Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

uitgeven bij boekscout zonder betalen??

hey allemaal, Ik zit al een tijdje op deze site rond te kijken en vandaag dacht ik laat ik ook eens een account aanmaken want ik had toch wel een vraag waarop ik het antwoord niet precies kreeg. Ik heb namelijk wat op internet zitten rondkijken (ik wil graag een boek gaan uitgeven) en daar kwam ik boekscout.nl tegen. Ze zeggen hier dat als je je eigen manuscript toestuurd en zij de uitgever zijn dat je dan 10 % van de opbrengst krijgt enzo en dat je helemaal niets zelf meer hoeft te betalen maar is dit ook zo? En zo ja, zijn er dan andere dingen want ik zag ook iets over 40 e-mailadressen aanleveren?

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch wel Griseo. Heel wat Vlaamse uitgeverijen, soms zelfs vzw'tjes, maar ook reguliere uitgeverijen beseffen maar al te goed dat die "literaire juweeltjes" zoals jij schrijft de fundamenten blijven van de literatuur. Maar wel in de hoop dat het niet verlieslatend of slechts weinig kan zijn. Maar dat loopt vrij horizontaal. Je moet weten dat het een bijna stilzwijgend akkoord is met bibliotheken enzomeer dat zulke boeken toch leefbaar blijven. Je moet ook weten dat de uitgeverij die literaire auteurs meestal niet moeten onderhouden, maar deze mensen nogal goed "betoelaagd" worden door de overheid. Mara, niet dat ik dit niet mag, maar je begrijpt wel dat dit wederzijds gezond is. Zowel voor de auteur, mijzelf als de uitgeverij. Mijn openhartigheid zou mijn vrijheid hier zwaar in de weg lopen. Bovendien zijn algemeen de Vlaamse, maar ook de vele Nederlandse, waarmee wij contacten hebben, heel ernstig met hun zaak bezig. Vanzelfsprekend is blijkbaar het grote probleem bij iedereen de onderbezetting van het personeel en kan ik hier velen begrijpen dat ongewild soms niet, laat of koel gereageerd wordt bij het insturen van manuscripten. Maar geloof me, velen maken er overuren zonder ze ooit terug te nemen. Elsje, ik begrijp je bezorgdheid over het uitgeven van dichtbundels. Die markt is namelijk zo klein dat de bundels eigenlijk veel te duur uitvallen voor wat je krijgt. Ik merk wel dat poëtische verzamelwerken het nog wel doen. Van internetuitgeverijen ben ik weinig op de hoogte, maar verdiep er me sinds onlangs in, maar ik heb vannacht nog een studie gelezen via een link vanuit dit forum waarbij een prijsvergelijking gemaakt wordt tussen 10 internetuitgeverijen. Ik ben even kwijt wie me hierin geholpen heeft maar je kunt toch heel goed merken hoever de prijzen uit mekaar liggen en ook hoe zeer de aanbiedingen verschillen. Het ontbreekt alvast aan duidelijkheid. Als je in een winkel komt zie je gewoon de prijzen, of bij een prijsofferte weet je waaraan je toe bent... maar hierin vind ik zelfs mijn weg niet. Als je 1200 euro en meer moet neertellen voor 50 boekjes van max. 100 blz. dan begrijp je dat zo'n markt nooit kan openbloeien, terwijl elke auteur ooit wel eens met zijn allereerste versje begon en nu nog duizenden op internet actief zijn met een gedicht maken en publiceren. Zoals ik al schreef schrijf ik zelf al eens een gedicht of kortverhaal maar niet dadelijk om te publiceren. Ik durf me zeker geen schrijver noemen. Ik raad je vooral aan, waar dan ook, je gedichten te publiceren. Van die auteursrechten zeer weinig aan te trekken en evenmin morgen verwachten dat de kassa gaat rinkelen. Zorg alvast dat alles wat je opstuurt zo foutloos mogelijk en netjes over komt. Je moet gelezen worden zoals een lied dat je moet horen om het mooi te vinden. Een slordige indruk, zeker bij gedichten, doet het helemaal niet. Taalfouten in zo'n korte tekst nog minder. Die moet je zelf kunnen ondervangen. Maar ik denk niet dat dit bij de dichters het probleem is: publiceren en gelezen worden is de hoofdzaak. Misschien dat ik ooit nog eens op die gedichten terug kom, want bij ons onderschrijft men al jaren heel duidelijk deze leemte en zoekt men naar een betaalbare oplossing om een breder publiek te bereiken. Maar omwille van de noodzakelijke commercie wordt dit nogal eens te dikwijls naar de achterbank verschoven naar later. Voorlopig heb ikzelf op het internet nog geen ideaal vergelijk gevonden. Maar ken wel het printing on demand en met een graficus onder de arm en wat prijsoffertes rondvragen zal je verschieten van de lage kostprijzen die met in deze nieuwe markt hanteert. Wat niet wil zeggen dat ik al de internetuitgevers wantrouw. Zeker niet. Het zijn pioneers die ook hun weg met vallen en opstaan verkennen. Wij weten heel goed dat heel veel schrijvers hun energie (lief en leed) kwijt kunnen met dit talent en zeker niet zwemmen in een zee van rijkdom.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog even een korte laatste voor Jessi. Het was helemaal niet mijn bedoeling hier iets nieuws uit mijn uitgeverswereld te brengen. Dus heel begrijpelijk niet nieuws onder de zon. Ik wilde maar even mijn verhaal kwijt, omdat ik voelde dat sommigen in dit forum op een ander spoor zaten. Ik heb nergens "Boekenbent" genoemd hoor. Wel duidelijk gezegd dat ik van de internetuitgeverijen weinig wist maar wel volgens de cijfers iedereen voorzichtigheid aanraad naar de POD's toe. Die komen lijk paddestoelen uit de grond en zijn enkel gericht op productie. Bijna elk dorp heeft bijna z'n eigen digitale drukker. Een uitgeverij hoeft niet altijd een drukkerij te hebben, maar is wel de meer geschikte firma om je boek de betere weg te wijzen. Verder vind ik het uiterst belangrijk dat een auteur met het nodige geduld en een beetje doordacht zijn ruimte vergroot. Dat doe je zeker niet met 50 dure boeken te laten drukken, betalen, op een website laten zetten die nooit bezocht wordt... Je houdt de wereld uiterst bekrompen. Belangrijk is dat je de boekhandels, bibliotheken... en andere lezers bereikt. Publiciteit krijgt in kranten en tijdschriften. Literaire magazines sporen je wel op als je onder hun ogen komt. Stuur je manuscripten op naar uitgeverijen. Als er kwaliteit in schuilt springt het wel op de moeie moment in het oog. Maar bezorg dan al tenminste voor een afgewerkt produkt zodat men aan de andere kant al zonder lezen kan merken dat je het meent. Met solicitatiebrieven is dat net hetzelfde. Aan het uitzicht ken je al voor een stuk de persoon, zonder dat je een letter gelezen hebt. Dat doe je enkel als je publiceert en ruimte kiest. Als je niet uit dat gesloten circuit komt leest men je niet en leert men je evenmin kennen. ISBN is een eerste vereiste, in Vlaanderen tenminste, om op andere terreinen terecht te komen. Meer wil ik niet zeggen.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mij is het ook gelukt na uitgave in eigen beheer en internetuitgever Free Musketeers bij een reguliere uitgever te komen. En gewoon die ene in 'the slushpile.' Het kan wél, hoor.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar kwam het door je uitgave in eigen beheer dat Thoeris jouw manuscript oppikte, of staat dat er totaal los van?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was 'zoals ze zeggen, op de juiste plaats en op de juiste tijd,' voor één keer in mijn leven. Ze wilden er een kinderboek over maken en konden niemand vinden. Ze hadden bijna een vertaling willen maken van een buitenlands boek en toen kwam ik aanzetten ... uit het niets. Ze hebben me eruit gepikt. Had jij het ook niet zo gedaan? Opgestuurd en eruitgepikt?

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar had dat met je eigenbeheeruigave te maken, dat bedoelt MichaM toch? Is daar een link? Zo ja, dan is dat interessant en hoopgevend voor velen, hier.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het had meer te maken met bijzonder goed promoten. Het communieboekje was in eigen beheer en dat is ook geaccepteerd door Biblion. (In 2004.)

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Mara, maar de vraag was: "[...] kwam het door je uitgave in eigen beheer dat Thoeris jouw manuscript oppikte, of staat dat er totaal los van?" omdat je schreef: "Mij is het ook gelukt na uitgave in eigen beheer en internetuitgever Free Musketeers bij een reguliere uitgever te komen." Wat is de link met FM geweest? Was die er? Zo ja, dan is dat interessant en hoopgevend voor velen, hier. Dat zou ik eigenlijk graag willen weten. Minder voor mezelf, want ik ben niet van plan via FM te publiceren, maar voor de anderen hier die dat wel doen.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op die manier niet. Maar ik heb het zelf onder de aandacht gebracht. Met verve!!! Ik heb ze er fijntjes op gewezen dat er ook een heleboel goede verhalen worden uitgebracht in eigen beheer. (Ik heb niet alleen mijn eigen boek gepromoot.) En ervoor gezorgd dat ze dit forum, deze site, goed bekijken en serieus nemen!

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat hebben ze me ook met zoveel woorden LETTERLIJK gezegd. ZELF DOEN! NIET WACHTEN, ZELFS NIET OP ONS, VOOR PROMOTIE. Je moet alleen zorgen dat de interviews in tijdschriften en kranten e.d. over je boek rond de twee weken van daadwerkelijke verschijning liggen. En toen mocht ik zelf mijn eigen publiciteit zoeken. Ik had geen toestemming meer nodig. Dus zoveel vertrouwen kun je dan krijgen!

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Troost je, ik heb er dertig jaar over gedaan. Het lijkt nu net of ik dat even tussen neus en lippen door deed. Maar dertig jaar ... Belachelijk lang natuurlijk. Ik hoop dat jij sneller tot je doel komt. :)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik maak me er niet zo druk over. Het is dat ik die flyer zag liggen bij de AKO en heb meegedaan met de schrijverswedstrijd (Ik had ook een deadline nodig, want ik zat met het einde), anders was ik waarschijnlijk nooit bij FM beland. Aan de andere kant ben ik natuurlijk trots op mezelf, dat ik toch een verhaal op papier heb gekregen. Mocht het geen succes worden, dan zien we wel verder. Ik leer hier op het moment heel veel en kan mezelf verbeteren. Ik vind het leuker om andere mensen aan te moedigen met hun boek. Misschien moet ik daar wel mijn werk van maken ;)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartstikke interessant dit allemaal, en zeker bedankt Gilbert voor al je wijsheid met ons te willen delen. :nod: Dan nog een vraagje aan jou en iedereen die graag een boek wil promoten. welke manier is nu eigenlijk het beste. :? Ik kan straks de boekwinkel in mijn dorp binnenlopen, (ja, we hebben er maar een!) En vertellen over mijn boek en of ze dat willen bestellen. :D Zitten boekwinkels daar wel op te wachten? Anders staat er natuurlijk straks een gigantische rij voor de kassa van allemaal boekverkopers in de plaats van klanten. :ninja:

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Pehamo, Je kan het altijd proberen. Geen idee hoe dat in z'n werk gaat. @Mara Volgens mij heb je dan een opleiding journalistiek nodig. Ik word wel aanmoedigingsmanager (dat beroep bestaat volgens mij niet of het wordt anders genoemd) @Rudolf Ik ben het met je eens. Ik denk dat Roos en Mara door hun eigen kracht en inspanning zo hun boek onder de aandacht hebben gekregen. Ik vind dat een inspiratie

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Boekhandelaren nemen je boeken hooguit in consignatie. Om dat te bereiken moet je wel een marktconforme korting kunnen bieden.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
B.t.w. Als je je boek van NBD/Biblion terug krijgt heeft dit niet per definitie iets met de kwaliteit van de inhoud te maken of met het feit dat het een EB-uitgave is. Als je geen marktconforme korting kunt aanbieden gaan je twee recensie-exemplaren meteen retour.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat ben ik niet met je eens, Mario. Mijn boeken die bij veel winkels hebben gelegen in consignatie, zijn overal verkocht met slechts 20% voor de winkel. Marktconform is 40% (ook wordt 30% gehanteerd voor speciale uitgaven). Alle winkels waren enthousiast om mee te werken. En marktconforme korting aan de biebs? Bij mijn weten krijgt Biblion geen korting en betalen ze gewoon het volle pond. Edit: ik had het dus fout, de biebs krijgen inderdaad de 'boekhandelskorting'. Pehamo, er zijn hier verschillende topics waar je kunt lezen hoe mensen hun promotie hebben aangepakt. Met verfrissende tips soms.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt gelijk Zjors, je bent het niet met me eens. Het is leuk als je het klaar speelt voor maar 20% korting. Gefeliciteerd. Ik geef gewoon marktconforme kortingen. De NBD is geen liefdadigheidsinstelling. Je boeken worden helemaal uit elkaar gehaalt en in een uitleenklaar formaat weer in elkaar geplakt. Vervolgens doorverkocht aan de bibliotheken. Ik ben een keer vergeten de korting aan te geven in de begeleidende brief, toen ging de telefoon over en rarara, wat was de eerste vraag van de NBD? Je kunt het raden, toch?

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor de tip Zjors, ik ga meteen op zoek. :) Wil iemand nog een boek van mij kopen? :D

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sinds 10 januari bestaat bij Boekscout de mogelijkheid in de gaten houden hoeveel exemplaren er van je boek verkocht zijn. Dat lijkt mij toch wel aantrekkelijk, dan hoef je daar in ieder geval niet naar "te raden". Kijk voor meer info op: http://www.boekscout.nl/html/verkoopcijfers.html Heeft er inmiddels al iemand daadwerkelijk iets laten uitgeven door Boekscout?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heeft er inmiddels al iemand daadwerkelijk iets laten uitgeven door Boekscout?
Ja, Scorpio, ik. Zie 'mijn' website. :) Als je dingen wilt weten over Boekscout die ik niet al op schrijvenonline heb gezet, mag je me best mailen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mara, je schrijft: "Mij is het ook gelukt na uitgave in eigen beheer en internetuitgever Free Musketeers bij een reguliere uitgever te komen. En gewoon die ene in 'the slushpile.' Het kan wél, hoor." Begrijp ik het goed dat je met het manuscript dat je in eigen beheer hebt uitgegeven bij een reguliere uitgever terecht kon? Of wilden ze een vervolgmanuscript van jou? Ik heb zelf namelijk met de gedachte gespeeld om mijn manuscript eerst in eigen beheer uit te geven, en daarna naar reguliere uitgeverijen te sturen. Maar ik weet niet of dat wel de juiste weg is. Ik denk dat de reden dat ik het op die manier wil doen is dat ik er erg gestresst van raak om in een afhankelijke, afwachtende positie te zitten. Dat is een "karakterfoutje" van mij, waar ik nu eenmaal mee moet leren omgaan ;-).

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Trenke Ik zal je nu maar niet lastigvallen met mijn vragen. Bij een ander topic las ik net dat je zoontje ziek is en in het ziekenhuis ligt, je hebt dus wel wat anders aan je hoofd! Het allerbeste met je zoontje.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bo: Na dertig jaar van 'net niet goed genoeg' kwam het er eindelijk wel van. Ik zal hier niet over uitweiden, lees de boekpresentaties van ons allemaal maar eens door. Wat ik gedaan heb is eigenlijk het volgende. Ik heb meegedaan aan een weblogwedstrijd van de Viva. Niet gewonnen. De titel was 'dagboek van een optimist'. Dit heb ik toen naar een reguliere uitgever gemaild. Ik wilde er toch iets positiefs mee doen! En tot mijn grote blijdschap accepteerden ze het meteen. Ik moest het (in overleg uiteraard) voor kinderen herschrijven zodat het meer zou aanspreken. Toen werd het een leesboek voor vanaf tien jaar. Dus ja, hoe noem je zoiets nou? Ongevraagd manuscript en daarna in opdracht herschreven of zoiets ??? Gewoon opsturen hoor. Niet bang zijn.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mara, volgens mij ontstaat er verwarring omdat je het boek dat je in eigen beheer hebt uitgegeven, koppelt aan je boek dat bij een reguliere uitgever is uitgekomen. Nu lijkt het alsof je uitgever afgaande op je eigen beheer boek heeft besloten “Het monster van mama” uit te geven. Maar als ik het goed begrijp stond dat er los van. Uiteindelijk komt het volgens mij maar zelden voor dat een eigen beheer uitgave wordt opgepikt door een reguliere uitgever.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yep. Ik heb het ze 'aangereikt' zeg maar. Ze hebben niks zelf opgepikt.