Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stijlfouten

Wat zijn dat? Ik hoor het her en der op dit forum en wil eigenlijk heel graag weten wat dat nou zijn (ooit zei iemand dat ik die fouten maakte maar die reageerde helaas niet meer daarop, dus ik weet het nog steeds niet).

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Komt volgens mij grotendeels neer op deze punten: 1. Een werkwoord moeten aansluiten bij het onderwerp. 2. Voorzetsels zijn geen woorden waar een zin eindigt mee. 3. En begin geen zinnen met een voegwoord. 4. Soms is het nodig een infinitief te opsplitsen. 5. Vermijd clichés als de pest (ze staan bekend als de bonte hond). 6. Wees min of meer specifiek. 7. Opmerkingen tussen haakjes (hoe relevant ook) zijn (meestal) overbodig. 8. Vermijd pleonasmes en overbodige begrippen die herhalen wat er al staat. 9. Geen onvolledige zinnen. 10. Gebruik nooit geen dubbele ontkenningen. 11. Lees zorgvuldig over wat je geschreven hebt om te zien of je geen woorden weg hebt of iets verkeert hebt gespelt. 12. Vermijd overdrijving bij het aangeven van hoe onnavolgbaar mooi, ijselijk eng, dodelijk riskant of walgelijk afstotelijk iets/iemand is. 13. Supprimeer kretologie die als exuberant, obsoleet, archaïsch of enigmatisch te categoriseren is; limiteer niet-habituele perifrases en emendeer je schrijfstijl tot je descripties reeds bij eerste lezing evident zijn. (daar komt nog bij dat ik ze graag een keer wilde plaatsen omdat ik het zulke hnadige tips vind :D )

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een oude grijsaard, zat op de hoek van een ronde tafel, te lezen in een boek dat gesloten achter hem lag, bij het licht van een uitgedoofde kaars. Opeens hoorde hij een onhoorbare gil. Hij stond op en rende de trap op om beneden te komen. Hij sprong op zijn horloge, en keek op zijn fiets hoe laat het was. Hij gaf de deur een zoen en sloeg zijn vrouw dicht. Hij rende naar de trein, waar hij werd getroffen door een spoorboom van een onbewaakte overweg. Aan de gevolgen is hij drie dagen na zijn dood overleden.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ros Dus we hebben hier te maken met een vampier, die aan de hoek van een kappote tafel die ooit rond wasa zat, met zijn paranormale gaven een boek las, en daardoor genoeg hjad aan het gebrekkige licht van een uitgedoofde kaars. Met zijn paranormale gaven was hij in staat om de onhoorbare gil te horen, hij kwam in een schilderij van Esher terecht, zijn paard heette 'Horloge" (onnauwkeurig, zo zonder hoofletters Ros!), en zijn fiets had een ingebouwde digitale klok. Zijn vrouw was gewond, dus hij sloeg haar net zo lang totdat de wond weer dichtgroeide, maar ze had er nog steeds pijn aan, dus moest hij de deur maar zoenen. De overweg waar hij werd getroffen werd tot verkort door agenten bewaakt, sinds de vorige overledenen, maar niet meer, en waas dus 'onbewaakt'. Drie dagen na dit gebeuren stierf de -toch al dode- vampier definitief. enne ThePhantom, ik was altijd al geniaal! :nod: :nod:

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kent misschien het pleonasme, dat is een bekend voorbeeld van een stijlfout.
een pleonamse kan eens stijlfout zijn, maar wordt vaker gebruikt om nadruk te leggen. "Het groene gras" bijvoorbeeld, want gras is altijd groen (af en toe ook geel), maar hierdoor wordt het gras nóg groener. verder heb je ook: contaminaties: optelefoneren (komt van opbellen en telefoneren) hen/hun kom je vaak ook tegen en wel/geen tussen "s" eengezinwoning (ipv eengezinswoning). Maar dat zijn meer spelling en zinconstructiefouten.