Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

uitgeven bij boekscout zonder betalen??

hey allemaal, Ik zit al een tijdje op deze site rond te kijken en vandaag dacht ik laat ik ook eens een account aanmaken want ik had toch wel een vraag waarop ik het antwoord niet precies kreeg. Ik heb namelijk wat op internet zitten rondkijken (ik wil graag een boek gaan uitgeven) en daar kwam ik boekscout.nl tegen. Ze zeggen hier dat als je je eigen manuscript toestuurd en zij de uitgever zijn dat je dan 10 % van de opbrengst krijgt enzo en dat je helemaal niets zelf meer hoeft te betalen maar is dit ook zo? En zo ja, zijn er dan andere dingen want ik zag ook iets over 40 e-mailadressen aanleveren?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mara, hier even een fragment uit mijn postings hierboven: POD is dus niet het tegenovergestelde van uitgeven in eigen beheer, maar omschrijft eerder het 'wanneer' en 'hoeveel' van het productie proces. Het is dus nooit of eigen beheer of POD, maar hooguit eigen beheer en POD. Er zijn voldoende mensen die in eigen beheer een voorraad aanleggen.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mario, ik denk dat de Bezige Bij niet van één persoon is. Ook geven redacteuren en uitgevers niet altijd hun door henzelf geschreven boeken uit. Eigenlijk is dat een vrij grote uitzondering. Ik weet van de oorspronkelijke eigenaar van een redelijk grote uitgeverij dat hij zelf een serie artikelen heeft geschreven over zijn lievelingsstad die hij met liefde via zijn eigen bedrijf in boekvorm heeft doen verschijnen. Dat lijkt me inderdaad een vorm van uitgeven in 'eigen beheer'. Maar het was geen pod. Ik heb erg veel bewondering voor de stap die je nu neemt: het starten van een reguliere uitgeverij. Mag ik vragen hoe je bijvoorbeeld de financiële risico's draagt en de auteurs recruteert? Wat heb je hen te bieden?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mario: best nog ingewikkelde materie. @Scorpio: come on Scorpio, you can do it!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marriejeanne Eigen beheer heeft niets te maken met POD. Je kunt in eigen beheer 100000 boeken laten produceren, 10 verkopen en met de rest je huis isoleren. Of je kunt in eigen beheer voor POD kiezen, net als een reguliere uitgever, en er alleen laten produceren als er vraag is. Omdat ik internationaal (over de hele wereld) ga opereren, laat ik mijn advocaten in Engeland een Limited voor mij oprichten. Die schrijf ik vervolgens in bij de Nederlandse KvK. De Ltd. is gelijkgesteld aan een B.V. Ik neem alleen calculeerbare risico's. Schrijvers die mij het risico waard zijn geef ik op mijn eigen risico c.q. het risico van de Ltd. uit. De E-Scan van de Rabobank heb ik gedaan en heb de test met vlag en wimpel gehaald. Er was niet één zwakke punt bij me vastgesteld, terwijl ik die zelf wel zie in het feit dat ik af en toe teveel zelf wil doen en moeite heb dingen uit handen te geven. Omdat ik als reguliere uitgever start kan ik mezelf :P en/of andere schrijvers voor de verschillende literatuur prijzen voorstellen. Voor schrijvers die via mij in eigen beheer willen uitgeven zal ik een drietal pakketten kunnen aanbieden. Deze ben ik op dit moment aan het samenstellen. Die gaan van alleen drukken t/m afhandeling NBD, LIRA-aanmelding, beschikbaarheid via BOL, Amazon (niet te vergeten Amazon Kindle). Zelf internet domeinen met cPanel, 100MB space en 1 Gig traffic kan ik zonder rompslomp aanbieden, voor een uiterst concurrerende prijs. Met de leverancier heb ik zelf afgesproken dat opzeggen niet nodig is. Als men niet wenst te verlengen betaald men gewoon niet meer en alles wordt zonder boze verrassingen stopgezet. Voordat ik te enthousiast wordt stop maar even. Heb al meer verklapt dan ik van plan was. Een heleboel dus. @Scorpio In Heerlen.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zijn heel ambitieuze plannen, Mario! Houd je ons op de hoogte? Ik ben erg geïnteresseerd hoe het allemaal verlopen zal. "Eigen beheer heeft niets te maken met POD. Je kunt in eigen beheer 100000 boeken laten produceren, 10 verkopen en met de rest je huis isoleren. Of je kunt in eigen beheer voor POD kiezen, net als een reguliere uitgever, en er alleen laten produceren als er vraag is." Datweetikdatweetikdatweetik.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dit: "Omdat ik als reguliere uitgever start kan ik mezelf en/of andere schrijvers voor de verschillende literatuur prijzen voorstellen." snap ik toch niet zo goed. Wat bedoel je?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
N.a.v. de Moerstaaltip. Een goede gratis site kun je ook maken op googlepages.com heb ik ook gedaan, geweldig, mooie layouttemplates die met een simpele enter toegepast worden. Wat leuk nog een uitgeverij erbij. Wow Mariejeanne Ik ben het zo eens met wat je in dit topic schrijft! Ik lees ook wel 's op internet 'mijn boek is eindelijk door een uitgeverij geaccepteerd!' en dan ga ik kijken welke uitgeverij dat dan is... en dan denk ik, arme ziel... je wordt gewoon misleidt! Dat is niet een uitgeverij vergelijkbaar met een Prometheus of wat dan ook.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mario, heb je niet het idee dat de markt voor ondersteuning aan eigenbeheerschrijvers niet een beetje vol aan het raken is in Nederland? Wat voeg jij toe dat de anderen niet bieden?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mandela, Gratis sites worden overal aangeboden. Maar voor een eigen domein b.v. www.mandela-de-schrijver.nl" zul je toch moeten betalen. Op googlepages.com krijg je een subdoemein, dan wordt je url al wat ingewikkelder "mandela-de-schrijver.googlepages.com". Op www.t35.com krijg je onbeperkt traffic en webspace. Maar het echte werk kost gewoon geld. Dat is echter een te uitgebreid thema en enorm off-topic. Voor we het weten hebben we het over SEO etc.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké. Laten we afspreken in Heerlen. Met Scorpio erbij wordt het vast een gezellige boel. Nee, hoor, grapje. Maar als je nog een redacteur zoekt: ik ben wel vrij goed daarin. :)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjors Gedegen persoonlijk advies. Beschikbaarheid via de groten online winkels zoals BOL, Amazon, ECI etc. Beschikbaarheid via het Centraal Boekhuis. En nog veel meer... Er waren ook voldoende luchtvaartmaatschappijen in de wereld voordat Sir Richard Branson voor $2000 een vliegtuigje charterde en op een boord Virgin Air krabbelde. (Op een latere tijdstip volgt meer info. Ik wil niet te zeer vooruitlopen.)

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sonja bakker geeft toch zelf haar boeken uit via haar eigen uitgeverij. Volgens mij heeft ze het nooit uit handen gegeven hoor, Ze heeft uitgeverij de zonnestraal opgericht. Waarom naar regulier gaan als je weet dat je boek als een tiet loopt en je zelf het overgrote deel in je eigen zak kan houden.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: ! Kunnen we nu het :!: uitdoen en gaan slapen. Welterusten, iedereen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mario dat weet ik hoor, ik heb allang een eigen domeinnaam onder mijn schrijversnaam. Deze laat ik gewoon redirecten wat hostingkosten scheelt. Voor googlepages moet je dan wel een gmail account hebben. En die gmailaccount naam goed kiezen want dat wordt je domeinnaam.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog even ter verduidelijking dat een uitgeverij drie taken op zich neemt voor het uitgeven van een boek: - de voorbereiding (van manuscript tot "goed voor druk") - zorgen dat je boek volgens de afspraken ook zo gedrukt, afgewerkt en geleverd wordt - De nazorg, promotie en verkoop, zodat alle verkoopskanalen op de hoogte zijn Betaal jezelf voor alles en moet je het boek ook verkopen dan ben jij de eigenaar van het manuscript tot en met het aantal boeken dat je aangekocht hebt, met enkel een contract voor de druk van uw boek zonder uw rechten uit handen te geven. Hiermee kun je gemakkelijk terecht bij een reguliere uitgeverij. Ik bedoel dan ook dat de uitgeverij reeds ziet hoe het boek oogt en nog enkel moet instaan voor het drukken en de nazorg. Wettelijk ben je dus, na betaling bij de drukker natuurlijk, eigenaar van het ganse gebeuren en vrij om te gaan. Betaal je niets of enkel de boeken die je zelf afneemt dan geef je onder contract de uitgaverechten van dit boek in andermans handen. Hiermee kun je vanzelfsprekend niet zomaar naar een andere uitgeverij stappen zonder een schriftelijk tegencontract van die uitgeverij waarbij zij u de toelating geeft om naar een andere uitgeverij te stappen. Of koopt de reguliere uitgeverij eventueel het voorbereidend werk van die andere internetuitgeverij af. Dit is minder interessant voor de reguliere uitgeverij. POD kan zowel door een uitgeverij als enkel een internetdrukker gebruikt worden. Dit is enkel maar een druksysteem. Hierin maakt Roos de kleine, misschien gevaarlijke, vergissing met internetdrukkerij of internetuitgeverij. Ook wij, als reguliere uitgeverij, drukken, naast het gekende offset voor grote oplagen, ook digitaal voor - zoals reeds, ik meen door Mario aangehaald kleinere oplagen of speciaal doelgroepgerichte boeken. Dit drukken wordt al eens vergeleken met POD, maar klopt niet helemaal. Voor de kleine oplagen is men digitaal identiek uitgerust zoals POD, maar heeft men altijd een kleine hoeveelheid boeken in stock. Bij POD begint men pas een boek te drukken na bestelling. Dus "on demand". Het stockeren is voor een reguliere drukker een vrij zware kost en weegt soms niet op tegen de voordelige prijs met het laten drukken in hogere oplagen en het duurdere digitale drukken. Maar daar ondervinden de auteur en de verkoop geen last van. Kwalitatief is er geen onderscheid tussen beide druksystemen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Kwalitatief is er geen onderscheid tussen beide druksystemen.' Via SWP is er bij mijn geen onderscheid maar ik heb wel 's een flink kwalitatief verschil gezien. Dus kies je drukkerij/printer zorgvuldig.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mandela, laat het me anders zeggen. Mag er geen verschil zijn tussen beide druksystemen. Natuurlijk zijn er altijd, in beide systemen, die er een zooitje van kunnen maken. Daarom is een sterk toezicht hierop belangrijk. Als uitgever sta je op dat vlak veel sterker dan een auteur. Dat begrijp je wel.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
As je inderdaad een boek hebt geschreven dat -zoals Mandela schrijft- "loopt als een tiet" en alles in eigen hand hebt, bezorg je jezelf wel extra werk. Je moet dan een flink aantal boeken in voorraad hebben/houden en de bestellingen uitvoeren. Dus: Boeken verpakken, naar het postkantoor brengen, facturen uitschrijven en verdere administratie bijhouden. Die hoeveelheid werk kan misschien best tegenvallen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja dat begrijp ik Gilbert. Bedankt voor de toelichting, nu ga ik echt maar 's naar bed.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik af en toe vreemd vind is het feit dat sommige mensen wel dagelijks het risico nemen door b.v. roekeloos rijgedrag hun leven op het spel te zetten, maar niet het risico hun dromen te verwezenlijken. Oh, hier ben ik het verschrikkelijk mee eens. Nadat ik een afwijzing van een uitgeverij had gekregen, bedacht ik dat ik het zelf wel kon. Tegelijkertijd kreeg ik het idee om een scheurkalender voor het basisonderwijs te maken. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een kennis met een kleine uitgeverij benaderd. Zij was meteen enthousiast. Inmiddels zijn er van de eerste kalender 2200 exemplaren verkocht en van de tweede (2008) ruim 3500. Veel verdiend heb ik niet, omdat de kosten erg hoog liggen. Maar ik heb ontzettend veel geleerd en een klantenbestand opgebouwd. Nu durf ik de stap te zetten om alles voortaan zelf te regelen en een eigen uitgeverij te gaan beginnen. Een educatieve weliswaar, maar uiteindelijk wil ik ook kinderboeken uitgeven. Mario, ik wens je veel succes met je uitgeverij. Ontzettend goed dat je die stap neemt.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar eerst gaan we ons richten op het onderwijs. Ik weet wel dat ik een lange weg te gaan heb, maar het is in elk geval een weg (waar we lekker roekeloos mogen rijden!).

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, onderwijs, Zwijsen en Malmberg, Wolters-Noordhoff. Als je daar tussenkomt zit je gebeiteld!