Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hù... wat moet ik hiervan denken/vinden?

Nee, hè... dat heb ik weer! Ik heb enkele uitgevers geschreven (per mail) of ze belangstelling voor mijn non-fictie manuscript hebben. Kreeg ik net het onderstaande terug: "Ik twijfel of dit iets voor ... (naam uitgever) is, maar wij willen toch graag in het manuscript lezen. Als u het als word-document wilt mailen, graag". Wat moet ik dáár nu mee. Ze geven aan dat het waarschijnlijk niets voor ze is, maar willen het wel lezen!? Ik heb in de mail geschreven dat ik nog niet helemáál klaar ben en er nog ongeveer één week mee bezig zal zijn. Lastig, want waarom willen ze het lezen als ze er waarschijnlijk toch niets mee gaan doen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat er een kleine kans is dat ze er wél wat mee gaan doen? Wanneer ze alles preventief gaan weigeren, kunnen ze helemaal niets uitgeven. Misschien geven ze maar enkele non-fictieboeken per jaar uit? Wel apart dat ze het als mail willen, meestal willen ze het per post.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou een gedeelte sturen. En dan niet het stuk waarin de hele inhoud en opzet blijken, maar wel je schrijfvaardigheid. En waarom zou je je vraag er niet gewoon bij vermelden: Naar aanleiding van uw mail dd [...] waarin u schrijft dat u mijn manuscript wilt lezen, stuur ik u graag een gedeelte. Tegelijkertijd vraag ik me af waarom u interesse hebt terwijl u denkt dat het niets voor uw uitgeverij is? Dat zullen ze helemaal niet raar vinden, denk ik. Eerder logisch, toch?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat uitgeverijen NIETS missen wilen lopen. Het zou toch dè vangst van het jaar kunnen zijn. Zoek er maar niet te veel achter, Scorpio.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, gewoon doen. Als ze het uiteindelijk toch uitgeven ben je alleen maar blij dat je het ook deed.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, het is toch wat. Nu is het weer een paar uur geleden dat ik het bericht ontvangen heb, maar ik vind het nog steeds een beetje lastig. Ze hebben waarschijnlijk een goede indruk gekregen van mijn mailtje -wat zou het anders kunnen zijn- en zijn daardoor toch 'n tikkie nieuwsgierig geworden. Morgen ga ik het manuscript eerst maar even laten registreren als onderhandse akte bij de Belastingdienst. Ik ben op het moment toch ziek thuis :( , komt wel goed uit in dit geval. Vervolgens denk ik dat ik ze maar even ga mailen. Ik wil toch wel graag weten waarom ze het willen lezen... terwijl ze vooraf aangeven dat het eigenlijk niet in het fonds past!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn gevoel zegt mij dat ik, voor alle zekerheid, toch maar een beetje voorzichtig moet zijn... Ik heb nog twee andere reacties; de ene uitgever zegt dat het niet binnen het fonds past, de ander heeft mij aangeraden om het naar het 'moederbedrijf' in België te sturen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het een gerenomeerde uitgeverij, Scorpio? Dan zou ik me niet teveel zorgen maken en het gewoon opsturen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn boek juist per mail verstuurd. Dat wilden ze zelfs graag. En ook als word-document. Dan kunnen ze er zelf op- en aanmerkingen in maken. Met allerlei kleurtjes. Gewoon opsturen per mail, Scorpio. En inderdaad, vragen. Als je het netjes vraagt kan alles.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vergeet niet om een ontvangstbevestiging te vragen, ook al verstuur je het per mail. anders blijf je maar met je duimen draaien en je afvragen of ze het wel ontvangen of gelezen hebben. Verder komt het wel goed hoor, ik stuur vaker iets per mail op en dit word net zo behandeld als een manuscript per post. ik wens je veel succes toe.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gisteravond laat heb ik mijn manuscript dan toch maar -per mail- naar de uitgever gestuurd. Vanmiddag om 12.00 uur kwam er al een reactie. Men schreef dat het helaas niet in hun fonds past, omdat zij daarin geen "how-to-do"-boeken hebben. Nou ja, op naar de volgende...

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Jammer, Scorpio. Maar inderdaad: geen hand vol, maar een land vol. Succes. :)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn dat er een snelle reactie kwam scorpio, wat jammer dat het niet postief was. :crybaby: Zet 'm op met het zoeken naar een andere uitgever, ooit moet het lukken een passende voor je boek te vinden. :nod:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, ik ben er helemaal niet treurig van geworden, Pehamo. Het manuscript ligt inmiddels al een paar dagen bij een andere uitgever. En vanmiddag heb ik het nogmaals verzonden naar een uitgever. Er zijn nogal wat uitgevers in Nederland, ik ga gewoon verder. Het lukt vrijwel geen enkele schrijver om een manuscript onder te brengen bij de eerste uitgever die ze benaderen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Saralitse. Ik neem jouw positieve gedachten graag aan... en span ze met plezier voor mijn denkbeeldige karretje!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Scorpio, Bekend terrein hoor... Ik moet nu naar de volgende uitgever zoeken. Bij mij word er nog wat ideeën gegeven waar het toe te sturen. Maar ik blijk iets te hebben geschreven dat ertussen in hangt, tussen Wetenschappelijk en populair. Niet (strikt genoeg) het een en niet het ander...

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Of misschien moet je een keus maken: óf wetenschappelijk óf populair. Kies een bestaande doelgroep en geen tussengroep, die moeilijk te benaderen is vanwege de diversiteit. Dat maakt het misschien voor anderen eenvoudiger om verder mee te kunnen. Maar voor jou is het ontzettend veel werk, waarschijnlijk.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vanmiddag kreeg ik per mail de reactie van één van de uitgevers: Ze gaan niet door met mijn tekst. De voornaamste reden is dat ze dit voorjaar uitkomen met een vertaling over hetzelfde thema. Ook weegt het mee dat men de tekst wat kort vindt en een meer wetenschappelijke onderbouwing wenst. Nou, dat klinkt al met al toch niet ongunstig. Ik moet dus, wanneer ik het naar een andere uitgever stuur, sterker benadrukken dat ik júist een kort duidelijk en begrijpelijk verhaal wil "neerzetten". Maar goed, het manuscript ligt inmiddels ook bij twee andere uitgevers. Even afwachten hoe die gaan reageren. Overigens, de reactie van deze uitgever kwam wel héél snel... na zes dagen!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Rietje Moed opgeven... wat is dat? :D Nee hoor, ik begin nog maar nèt warm te lopen! Ik vind het ook bemoedigend dat de voornaamste reden is dat ze op het punt staan om een vertaling van "ongeveer hetzelfde" uit te brengen. Dat klinkt 'n heel stuk prettiger dan eventuele opmerkingen over mijn schrijfstijl en dergelijke.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed zo, Scorpio, zo zul je ooit - hopelijk eerder dan later, natuurlijk - een uitgever vinden. De aanhouder wint!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja hoor, de aanhouder wint altijd. Ik voel mij nu nog niet eens een aanhouder, meer een opstarter. Het "spel" is net begonnen, ik moet de hindernissen zelfs nog in het zicht krijgen... Ze hebben er inderdaad serieus naar gekeken, da's ook wel belangrijk. Enne... lekker veel positieve gedachten zijn prima om het proces op gang te houden.