Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

uitgeven bij boekscout zonder betalen??

hey allemaal, Ik zit al een tijdje op deze site rond te kijken en vandaag dacht ik laat ik ook eens een account aanmaken want ik had toch wel een vraag waarop ik het antwoord niet precies kreeg. Ik heb namelijk wat op internet zitten rondkijken (ik wil graag een boek gaan uitgeven) en daar kwam ik boekscout.nl tegen. Ze zeggen hier dat als je je eigen manuscript toestuurd en zij de uitgever zijn dat je dan 10 % van de opbrengst krijgt enzo en dat je helemaal niets zelf meer hoeft te betalen maar is dit ook zo? En zo ja, zijn er dan andere dingen want ik zag ook iets over 40 e-mailadressen aanleveren?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk Mara, dat je op deze manier eindelijk succes hebt! Inderdaad, bij mij ontstond precies de verwarring die @Irene beschreef. Ik heb twee jaar geleden ook meegedaan aan de weblogwedstrijd van de Viva, en niet gewonnen. Maar ik heb er net als jij iets positiefs mee kunnen doen. Ik heb het als sollicitatiemateriaal naar een tijdschrift gestuurd en kon voor hen op freelancebasis aan de slag. En net, ongeveer een halfuur geleden, heb ik een klein gedeelte ervan als column opgestuurd naar een krantje. Volgens mij is het er geschikt voor, en het heeft zelfs precies het aantal gevraagde lettertekens. Je weet maar nooit. Wat een goed (en gewaagd) idee trouwens om een weblogweek naar een uitgever te sturen, ik zou er niet opgekomen zijn.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op het moment ligt mijn manuscript (nog) bij twee reguliere uitgevers. Tenminste... dat neem ik gemakshalve maar aan, want ik heb géén ontvangstbevestigingen ontvangen! Dat wachten, daar baal ik nú al van! Daarom zit ik toch echt te denken aan Boekscout. Ik denk alvast vooruit: Als deze beide uitgevers over een maandje of wat een reactie geven (en ze gáán ervoor) dan duurt het nog eens máánden voordat er een boekje wordt 'geboren'. En dan moet er weer gewacht worden op het tijdstip waarop de uitgever z'n nieuwste boeken de wereld in wil sturen... En dat is dan in het gunstigste geval! Wanneer je nog een poosje door moet shoppen naar een uitgever, ben al gauw 'n jaar -of meer- kwijt. Daar moet je toch eigenlijk niet aan denken.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn weerstand tegen het wachten is een van de redenen waarom ik driekwart jaar heb gewacht met stappen ondernemen richting uitgeverijen. Maar dat schoot natuurlijk ook niet op. Je bent in ieder geval bezig met het proces, Scorpio. Maar ik kan me je frustratie heel goed voorstellen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Bo Ja, ik ben wel "bezig"... met wachten! Maar ik ben een doener, geen wachter. Eén uitgever (die het ms eerder had ontvangen dan die andere twee) heeft het al afgewezen. De belangrijkste reden was dat ze net op het punt stonden om een vertaling -uit het Spaans- over ongeveer hetzelfde thema uit te geven. Deze uitgever reageerde al binnen twee weken, dat was uitzonderlijk snel. Maar nu zit ik al te fantaseren hoe ik het zou gaan aanpakken als ik het bij Boekscout zou onderbrengen. Want die begeleiden je waarschijnlijk nauwelijks (of niet) bij de promotie van je boek. Ik denk dat ik dan een website speciaal voor het boek ga maken. Dat zou dan wel een website moeten zijn met een gastenboek, want dan kunnen bezoekers van de site reageren op het boek. Tegelijk moet het ook een site zijn die ik zelf op een makkelijke manier kan bewerken, want ik ben hier niet goed in vrees ik! Je hoort nog wel eens wat over van die gratis websites, waar je op eenvoudige manier mee uit de voeten kunt. Verder kun je op allerlei fora "meekletsen", terwijl je in de ondertitel je website hebt staan. Daar worden mensen vaak erg nieuwsgierig van... Misschien mag je ook wel flyers bij de plaatselijke bibliotheek op de zogenaamde foldertafel neerleggen. Ook is het gewoon toegestaan om folders, met vermelding van de website, bij woningen in de brievenbus te doen. En wellicht is het plaatselijke krantje ook wel bereid om er een persberichtje tegenaan te gooien. Verder moet ik er nog over nadenken...

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@scorpio: ik zit op het moment ook te wachten tot een uitgeverij mijn boek gaat bekijken. Hoop dat dat het wat wordt maar inderdaad zoals je al zegt: het brengt toch wel wat spanning met zich mee want ik merk bij mezelf dat ik ongeveer twee keer zo vaak op een dag in mijn mailbox kijk dan normaal. @ bo: het is inderdaad behoorlijk spannend en ik heb dan naast dat ik behoorlijk wat angst heb om het in te sturen, ook nog mijn leeftijd een beetje tegen want ze geven niet veel boeken uit van jongeren of het moet echt heel goed zijn. Maar misschien krijg je, als je een boek hebt ingestuurd binnenkort wel een positieve mail en ik hoop voor mezelf dat mijn spanningen om een boek in te sturen dan ook wat gaan afnemen.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uitgeven en geen geld betalen is niet zo heel gek hoor. Sowieso alle reguliere uitgevers doen het zo. Zij nemen het risico van verkoop en de schrijver krijgt 10%. Bij reguliere uitgevers hoef je geen emailadressen aan te leveren. @Else Fiderelsje, Denk je dat je boek wat voor de leescirkel zal zijn? @Saraliste, als je boek uitkomt heb je dan belangstelling om het in de leescirkel te doen?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Roos. Mag ik erover nadenken? Hahaha Ik ben het aan het nakijken..opnieuw...ook al zie ik de fouten niet. Dus mochten er fouten inzitten, tja. Ik zie het maar als een leerproces. Ik ga mezelf in ieder geval nu verbeteren :)

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De suggesties van de cirkellezers kun je ook als een leerproces zien. Maar het moet dan wel al een boekvorm zijn. Bij een tweede druk of meerder poduitgaven kun je evt de suggesties verwerken...

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk ik lees dan wel van je. Een eindje terug las ik in dit topic dat het zelden voorkomt dat regu-uitg nadat je gepod hebt je ontdekken. Valt wel meer hoor, is mij ook overkomen... Wel even meteen een nadeeltje daaraan vastknopen. Mocht je na pod met hetzelfde boek worden uitgegeven bij Regu. Dan krijg je een ander isbn natuurlijk. Nadeeltje daarvan is als je boek naar prijzen voor debutanten wordt gezonden ze denken dat je geen debutant meer bent omdat er al een isbn nr op je naam staat. Dat is mij overkomen toen mijn boek naar de debutantenprijs werd ingezonden. We waren te laat om hen het misverstand uit te leggen. Dus denk daar even aan als je hetzelfde boek eerst pod wilt doen en daarna regu...

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Roos voor de informatie. :) Aangezien ik met een schrijverswedstrijd heb meegedaan en daarom door FM ben gevraagd, is de hele uitgeverij wereld heel erg nieuw voor me. Maar ik leer hier heel veel op het forum. Ik zie wel hoe het allemaal gaat lopen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik er even iets over zeggen: FM positioneert zich als uitgeverij (en doet inderdaad boeken verschijnen) maar is niet meer dan een PRINTERIJ. Ik hoop dat dat misverstand nu eens uit de wereld komt. Ze willen gewoon drukken (lees: printen) en het maakt hen NIETS uit of een boek kwaliteit heeft of niet, zolang de inhoud maar binnen de wettelijke grenzen blijft. Ze dekken zichzelf in met het beijken van de tekst op type- en spelfouten (en zijn er te veel, dan word je verplicht hun corrector in te schakelen, dus dat is verdienste twee). Laten we maar heel duidelijk zijn: BIJ FM GAAT HET NIET OM JOU OF OM JE BOEK MAAR OM FM.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Scorpio, Moerstaal is (tenminste, twee jaar geleden nog wel) een site waar je gratis je eigen site kunt maken. Het is erg eenvoudig om te doen. Er is een forum bij en een helpdesk waar je je vragen kunt stellen. Zelfs ik durfde het op die manier aan. Andere manieren om jezelf te promoten: 1. een boekpresentatie geven 2. een artikel sturen naar de kranten. Je hebt in ieder geval veel kans dat het in de regionale kranten wordt gezet, want naar het schijnt vinden mensen het bijzonder als een inwoner van hun dorp/stad een boek uitgeeft. Mede-inwoners zijn extra in je boek geïnteresseerd. 3. als je je boek in consignatie geeft, kun je vragen of ze in desbetreffende boekwinkel een postertje van jouw boek willen ophangen (die tip kreeg ik toen ik bij Stumpel vroeg of mijn boek bij hen in consignatie mocht). Posters wel zelf (laten) maken. 4. ehm, op vrije plakplaatsen, en in bibliotheken, in winkelcentra kopieën van deze poster ophangen? 5. o ja, en wat jouw toekomstige site betreft: er zijn trucs voor om die vrij hoog in de zoekmachine te krijgen. Dat is belangrijk, dan hoeft iemand maar een trefwoord in te tikken om op jouw site terecht te komen. Zelf ben ik er nog niet aan toegekomen me hierin te verdiepen, maar er zijn mensen die me hiermee gaan helpen in de toekomst. @Elsje, spannend zeg. Raar is dat, ik vind het bijna fijn om te lezen dat het insturen bij uitgeverijen andere schrijvers ook zo'n stress oplevert :? . Dat is niet omdat ik dat anderen gun, maar ik dacht dat het een overtrokken reactie van me was, dat gestresste. Wat leeftijd betreft, als je erg jong bent en je schrijft een goed boek, krijgt het omdat de meeste schrijvers in een andere leeftijdscatagorie zitten volgens mij wel meer aandacht. Dat is dan weer het voordeel. Ik ga voor jullie duimen :thumbsup: .

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Roos: "Een eindje terug las ik in dit topic dat het zelden voorkomt dat regu-uitg nadat je gepod hebt je ontdekken. Valt wel meer hoor, is mij ook overkomen..." Dat is een uitzondering, toch, wat bij jou gebeurd is? Voor de meesten geldt dit absoluut niet. Op deze manier kun je sommige mensen valse hoop geven. Mensen die hun werk graag bij een reguliere uitgever willen onderbrengen, raad ik aan, zich dáár op te richten. En niet de omweg via eigenbeheer te volgen. In verreweg de meeste gevallen leidt die niet naar een Nijgh & Van Dittmar, of een Prometheus. Zoek andere wegen, schakel een deskundige in die je begeleidt, volg een cursus, zoek contacten (pers, schrijfbureaus, beoordelaars). Verbeter je werk en je kwaliteiten en richt je op je doel. Kwalitatief goed werk wordt echt opgepikt door een reguliere uitgever.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Marriejeanne ik wil niemand valse hoop geven, maar het gebeurt vaker. Kweet niet wie dat indertijd nou nog meer schreef maar toen was ik de enige niet die het was overkomen. Tuurlijk het gebeurt niet hartstikke veel, anders deden we het allemaal, maar het kán beslist wel. Indertijd waren er ook geluiden hier op het forum dat als je pod gestart was je nooit meer elders aan de bak kwam en dat wil ik beslist niet onderschrijven. Maar misschien dwalen we nu af van de vragen in het begin topic. Overigens heb ik vóórdat ik ging podden me terdege verdiept. Indertijd dus 2006 kwam voor mij Boekenbent als beste uit de bus, qua prijs, en achteraf ook qua kwaliteit van drukken en de kaft. De service en persoonlijk contact van deze pod uitgever was bijzonder prettig. Opmaken zelf gedaan dmv een boekje wat BB zelf heeft uitgegeven. Niets geen emails die je door moest geven enzo. Ik betaalde daar wel de drukkosten aan BB en uiteraard Boekenbent zelf, maar die haalde ik er ruim, ruim, uit na verkoop (meer dan bij regu). Kunst is in te schatten hoeveel boeken je denkt te gaan verkopen. Dat houdt het risico het kleinst. Het lastigst is de correctie. Ook al hadden mijn testlezer er veel fouten uitgehaald, toch bleken er na drukken nog minimaal 40 fouten in te zitten. Vreselijk. Bij een volgend project wat ik POD zou doen, zou ik toch geld investeren in een corrigeur/redacteur. Roos

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch even een positieve noot, want velen lijken hier erg bedrukt. Er zijn tienduizenden die er ooit van droomden om een boek te schrijven en te publiceren. Enkele tientalle nieuwelingen komen zover omdat bij het uitgeven nu eenmaal tijd, het geduld en de goeie moment soms kort, maar meestal heel lang kan duren. Diegenen die reeds publiceerden weten maar al te goed hoe een toeval heel onverwacht uit de lucht komt vallen. Dit geldt (weer) bij vele levenservaringen waarin het onverwachte een belangrijke rol speelt. Laat nu eenmaal de normale gang zijn beloop gaan. Een zakelijke uitgeverij zit daar echt niet op te wachtenen en plant over maanden. Zelfs jaren. Publishing of printing on demand is voor een reguliere uitgeverij zelfs aantrekkelijker om mee scheep te gaan dan een internetuitgeverij, omdat men dan geen discussie kan krijgen over de rechten ingeval het over hetzelfde boek gaat. Internetuitgeverijen zijn dan weer aantrekkelijker omdat het, bij de start, voor de auteur weinig of niets kost. Je kunt het, voor de reguliere uitgever, zelfs beschouwen als een kant-en-klare proefdruk waarin de laatste fouten nog heel voordelig en snel kunnen weggewerkt worden. Heel wat jonge/nieuwe auteurs starten nu bij een POD en komen zo zelfs beter bij een reguliere uitgeverij terecht. De eerste bekendheid en bewijzen zijn er. Hoe sumier ook. Bovendien is die proefdruk al een mooi uitgegeven boek. Gewoon doorgaan met schrijven en bekwamen. Ervaring telt daar ook en afwachten is tijdverlies. En wat onderweg is met het grootste geduld z'n gang laten gaan.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Roos. Een eigen boek maken en hebben is gewoon ontzettend leuk. Ik kan niet bepalen wat voor de verschillende mensen een fijner gevoel geeft: als je het boek zelf hebt gemaakt of in samenwerking met een reguliere uitgever. Dat zal voor ieder verschillend zijn. Het zegt ook niet altijd alles over de kwaliteit. Soms kan iemand een reden hebben om in eigen beheer uit te geven. Waar ik tegen ben, is dat bedrijven hun aktiviteiten 'gratis' noemen, of 'zonder betalen', waarmee dit topic gestart is, terwijl je in werkelijkheid enorm veel moet doen (behalve dat boek schrijven) en de winst naar een ander gaat. Boekenbent is een ander verhaal. Op de site staat precies wat je zelf kunt doen en waar je iemand anders voor kunt inschakelen, met alle opties en prijzen erbij. De winst is daarna uitsluitend voor jou. Dat is helder en eerlijk. Bij FM en Boekscout geven ze je een mooi egostrelend bericht, maar heb je aan het eind van de rit vaak het nakijken. Mensen verwachten dat ze bij een 'echte' uitgever terecht zijn gekomen, en vervolgens is er gewoon niets. Tenminste: als je niet zélf alles uit de kast haalt om van je boek een succes te maken. Dan geloof ik dat ik liever naar de plaatselijke drukker ging. Dan weet je ook waar je aan toe bent. En ik blijf me afvragen wat er aantrekkelijk is aan GRATIS, want je wordt met dit woord gemanipuleerd.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Gilbert: "Heel wat jonge/nieuwe auteurs starten nu bij een POD en komen zo zelfs beter bij een reguliere uitgeverij terecht. De eerste bekendheid en bewijzen zijn er." Welke bedoel je?

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marriejeanne dat ben ik meteen met je eens. Ik heb bewust voor bb gekozen omdat het zo helder was en er geen verborgen adders leken en zijn gebleken. De andere hier genoemde uitgevers heb ik vermeden omdat ik toen geen positieve geluiden daarover hoorde. Het gratis klopt wel, maar inderdaad alleen het drukken eigenlijk, waarin je geen risico neemt. @Gilbert, begrijp ik nu goed uit jouw postje dat er een verschil tussen POD en internetdrukkers zijn? Wat is dan dit verschil? Regu-Uitgevers vinden het volgens mij geen probleem dat een boek eerst is uitgegeven via pod. Ze doen er toch mee wat zij willen en hoe zij het willen hebben. Ze beschouwen het zeker niet als proefdruk. Eerder als een manuscript waar ze niet in mogen kalken. Als ze er wat mee willen, vragen ze toch platte tekst in word en evt ook nog een geprinte versie om te kunnen redigeren. Verder, het enige waar ze zich zorgen over maken is of je qua PODcontract over mag stappen naar hen. Overigens ook iets waar je goed op moet letten dat je dat mag doen. Anders heb je weer een ander probleem...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook reguliere uitgevers maken gebruik van POD. POD = Printing on demand = printen op verzoek. Dit wordt gedaan bij titels waar maar af en toe een bestelling binnen druppelt en het niet loont er een voorraad van aan te leggen. POD is dus niet het tegenovergestelde van uitgeven in eigen beheer, maar omschrijft eerder het 'wanneer' en 'hoeveel' van het productie proces. Het is dus nooit of eigen beheer of POD, maar hooguit eigen beheer en POD. Er zijn voldoende mensen die in eigen beheer een voorraad aanleggen. Ik denk dat ik hiermee in herhaling val, maar misschien is dit zo duidelijker. Hier nog een meedenkertje: Stel je voor je wordt afgewezen door een 'regulier' uitgever. Je tast in je geldbuidel en koopt vervolgens de uitgeverij. Nou je de baas bent beslis je dat je boek wel wordt uitgegeven. Is dit dan een uitgave in eigen beheer? Fijn weekend!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Bo Dank je voor het meedenken. Ik ga nog eerst 'n poosje goed nadenken òf ik mijn manuscript naar BoekScout wil sturen, dat wel. Want misschien hoor ik op een redelijke termijn nog iets van één van de uitgevers, wie weet. Op de site die je noemde, voor een gratis website, zal ik nog gaan kijken. In de plaats waar ik woon zal men niet snel extra geïnteresseerd in mijn toekomstige boekje, er wonen namelijk ongeveer 450.000 mensen in mijn stad. In de winkelcentra wenst men geen posters van "buitenstaanders" op te hangen, alleen het eigen reclamemateriaal. Vrije plakplaatsen ken ik niet in mijn woonplaats. Misschien zijn ze er wel, maar niet bij mij in de (verre) omgeving in ieder geval. Ik zal dus, àls ik het zo zou willen doen, flink moeten nadenken over wat er allemaal nog meer mogelijk is. Bij BoekScout hebben ze twee mogelijkheden voor het uitgeven van een boek. Ze doen het als uitgeverij (zeggen ze op de site) òf je kunt het boek bij hen in eigen beheer uitgeven. Bij de eerste mogelijkheid krijg je een contract, in hoeverre je daar blij mee kunt zijn een beetje moeilijk in te schatten... Ik wil overigens geen boekje uitgeven voor familie en bekenden, ik wil (veel) meer mensen bereiken. Het is non-fictie, en er is juist nu vrij veel belangstelling voor het onderwerp. Daarom voel ik ook wat tijdsdruk, als ik vele maanden tot een jaar (of langer) moet wachten... is de belangstelling misschien alweer afgenomen!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marriejeanne Dat was geen grap. Als je dus de 'Bezige Bij' zou kopen en je boek uitgeeft via deze 'reguliere' uitgever, dan geef je in eigen beheer uit? Dat werpt een heel ander licht op het begrip van het uitgeven in eigen beheer. In principe bestaat alleen uitgeven. Punt. Je zou het alleen dus na risico's kunnen indelen. Dan hou je uitgeven met en zonder eigen risico over. Uitgever is een vrij beroep. Iedereen mag zich uitgever noemen. Ik denk dat hetgeen de meesten hier onder een 'reguliere' uitgeverij verstaan is een uitgeverij die al lang bestaat en bij voorkeur een grote naamsbekendheid geniet. Vooral moet deze uitgeverij het totale risico nemen. Wat ik af en toe vreemd vind is het feit dat sommige mensen wel dagelijks het risico nemen door b.v. roekeloos rijgedrag hun leven op het spel te zetten, maar niet het risico hun dromen te verwezenlijken. Hoe dan ook, ik start in afzienbare tijd een reguliere uitgeverij op, die uiteraard mijn boeken uitgeeft en die van een andere schrijfster. Ik ga samenwerken met het CB (wat het distributieprobleem oplost) en houd me aan de vaste boekenprijzen. Lid worden van de NVU doe ik alleen als de voordelen tegen opwegen tegen de eventuele kosten. Verder werk ik samen met WPS, net zoals BB. Naast het reguliere uitgeven ga ook ik EB-uitgaves aanbieden, maar zal de aanpak anders zijn. Persoonlijk vooral. Ik zal in eerste instantie alleen met mensen 'in zee gaan', waar ik persoonlijk contact mee heb. Dus niet alleen via telefoon en/of e-mail. Alleen mensen die ik fysiek tegenkom, zeg maar. Ik zal het hele traject begeleiden. Voor sommige werkzaamheden, zoals redigeren ezv. zal ik met derde partijen een samenwerkingsverband aangaan. Het feit dat bepaalde online-aanbieders mij om advies vragen is maar één eyeopener voor mij geweest.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk nieuws voor ons, forumleden: een nieuwe uitgeverij en we 'kennen' de uitgever zelf! :D Ik denk dat je nu wel een hoop mailtjes kunt verwachten, Mario. Succes met de uitgeverij! :thumbsup: @Gilbert: ik onderschrijf je laatste post. Maar bedoelde je met eigen beheer (of POD) Sonja Bakker bijvoorbeeld?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mara Deze nieuwe uitgever gaat in eerste instantie alleen in zee met "mensen die hij fysiek tegenkomt". Dat mailen heeft waarschijnlijk vrij weinig zin...http://www.mediawatchers.nl/smileys/shake.gif

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Scorpio, Ik wil me inderdaad eerst richten op mensen waarmee ik om tafel kan gaan zitten om het hele traject omtrend hun boek(en) door te nemen en alle mogelijkheden uit te leggen. Of de eerste contacten via e-mail of telefoon plaats vindt maakt niet uit. De schrijfster die ik ga publiceren heb ik ook via de electronische highway leren kennen. Belangrijk is wel in eerste instantie persoonlijk contact, vooral als iemand via mij in eigen beheer wil uitgeven.