Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zo bescherm je je auteursrecht waterdicht

Als je al geen uitgever vertrouwd en je vreest zo briljante verhalen te schrijven dat men geneigd is, zich deze om jou persoon heen eigen te maken, ga je als volgt te werk: 1.) Print het hele manuscript uit. 2.) Stop het in een envelop en pak deze goed dicht. 3.) Verstuur het geheel per aangetekende post naar jezelf. 4.) Als je het manuscript terug ontvangt heb je het ultieme bewijs in handen. 5.) Wees niet zo dom en open de envelop omdat je benieuwd bent wat je jezelf geschreven hebt. 6.) Als nu iemand je werk steelt ga je naar je advocaat en span je rechtszaak aan. 7.) Tijdens de bewijs opname geeft je advocaat de envelop (nog steeds niet geopend, uiteraard) aan de rechter. Die kan aan hand van de datum en de inhoud tot de conclusie komen dat het werk van jou is. 8.) Je hebt zonet een rechtszaak gewonnen, mits je niet zo'n aardappel bent die toch te nieuwsgierig was en de envelop heeft geopend. 9.) Als je je afvraagt waarom de envelop dicht moet blijven, verwacht a.u.b. niet dat ik erop reageer ;-) edit: dit is geen waterdichte methode. Kijk op pagina twee in mijn bericht waarom niet, gr. Dries

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...]dat de truc met de envelop aan jezelf sturen geen enkele juridische waarde heeft. Geen enkele. [...]De enige juiste methode is het geheel registreren bij een notaris of de belastingdienst, afdeling onderhandse akten (http://www.belastingdienst.nl/download/1056.html). Dit bewijst niet dat je de eigenaar bent, maar wel dat jij de tekst op een bepaalde datum in je bezit had. Als de andere partij geen eerdere datum kan overleggen, dan werkt dat in je voordeel in een eventuele rechtszaak. Zie ook de meestgestelde vragen op deze site
En, beste Dries en alle anderen... Kijk eens op http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/index.asp. Zeker weten dat daar het goede antwoord staat. Happy?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eh, beste Frans, daar staat op dat je het werk kan laten registreren bij de belastingdienst. http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22074/ (vraag 14) De enveloppemethode is niet waterdicht, omdat je jezelf ook een ongesloten, lege enveloppe kan sturen, die afgestempeld wordt. Zodra je ergens een bewijs voor nodig hebt schuif je de papieren erin, dichtplakken, even laten drogen en dan vlug naar de notaris om hem weer te laten openen. Vermoedelijk geldt voor illustraties hetzelfde. Wat ook werkt is als iemand ze al eerder gezien heeft en voor je kan getuigen. dat is dan bij voorkeur geen familielid. Overigens heb ik nog nooit de neiging gehad om iets te laten vastleggen. Ik kan ook zo 123 geen situatie verzinnen waarin ik dat wel zou doen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het wat als je je ms mailt? Dan heb je toch altijd bewijs? En als een uitgever of andere organisatie het niet per mail wil, dan stuur je het OOK per post op. De mail mag hij deleten, maar jij hebt je bewijs. Of denk ik te simpel? Zelf heb ik mijn 1e hoofdstuk gepost. Op verzoek mocht ik hoofdstuk 2 mailen. Zie ik het goed dat ik dan safe zit? Met mails kan je toch niet met de datum knoeien? Bij de provider moet altijd terug te vinden zijn op welk tijdstip een mail echt is gestuurd. En als je ook per mail antwoord krijgt, dan dit je helemaal goed toch? Overigens kan ik me niet voorstellen dat een uitgever (dan praat ik dus niet over andere organisaties) manuscripten pikt. Als je die naam krijgt, stuurt toch niemand meer wat op?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mail is niet meer dan een stukje tekst. Dat is nooit een bewijs als het niet gewaarmerkt is. In principe zouden e-mails, als ze door de provider voor echt gewaarmerkt zouden worden en ter beschikking gesteld een sterk bewijs zijn, maar de provider mag ze voor zulke doeleinden niet beschikbaar stellen. Bovendien wil geen provider dat voor je doen. Er is geen software om zo'n mailtje even boven water te halen. Het doel van de bewaarplicht is puur voor terrorisme bestrijding en mogelijk zware misdaad. Je moet je voorstellen dat de bestrijders dan met speciale software gericht op zoek gaan naar bepaalde informatie. Een antwoord per mail is geen sluitend bewijs als de afzender niet meewerk. Ik kan je een mail sturen van willekeurig welke afzender.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bovendien 'bewijst' zo'n mail alleen maar dat jij een bepaald document op dat moment kennelijk in je bezit had (met de kanttekening dat dat niet waterdicht is --> zie reactie van Simon Corson) en is het geen bewijs dat jij dat document zelf geschreven hebt. Maar dat is zo lastig te bewijzen, dat je daar pas mee begint op een moment dat iemand het tegendeel beweert. Maar als dat daadwerkelijk gebeurt dan kunnen die mails aan jezelf, tezamen met jouw verklaringen en die van anderen dat je met een bepaald manuscript/onderwerp enz. bezig bent/was, uiteraard wel van belang zijn. Maar tot die tijd ben ik van mening dat het niet echt nodig is om je auteursrecht op voorhand vast te leggen (dat wil zeggen: natuurlijk niet vóórdat het werk geschreven is, maar vóórdat iemand anders mijn rechten heeft betwist).

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat valt tegen. Dan moet je dus inderdaad of naar verschillende personen mailen die evt. voor je zouden kunnen getuigen, of bij de belastingdienst langs gaan. Naar verschillende uitgevers sturen zet ook geen zoden aan de dijk, want als je door één wordt benaderd en de rest wijst je af, dan nog is die ene de enige die tenslotte jouw ms heeft. De anderen blijven het niet bewaren om ooit nog eens te moeten bewijzen dat het werkelijk van jou is. Die link van de belastingdienst geeft 'page not found', maar met wat zoekwerk moet de juiste page wel op te snorren zijn.