Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kan dit wel?

Ik zit met een klein probleempje. Hieronder staat een stukje van mijn verhaal. Nu vind ik de laatste twee zinnen nogal raar klinken. Kan een hoofdpersonage zoiets denken? Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen. Misschien kan de context een beetje helpen. Het hoofdpersonage denkt dat ze ongeluk brengt. Op een gegeven moment wordt ze in de steek gelaten door iemand waar ze veel van houdt omdat ze zichzelf begint te veranderen. Haar eerste impuls is naar de kerk gaan. Ze raakt aan de praat met een man die vroeger priester was en doet haar verhaal. ‘Bedankt,’ mompelde ik, maar ik meende het niet echt. De tranen welden weer op in mijn ogen. ‘Mag ik nog even aan een legale vorm van vandalisme doen?’ vroeg ik met een piepstemmetje aan de man. Ik schuifelde dichter naar de kolossale kandelaar toe in de hoop dat mijn betraande ogen nog harder zouden blinken. Hij knikte verdwaasd. Hij durfde geen nee zeggen omdat hij bang was dat ik hysterisch zou worden, denk ik. Dan zou hij me moeten slaan en dat doet een priester nu eenmaal niet. Ex-priester of niet. xx

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan denk ik wel. Die man is geen priester meer en kan haar nu wel slaan - maar ik weet niet of hij nog denkt als een priester, dus nog steeds alsof hij niet zal slaan.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ow, foutje van mij. Ik bedoelde eigenlijk de derde laatste zin. -->Hij durfde geen nee zeggen omdat hij bang was dat ik hysterisch zou worden, denk ik. Maar je hebt wel een punt, Aart. Misschien moet ik het hele stukje er gewoon uit laten.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die zin is raar. Eerst denk je: fout geschreven, de ikpersoon kan niet weten wat de man denkt, maar dat 'denk ik' zou ik aan 't begin van de zin zetten. 'Ik denk dat hij geen nee durft te zeggen omdat hij bang wa dat ik hystirisch zou worden.' Maar waarom denkt de ik eigenlijk dat ie geen nee durft te zeggen? Verdwaasd is volgens vandale.nl 'tot dwaasheid vervallen', en dat is hij niet als ik jouw stukje lees.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze heeft in het midden van de nacht het slot van de kerkdeur geforceerd en is huilend op de trappen voor het altaar in slaap gevallen. De man heeft haar 's morgens in haar pyjama gevonden en hij vraagt herhaaldelijk of alles wel goed met haar is. Ze staat op het punt in te storten en weet dat zelf ook. Daarom denkt ze dat hij geen nee durft zeggen. Verdwaasd is inderdaad niet het juiste woord, eerder verbijsterd. Maar dat is het ook niet helemaal, ik ga er eens over nadenken.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij durfde geen nee zeggen omdat hij bang was dat ik hysterisch zou worden, denk ik. Misschien kun je het veranderen in Hij durfde geen nee te zeggen, hij was vast bang dat ik hysterisch zou worden. (gezien het feit hoe hij mij aantrof....)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan wordt het dit maar denk ik: Hij knikte behoedzaam. Het leek wel alsof hij geen nee dúrfde zeggen, wat ook niet verwonderlijk is gezien de toestand waarin hij me aangetroffen had. Hij was vast bang dat ik hysterisch zou worden. enz. Bedankt! :D

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Hij zei geen nee. Bang dat ik hysterisch zou worden, waarschijnlijk." Het is tenslotte niet zeker dat hij het niet DURFT, of dat het hem gewoon verstandiger lijkt, of wat dan ook.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klinkt als een Britse detective, Tinkerbell. Die vind ik heerlijk! Linley, Midsummer, Morse, Prime Suspect, noem ze maar op. Ik vind het namelijk een mysterieus stukje. Spannend. Is het spannend bedoeld? Omdat je het hebt over ongeluk brengen, denk ik.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Echt spannend is het niet bedoeld. Het meisje is eigenlijk op zoek naar zichzelf. Soms (meestal ben ik dan erg moe) schrijf ik rare stukjes waarvan ik de volgende dag niet meer weet dat ik ze geschreven heb. Dit is ook zo'n stukje. Toen ik de volgende morgen mijn krabbels probeerde te ontcijferen had ik echt zoiets van: hè, wat gaat ze nou in godsnaam in een kerk zoeken? Maar die stukjes horen erbij, want zo vertellen de personages zélf hun verhaal, anders gaan ze te veel op mij lijken.. :p

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt,’ mompelde ik, maar ik meende het niet echt. De tranen welden weer op in mijn ogen. ‘Mag ik nog even aan een legale vorm van vandalisme doen?’ vroeg ik met een piepstemmetje aan de man. Ik schuifelde dichter naar de kolossale kandelaar toe in de hoop dat mijn betraande ogen nog harder zouden blinken. Hij knikte verdwaasd. Hij durfde geen nee zeggen omdat hij bang was dat ik hysterisch zou worden, denk ik. Dan zou hij me moeten slaan en dat doet een priester nu eenmaal niet. Ex-priester of niet. Mag ik nog even aan een legale vorm van vandalisme doen?’ vroeg ik met een piepstemmetje aan de man. Ik vind de onderste zin helemaal niet zo vreemd, eerder bovenstaande. "een legale vorm van vandalisme." Neemt ze dan een grote kaarsenstandaard en slaat ze hem daarmee dan de kop in. :ninja: Of geeft ze hem een flinke schop tussen, je weet wel waar. :unibrow: Ook dat "piepstemmetje," lijkt me een beetje vreemd. zou ik trillende stem van maken.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze gaat kaarsjes uitblazen. Ik wist ook niet goed hoe ik het anders moest verwoorden. Langs de ene kant is het wel een soort van vandalisme, want zoiets doe je nu eenmaal niet. Maar langs de andere kant staan er ook geen straffen op ...

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
. Langs de ene kant is het wel een soort van vandalisme, want zoiets doe je nu eenmaal niet.
Eh, kaarsjes uitblazen vandalisme? In de VanDale staat dat vandalisme zinloze, grove vernielzucht is. :confused: Ik vroeg me inderdaad al af wat ze nou ging doen... En ik vind de laatste twee zinnen wat onduidelijk: is hij nou een priester of ex-priester?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trenke toch. Dat is zo duidelijk, een ex-priester :P 'Ex-priester of niet.', dat slaat toch echt op dat ie een ex-priester is. En dat ie in de zin daarvoor 'priester' heet is omdat ie nog steeds zo doet :)