Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Staat u voor ogen wie of wat u ermee wilt bereiken?

Staat u voor ogen wie of wat u ermee wilt bereiken? Welke doelgroep? (Mijn boek, autobiografische roman, is niet voor kinderen, niet speciaal voor jeugd, hoewel ik niet weet waarom ik die zou moeten uitsluiten, maar wel voor iedereen die het lezen wil.) Hoe zou ik bovengenoemde vragen van de uitgever beantwoorden?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oeps! Even in mijn studieboekenkast kijken hoor. Ik vind alleen: markrketing voor detailhandel van Wolters-Noordhof. Ooit eens aan begonnen om een extra lesbevoegdheid te halen. Twee maanden later werden bevoegdheden afgeschaft en bekwaamheden ingesteld. Zo kon ik, zonder de studie af te maken, toch lesgeven aan het Mbo-detailhandel. maar de boeken heb ik nog. je weet: boeken doe je niet weg, dat is heiligschennis! Ik zal eens kijken of ik publiekelijk een marketingstrategie kan opstellen als ik tijd heb.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja hoor pak maar Grondslagen van de marketing en je vindt het allemaal. Wel een boek van 1000 blz.. dus laat maar.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Marketing voor Dummies is een leuk boek om eens door te bladeren als je op zoek bent naar dit soort informatie. Gewoon even naar de bieb fietsen. :)

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat is mijn doelgroep? Ik schrijf een jeugdboek, waarvan ik hoop dat volwassenen het ook lezen. Het boek is bestemd voor ongeveer 15-jarigen en ouder (adolescenten). Volgens mij heet die doelgroep in uitgeverstermen jeugd tot jongvolwassen. Zo'n beetje de groep die net niet meer kinderboeken leest, maar nog niet toe is aan het grote literaire werk voor volwassenen, volgens de uitgevers en andere deskundigen. Adolescenten worden sinds korte tijd als aparte lezersgroep gezien. Ik ben ooit gewoon van de Vijf en De Kinderkaravaan zonder enige moeite overgestapt op Lijmen/Het been, De uitvreter, Titaantjes & Dichtertje en Eline Vere. ;) Misschien zie ik daardoor niet goed wat kenmerkend is voor het huidige schrijven voor adolescenten? Mijn lezers moeten gewoon ontzettend veel van lezen houden! Ze moeten gewend zijn om moeilijker boeken te lezen, het koppie erbij houden, geen hoog tempo verwachten. Ze moeten geïnteresseerd zijn in 'de grotere vragen des levens'. Als je bedenkt, dat Louis Couperus nog altijd mijn lievelingsauteur is (ik heb alles van hem gelezen en herlees vaak) en J.C. Leopold mijn lievelingsdichter, dan heb je een idee van mijn stijl: lange zinnen, literaire beschrijvingen, traag verteltempo, veel de diepte in over het lot, het leven, de menselijke psyche enzovoort. Zeg maar: volkomen niet van deze tijd! Hopeloos ouderwets! Boehoehoe! Hier zit ik achter mijn pc, ik kan niet anders. :crybaby: Maar goed, een andere stijl ligt me niet en ik wil eigenlijk ook gewoon helemaal niet anders. Take it or leave it. :unibrow: Ik heb zelf in elk geval plezier in het schrijven in deze stijl. Ook lees ik mijn eigen verhaal graag, zuchtend van genot (een beetje zelfbevrediging moet kunnen...). :nod: Toch overvalt me regelmatig enorme twijfel of ik niet met een bij voorbaat zinloze onderneming bezig ben. :confused:

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ariadne, het is me uit het hart gegrepen. Ook ik houd van die mooie, volle zinnen. 'Maar dan moet je veranderen!' Dat wil ik helemaal niet! 'Eigenwijs!' Tuurlijk! Dat is zo, maar als dat 'anders schrijven' (als ik het al zou kunnen), een kwelling wordt, hoeft het van mij niet meer. Zou het niet zo zijn dat ook deze stijl weer gaat veranderen? Dat er straks weer mooie, beelden- vormende zinnen geschreven gaan worden? Strak en kort is uit?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry Rosen, we zijn afgedwaald. On-topic; hoe moet ik de vraag van de uitgever beantwoorden?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Stijl, woordkeus, zinsbouw, thema: dat heeft toch allemaal met doelgroep te maken? De jeugd is tegenwoordig (Achgut: de jeugd van tegenwoordig, hoor Beppe! Maar toch:) de jongeren van nu zijn gewend (geraakt) aan snelle en nog snellere en véél snellere clips totdat je haast niet meer zien kunt wat er eigenlijk getoond wordt. Alles gaat sneller. Schaatsen, fietsen, voetbal, volwassen worden. Dat is onze tijd. Wat fijn dat er dan hier en daar nog rustpunten zijn. Gewoon je eigen manier aanhouden, Ariadne en Pluisebol.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ Pluisebol en marriejeanne: Fijn om medestanders te vinden!
Zou het niet zo zijn dat ook deze stijl weer gaat veranderen? Dat er straks weer mooie, beelden- vormende zinnen geschreven gaan worden? Strak en kort is uit?
I hope so! Het is echt zonde dat eeuwige hoge tempo. Volgens mij ook minder gezond voor iemands ontwikkeling. :(

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ariadne, ik ben er ook een van de lange, filosofische en betekenisvolle zinnen en dubbele lagen waarbij ik ook regelmatig woordspelingen verberg en de vertwijfeling slaat bij mij ook vaak toe of dat waarmee ik bezig ben nog wel enige relevante betekenis heeft. En toch is er mijn rotsvast vertrouwen dat het tij eens zal keren :) en niet alleen dat, maar ook dat onze manier moet blijven doorklinken.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ariadne, ik ben er ook een van de lange, filosofische en betekenisvolle zinnen en dubbele lagen waarbij ik ook regelmatig woordspelingen verberg en de vertwijfeling slaat bij mij ook vaak toe of dat waarmee ik bezig ben nog wel enige relevante betekenis heeft.
Zó. Dat is pas een zin. En dat met maar twee komma's vlak na elkaar. @marriejeanne: het kan ook tè snel zijn. Ik ken een clip waarbij je alleen flitsen ziet, je krijgt niet eens door wat erin gezegd wordt (Within Temptation - What have you done?). Vet irri.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het wil er bij mij niet in dat alle jeugd dat snelle waardeert. Net als toen wij (de dertigers) op school zaten, zijn er gewoon nu nog steeds verschillende mensen. Het grootste verschil dat ik me herinner? Een groep die wilde zuipen op het plein, sigaretten rookte in de hal en wild stapte in het weekend. Daartegenover een hele groep die liever las in de pauze, niet rookt maar aan de caberetgroep meewerkte en in het weekend wandelde op het strand. Dat de televisiemakers nu eenmaal denken dat alles sneller en wilder en woester moet, dat is hun probleem. En als boekenmakers dat idee overnemen, dan is dat hun probleem en daarmee indirect het onze. Maar ik heb niet het idee dat dit aan de hand is, Carry Slee en Francien Oomen bedienen de snelle flitsgroep al, en al heeft nog niemand heeft de schoenen van Thea Beckman of Tonke Dragt gevuld, dat wil niet zeggen dat dit niet kan gebeuren.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Off-topic: Ceridwen, bij jouw onderschrift volgt nog een (leuke?) aanpassing of een vervolg: Voor iedere oplossing bestaat wel een probleem, eenvoudig of niet.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
sorry aart, ongemerkt (in mijn snelheid, haha) zo gegaan. :(
Sorry, Sabarinde? Dat is niet nodig, ik vond het alleen grappig. Was geen kritiek hoor, als je dat denkt! :) @Ceridwen: ik heb dat niet. Ik zit nu te genieten van een nummer dat bijna 14 minuten duurt (Nightwish - The poet and the pendulum). Maar ontopic, ik hoop dat mijn boeken niet zo gigasnel worden. Gewone snelheid. Maar wat is dat? Wat zijn snelle boeken überhaupt? Waarin alles snel gebeurt, die je zo uit hebt?

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je zult gelijk hebben, Ceridwen. Het kan gewoon niet waar zijn dat er nu geen kinderen meer zijn die liever dikke, moeilijke boeken lezen dan al dat snelle hapsnapgedoe. Ik geloof ook niet dat dat een uitstervende soort is. Al waren we ook in mijn jeugd al een minderheid (ik ben al twintig jaar geen dertiger meer... :)). Hoog tijd dat iemand de schoen gaat passen van dat soort schrijvers. Ik denk dat ik dat maar eens ga doen. :nod: ;)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verstandig plan, ik mis die boeken. Er komen geen nieuwe bij en de oude zijn op. Aart, Ariadne vat het mooi samen met hapsnap. Snelle boeken, wat iets anders is dan een boek dat snel leest, vergelijk ik met een reclamespotje. Zo vaak neemt de camera een andere standpunt in, flits flits flits. Terwijl het soms net zo fijn is om even van het hele beeld te genieten.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ceridwen, dan denk ik dat ik jouw gevoel snap over die boeken. Dat gevoel over flits flits flits reclamespotjes snap ik tenminste. Maar over boeken krijg ik weer een idee van boeken zonder ook maar één zin teveel. Hee, wacht eens. Nu snap ik het. Na even denken lukt het wel :nod: dank je.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Aart, voor mij is hapsnap van alles een beetje, snel van het een naar het ander, nergens diep op ingaan, niet meer dan wat al zo'n beetje voor de hand ligt en dat kan ook gewoon niet, want daar is geen tijd voor. Snel op naar het volgende... Op de een of andere manier geloof ik niet dat jij in die categorie valt en dus je boeken vast ook niet. :) Het is soms wel ingewikkeld om niet meegezogen te worden in de maalstroom van wat nu net 'hip' en 'in' is (om maar eens woorden te gebruiken uit mijn puberteit). Niet dat ik de neiging heb om mee te doen met dat hapsnap, want dat kán ik niet eens. Maar soms is het effect om de eigen plannen/projecten maar te laten zitten, want er zit toch niemand op te wachten, de tijdgeest is er niet naar... enzovoort. :( Dit soort geluiden van Pluisebol, sabarinde, mariejeanne, Ceridwen en vast nog wel anderen zijn dan ook balsem voor deze twijfelende geest. Zullen we de Club voor Trage Verhalen oprichten? ;) *zucht van vertwijfeling* wisselt af met *zucht van opluchting*

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
maar ja Ariadne, wij zijn ook nog van het tijdperk van de petticoat met de vele onderlagen??? Wij trekken pas laag voor laag aan (en uit waarschijnlijk ook) ;) Dan gaat alles ook een beetje trager.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
:lol: Maaruh.... nee, die tijd heb ik niet meer meegemaakt. Ik ben van de minirokteit. ;)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
volgens mij overdrijf ik ook wel een beetje hoor, het was meer een "literair" (hm) grapje. Ik was ook van de zeer korte minirok en de hoge rijglaarzen.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
En een mooi grapje is het zeker. :nod: Die minirok-met-hoge-laarzen-teit. Mooie tijd was dat! ;) Die rijglaarzen had je in elk geval ook niet zomaar aan of uit. Of die katoenen India-bloesjes met duizend knoopjes. Al die kettingen, armbanden en gevlochten linten door het haar was ook een heel werk. :lol:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja ja vroeger was alles beter. :wink: Ik ben iets jonger en snap die snelheid, toch denk ik dat zaken die echt de aandacht vast kunnen houden bij kinderen wel degelijk meer omschrijving mogen hebben. Ik weet dat ik als kind veel actie boeken las. Toch als een detail goed beschreven was en ik me daarin kon verplaatsen mocht zo'n handeling of moment heel lang duren. Das pas genieten. :nod: Het besluipen van iets zonder geluid te maken in het bos. Elk takje opzij leggen, opletten waar je je voeten neerzet. Dat soort zaken. Geweldig vond ik dat. Na het lezen gelijk naar buiten om te kijken of je dat ook kon.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ja ja vroeger was alles beter.
Dat zou ik nou ook niet meteen willen zeggen... :lol: Ik snap die snelheid ook. Maar het ligt nogal voor de hand dat soms snelheid beter is en soms traagheid. Het gaat erom dat de snelheid de overhand heeft gekregen en dat dat jammer is. Meer aandacht te midden van alle drukte en vaart is inderdaad een goede zaak, altijd en dus ook nu nog. Daar ben ik het van harte mee eens. Ik las trouwens als kind alle boeken die ik maar te pakken kon krijgen. Van snelle avonturenverhalen tot dromerige natuurbeschrijvingen, van sagen en mythen tot de bijbel, van meidenboeken tot voetbalboeken, enz enz enz enz enz enz enz enz.... Heerlijk! :)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En zo moet het ook, dat moet er allemaal zijn. Niet alleen dit en niet alleen dat. Maar een boek voor elke stemming. En voor ieder kind.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof ook niet dat de jeugd sneller is. Als er een ding is waar ik me zorgen over maak, is het dat 'de jeugd' vreselijk slecht is in begrijpend lezen en vaak de tijd niet neemt om iets te leren. Het is vooral hap, snap, oppervlakkigheid en denken iets te lezen wat er niet staat. Laatst zei men ook op tv dat maar 15% van de Nederlanders de teksten van Pinkeltje kan lezen/ begrijpen. Dat vond ik echt triest.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is niet alleen jeugd, hoor. Heel veel volwassenen vinden het ook allemaal maar 'gezeur' als iets langer dan twee minuten duurt (behalve als het de nabeschouwingen van voetbal betreft, die kunnen niet lang genoeg duren. Dus het hangt er maar net vanaf waar de interesse ligt. En interesse valt te wekken, want wat is er nu in hemelsnaam aan een nabeschouwing van een voetbalwedstrijd?) :)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja en bij alle ingewikkelde apparaten van tegenwoordig moet het bij mij in één keer werken, met een korte, simpele beschrijving, anders hoeft het al niet meer. Daar moet het bij mij snel snel.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Oh, dat ongeduldige herken ik volkomen, sabarinde. Maar dat heb ik altijd al gehad. Lukt het niet, dan maar niet. Een ander kan het vast wel heel goed. Als kind werd ik 'vlug als water' genoemd en mijn bijnaam was 'Juffertje Kwikzilver'. ;) Anderzijds kon ik uren zitten denken en dromen, met de kin op mijn knieën, vanaf de duinen uitstarend over de zee. Dan was het: 'Ze zit weer te dromen'. Of met een dik boek hele dagen weggedoken in de grote stoel in de woonkamer. 'Zeg maar, niks, ze hoort je toch niet. Echt zo'n kind met een boekje in een hoekje.' ;)