Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

waar vind ik voorbeelden of aanwijzingen voor 'de begeleidende brief"?

Waar vind ik adviezen voor 'de begeleidende brief' ?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het 'Handboek voor schrijvers', denk ik. En we hebben er hier ook wat topics over gehad. Met name dan over de synopsis schrijven.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En in het boek van James N. Frey dacht ik. Hoe Schrijf Ik Een V******* Goede Roman. Daar staat ook een mooi voorbeeld in maar volgens mij wel van een Engelse vertaling, dus of het ook in Nederland kan weet ik niet.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wilde hierop eigenlijk niet reageren, maar ik ben in een geagiteerde bui dankzij "van schrijven mijn beroep maken, maar hoe?" aldus: Een begeleidende brief dient, mijns inziens, om ergens bovenuit te komen; om op te vallen tussen de fuchsia-massa. Mij lijkt het dan ook niet zo'n best idee om een gestandaardiseerde begeleidende brief te nemen.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kort maar krachtig, zakelijk. Nooit zeggen dat je vrienden/familie het allemaal zo'n leuk verhaal vinden en dat je dacht, kom, laat ik het eens proberen. Ik zou er een synopsis bij doen als het om een wat omvangrijker manuscript gaat.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Heb net een verzoek gekregen voor mijn manuscript naar aanleiding van een e-mail. Wat Fré zegt is volgens mij waar. Laat je stem doorklinken in de brief, kort maar krachtig zoals Bien suggereert. Ik heb overigens wel geschreven over mijn kennis, Bien... dus ook daarin is er geen regel, denk ik. De uitgever is een potentiele partner, waar je mee gaat samenwerken. Hoe benader je die? Toch niet met de woorden "wat een mooie ogen heb jij..." Je niet opdringen! Ik zou mij ook kort voorstellen.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag je opsnijden over eerdere successen? Nu gaat een andere uitgeverij iets van me uitgeven. Kun je dan wel zeggen, moet jij ook doen joh, want ik ben zooo steengoed. Of weigeren ze eigenpijpers zowiezo al?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verschilt ook per uitgeverij. De een wil graag dat je je cv erbij doet, de ander vindt dat niet belangrijk. Richtlijnen van Bruna (voorbeeld) - Stuur uw manuscript per post of per e-mail. - Lever uw manuscript aan in geprinte vorm in een duidelijk leesbaar 12-punts lettertype, met een regelafstand van anderhalf. Stuur geen diskettes of cd-roms. Handgeschreven manuscripten worden niet in behandeling genomen. - Voorzie het manuscript van een heldere synopsis, waarin u in maximaal vijf pagina's inhoud en plot van uw boek beschrijft, de personages introduceert, en zo nodig uitleg geeft over de omgeving waar het boek zich afspeelt. - Maak in uw begeleidende brief duidelijk wie u bent, hoe de titel van uw boek luidt en tot welk genre het behoort, en omschrijf in maximaal twee alinea's kort de inhoud van uw manuscript. - Indien u het manuscript retour wenst te ontvangen, voeg dan een aan uzelf geadresseerde en voldoende gefrankeerde envelop bij. Manuscripten zonder voldoende gefrankeerde retourenvelop worden na beoordeling vernietigd.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag je opsnijden over eerdere successen?
Het lijkt me dat als er boeken van je gepubliceerd zijn, dat je die kunt noemen in je cv. Ik zou dat niet doen als dezelfde uitgever ook het genre publiceert als de uitgever die je benadert, die kan dan iets hebben van: 'En waarom benadert diegene mij nu?' Tenzij je daar weer redenen voor geeft in de brief, natuurlijk. Je wilt eens kijken hoe het bij een andere uitgever gaat, vindt het beter passen in hun fonds, enzovoort. Overigens zou ik POD-uitgevers niet zo snel noemen, omdat veel uitgevers vermoedelijk het idee hebben dat je daar alleen heen gaat als reguliere uitgevers je werk niet willen hebben. Tenzij je boek dat je via POD hebt uitgegeven heel erg goed is verkocht.