Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Toch nog een goed begin

Er zijn zoveel rare dingen gebeurd in de eerste week van dit nieuwe jaar, dat ik vanochtend nogal triest tegen de rest van 2008 aankeek. Dat is normaliter absoluut niets voor mij. Maar ja, als je denkt dat het niet meer gaat komt ergens een licht vandaan of zo. Ik ken dit oude Chinese gezegde niet. Hoe dan ook, mijn licht was mijn New Yorkse editor, die positief op de eerste vertalingen gereageerd heeft. Als de resterende 51 weken op die manier doorgaan, wordt 2008 wellicht toch nog wat ik ervan verwachtte. Niet echt een forumonderwerp, maar dat moest ik even kwijt. Wel te rusten, Mario

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mario:
Hoe meer mensen geïnspireerd raken hoe beter. Al bereik ikzelf helemaal niets dan doet het me nog deugd mensen geïnspireerd te hebben, die vervolgens tenminste actie ondernemen en wél iets bereiken.
Verse 'inspiratie' door de KvK: "Heeft u het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst?" "Jawel, maar waarom wilt u dat hebben?" "Om te lezen?" "Wij adviseren mensen niet om dat te lezen." "Pardon?" "Nee, het is voor ons meer een naslagwerk waar we pas in kijken als we iets niet weten." "Oh?" "Ja, u kunt beter voor 30 euro per uur een afspraak maken, dan vertellen wij u wat u moet weten." "Mag ik dan ook vragen stellen?" "Jazeker." "Dus als ik iets vraag wat u niet weet, kijkt u voor 30 euro per uur in dat handboek?" "Eh...."

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Pluisebol, mét Harry, maar dat kan ik toch niet zeggen als het over de Jack van Mario gaat?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
:ninja: Ppfff! Wat kunnen schrijvers toch moeilijk doen! Ik beschouw me tegenwoordig geen schrijver meer. Voilà! :ninja:

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marriejeane, Ariadne, Meerijden mag. Het is trouwens niet echt een auto om broodjes mee te gaan halen. Min of meer een hobby. Ik verzorg alle onderhoudsbeurten zelf. Bij een vriend kan ik hiervoor de brug gebruiken en als ik ergens niet uit zou komen een monteur lenen. De meeste tijd staat die kat van mij dan ook achter slot en grendel. Toch heeft iemand enkele weken terug de leaper van mijn motorkap afgebroken (lees: gestolen) en de motorkap beschadigt. Onderaan een plaatje. De teardropvelgen en banden heb ik ondertussen vervangen door velgen van een XK8 en bredere banden erop gezet. http://members.home.nl/noodles/2618143.jpg

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is maar één auto waar ik met warme blikken naar kijk, en dat is de Jaguar (en mijn eigen mooie, rode Honda - die ook. Zeker! Dus twee in totaal). Kom je ook op de Schrijvers Offline Party, Mario? :!: :)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@jacqueline, Op een oefenterrein? Oké dan. @DeEllis, Dat klopt. Maar het is een kwestie van loslaten. Heel nuchter bekeken blijft het uiteindelijk toch maar een auto, die nota bene 1 op 6,5 in de stad en 1 op 9 op de snelweg verbruikt. Een hoop staal met een 4.0 liter motor, 226 pk... (zwijmel)... ...en als je met een snelheid van 68 km/h op een muur knalt, blijft de motor op zijn plaats en knal je hooguit met je voorhoofd op het stuurwiel... @marriejeanne Ik heb hiervoor 2 Honda Akkord gehad. De tweede was ook zo'n mooie wijnrode. Hele goede auto's. De motoren zijn niet klein te krijgen. Welke Party? Volgens mij is dat nu alles heel erg off-topic geworden. Maar zolang ik mijn eigen topic vervuil is dat niet zo erg, toch?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari op het centraal station van Utrecht, Mario. Je kan alles volgen in ons café, topic: Wil je komen? Vul dan hier de datum in. Zoiets.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar heb je gelijk in Mario, ik had een Horex resident uit 1956. Dat was tien jaar lang mijn baby. Zelf gereviseerd. Gek genoeg gaf het ook rust toen die motor weg was. Dit soort kindjes vragen veel zorg. :nod:

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik rij ook heel vaak met de Daihatsu Cuore van mijn vriendin. Heel erg zuinig en je komt overal waar je naartoe moet. Kanttekening: Ik voel me er niet zo veilig in. Maar voorzichtig rijden en met fouten van anderen rekening houden wil wel eens helpen. Ik rij nu 24 jaar schadevrij.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dank je, Griseo. Ik zal eens kijken of ik informatie kan vinden via internet over Blanco Regel. Mario, ik wil best een keertje meerijden, maar een rondje zelf rijden is toch leuker! Mooie wagen heb je daar staan. Eigenlijk ben ik een Citroën-liefhebster, maar in een Jaguar wil ik nog wel eens een slipper maken. Dan kijkt mijn snoek maar even de andere kant op. ;)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben wat bibberig van ziekte maar erg blij te zien dat het zo goed gaat met mijn schrijfmaatjes. Meer schrijven lukt haast niet. Komt wel weer.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om weer terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp: Ik kreeg gisteren de reactie van mijn editor dat zij het verhaal zeer intrigerend vindt. De vertaling vindt ze een knap staaltje werk, maar er zit een zwaarwegende kanttekening bij: mijn vertaling is voor de native speaker niet native genoeg. Zelf is zij vertaalster van Frans, Spaans en Italiaans naar Engels en heeft geen Nederlands op haar CV staan. Wel is ze in staat de tekst native te maken, maar omdat ze het origineel niet kent vreest ze dat hierdoor de oorspronkelijke karakter niet behouden blijft. Gelijk heeft ze. Er moet dus een goede tussenschakel komen. Mijn laatste hoop is een zeer getalenteerde schrijfster, die tevens gecertificeerde vertaalster is. Met lood in mijn schoenen zal ik haar nederig om hulp gaan vragen. Wie weet vlieg ik vervolgens naar NY om in embryonale houding voor mijn editor te gaan liggen de toppen van haar schoenen te kussen, zodat ze vervolgens doorgaat met redigeren. Wordt, hoe dan ook, vervolgt.... of To be continued (zoals de Russen zeggen)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klinkt goed, jammer van de vertaal problemen. Heb je het zelf gedaan? Ik heb mijn boek nu helemaal omgezet naar het Engels in samenwerking met een native speaker. Nu is het geheel naar iemand die de puntjes op de i moet zetten. Het blijft een lastige klus. Sterkte ermee.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hai Mario, dank je wel voor de link. Het blijkt dat ik al ingeschreven sta. My god, een hoofd als een zeef... Wat een pech, met je vertaalperikelen. Helaas ken ik alleen professionele vertalers (m/v) Spaans, Fins en Duits (native speakers). Zelf spreek en schrijf ik vloeiend Engels, maar een heel boek vertalen zou me nu te veel werk zijn. Succes ermee.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is inderdaad een hele klus een heel boek te vertalen. Duits spreek ik zelf ook native, ben ook begonnen met de vertaling, maar niet zo gemotiveerd. Kan naar de Duitse kant op dit moment niet zo'n discipline opbrengen, omdat de vragen net van de Amerikaanse kant komen. Hoe dan ook, de Engelse vertaling moet en zal er komen.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ben je Duits van origine dan? Dat lijkt me zeker! Een Engelse vertaling moet er komen. Een groot potentieel aan publiek dat je dan aanboort. Is het een idee om delen zelf te doen en delen uit te besteden, dus met een pool van vertalers te werken? Je native-editor zou er dan een native geheel van kunnen maken. Of is dat te complex?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ariadne Ik was Duitser voordat de Queen me tot Nederlander heeft verklaard. Van die native-editor zal ik in ieder geval gebruik maken, ook al heb ik een native vertaler. Dat is zeker niet te complex.