagedacht voordat je met deze dame in zee bent gegaan. Succes met de onderhandelingen!

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vandaag heb ik bericht gehad van mijn opdrachtgever. In dit geval ex-opdrachtgever. Ik kan mij echter niet vinden in het feit dat jij je auteursrechten terug krijgt na enkele jaren. Voor mij is en blijft het mijn materiaal, die ik op basis van een afgesproken bedrag laat schrijven door jou. Aangezien dit een heikel punt blijft, is het goed om hier een punt achter te zetten. Ik neem mijn opdracht bij deze terug. Ik vind het jammer, dat het zo loopt, maar voor mij wordt het op deze wijze te kostbaar.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel jammer. Kun je dat verhaal niet alsnog schrijven en iemand anders aanbieden tegen condities die jij goed vindt?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of Thérèse Major meeleest maar zou zij het niet willen bekijken als jij het geschreven hebt? Thérèse is een hele goede ervaren redactrice en correctrice.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal komt er ook. En dan ga ik het ook aanbieden! Veel meer vrijheid. En dan moeten we maar kijken waar het op uit loopt.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo SOLLERS, Ik reageer even op deze draad uit het archief. Ik kan misschien in een soort gelijke situatie komen. Artikel schrijven voor de werkgever in zijn tijd, versus auteursrecht Daarom even eerst het volgende: Ik ben werkzaam bij werkgever A zullen we maar zeggen. Deze werkgever promoot het schrijven van artikelen, dmv van een vergoeding. Indien een artikel geplaatst wordt (bepaald door het uitgever van het tijdschrift), krijg je de vergoeding, anders niet. Mijn werkgever heeft de contacten met dit blad. Dit is voor mij een kans om iets geplaatst te krijgen in een tijdschrift. En ervaring opdoen in iets uitgeven. Tot op heden ben ik altijd met mijn eigen schrijfseltjes bezig geweest, zonder ooit te publiceren Ik meen ook dat in mijn contract staat dat alles wat ik verzin eigendom is van de werkgever. Moet ik nog even nakijken. Ik neem aan dat ik dan ook geen recht op het auteursrecht heb op wat ik schrijf. Anderzijds kun je zeggen dat dat afgekocht is met de vergoeding. Voor de werkgever is het reclame materiaal wat ik schrijf. Voor mij is "grote plus punt" het ervaring op doen in het schrijven van artikelen, "in de baas zijn tijd" tegen een vergoeding bij plaatsing. En mocht ik ooit een roman op willen sturen dan kan ik zeggen dat ik een aantal artikelen heb geplaatst in een vakblad. Mijn vragen zijn nu: - Heb ik hier toch auteursrecht op wat ik schrijf? - Zou jij dat claimen bij je werkgever? - Anders gezegd, als ik geen artikel zou schrijven maar een column, en ik zou die colums later willen bundelen in een boek, is dat in deze constructie mogelijk? Gr, Jeri