Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opmerkingen proeflezers verwerken: de techniek

Over welke zaken waar je proeflezers je op attent maken je overneemt en welke niet, zijn al topics, dus ik wil het hier hebben over de techniek ervan. Ik heb vijf bestanden met mijn verhaal plus opmerkingen van proeflezers. Het leek mij het makkelijkst om zeg maar per pagina te kijken wat ze zeggen, zodat ik niet iets herschrijf wat de volgende juist weer tof vindt etc. Maar vijf bestanden open, en elke pagina vijf bestanden checken, doorscrollen, volgende pagina... dat kost klauwen met tijd. Heeft iemand handige trucjes? Hoe doe jij het. Uitprinten en naast je neer leggen zodat je een beter overzicht hebt? Drie beeldschermen naast elkaar zodat je ze allemaal tegelijk open kunt hebben? Is er een mogelijkheid om de vijf bestanden samen te voegen tot een bestand? Ik ben benieuwd, laat maar horen!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat klinkt slim wat je schrijft over die twee bestanden gelijk doorscrollen en zo, Antigone. Ga ik ook eens proberen. Tot op heden doe ik het zo: ik lees alle commentaren door en noteer meteen op papier de over-all opmerkingen waar meer mensen over vallen. Die verwerk ik dan in mijn manus. Daarna zet ik alle proefleesversies een voor een naast mijn eigen versie ( ik heb een breed scherm waar er twee naast elkaar op kunnen) en scroll die door. De meeste opmerkingen zijn dan al verwerkt. Maar ja, dan heb ik het over een manus van 25 k. Dat is nog te doen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Word 2007 heeft nog een handig foefje. Je kunt meerdere bestanden ineen voegen. Dus alle opmerkingen in een bestand zetten. In Open Office gaat dat wat lastiger (wel hetzelfde principe), want zodra je het ene bestand vergelijkt, ziet hij de opmerkingen ook als een verschil met het volgende bestand met opmerkingen. Ik begin Word steeds leuker te vinden :oops:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begin Word steeds leuker te vinden :oops:
O jee. En dan te bedenken dat ik de aanstichter ben :confused: Nou ja, ik heb ergere dingen op mijn geweten. :( Is dat eigenlijk wel zo?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Word 2007 heeft nog een handig foefje. Je kunt meerdere bestanden ineen voegen. Dus alle opmerkingen in een bestand zetten.
Hoe doe je dat, Micha? Voor het geval ik het wel een keer naar twee proeflezers tegelijk stuur en die hun opmerkingen in Word zetten. :)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de Engelse, dus dit wordt een beetje zoeken. Open je bestand. In je "ribbon" klik je op de een na laatste tab (in het engels Review). Dan op het pijltje van "compare" en dan op "combine". Dan krijg je een schermpje waarbij je twee dropdown menu's hebt. In de linker open je je originele bestand, in de rechter een van de proefgelezen bestanden. Okee klikken. Dit herhalen (steeds met het origineel links en aangepast rechts) tot je klaar bent.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Micha. Ik had wat moeite het te vinden, maar de helpfunctie hielp. Voor degenen die de Nederlandse versie van Word hebben, hier de vertaling: > Klik op het tabblad Controleren, in de groep Vergelijken, op Vergelijken. >Klik op Revisies van verschillende auteurs combineren. Onder Oorspronkelijk document klikt u op de naam van het document waarin u de wijzigingen uit meerdere bronnen wilt combineren. Als het document niet in de lijst voorkomt, klikt u op Zoeken naar oorspronkelijk document . >Onder Gereviseerd document zoekt u naar het document dat de wijzigingen van één van de revisoren bevat. Klik op Meer. >Onder Wijzigingen weergeven selecteert u de opties voor wat u in de documenten wilt vergelijken. In Microsoft Office Word worden de wijzigingen standaard als wijzigingen van het hele woord weergegeven. Als u bijvoorbeeld het woord tafel verandert in tafels, wordt het hele woord tafels als gewijzigd woord weergegeven en niet alleen het teken s. >Onder Wijzigingen weergeven in klikt u op Oorspronkelijk document. Klik op OK. >Als u in de groep Vergelijken op Brondocumenten verbergen of op Brondocumenten weergeven klikt, kunt u daarmee wijzigen welke documenten op het scherm worden weergegeven wanneer u op OK klikt. >Herhaal de stappen 1-8. Alle wijzigingen worden dan in het oorspronkelijke document samengevoegd. Opmerking Er kan slechts één set opmaakwijzigingen tegelijkertijd worden opgeslagen. Bij het samenvoegen van meerdere documenten wordt daarom soms gevraagd of u de opmaak van het oorspronkelijke document wilt behouden of de opmaak van het bewerkte document wilt gebruiken. Als u geen opmaakwijzigingen wilt bijhouden, schakelt u het selectievakje Opmaak in het dialoogvenster Documenten vergelijken en samenvoegen uit.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik stuur mijn proeflezers het concept altijd op papier. Leest voor hen ook makkelijker en bespaart hen de print-moeite. Wat ze terugsturen is ofwel het hele ding, met commentaren erbij geschreven, ofwel een mail of nieuw bestandje met commentaren op een rijtje. Werkt voor mij ook prima. Ik doe juist één versie naar meerdere proeflezers tegelijk (4 à 5), omdat mijn ervaring is dat de reacties behoorlijk tegenovergesteld aan elkaar kunnen zijn, en het dan toch aan mij is om die te 'wegen'. Ik doe het eerst zo dat ik alles verzamel en lees om een globaal beeld te bepalen van wat er moet veranderen. Dat doe ik dan al, dat veranderen, en vervolgens loop ik de commentaren één voor één gedetailleerd door om te kijken wat ik verder nog wil aanpassen. Een deel is dan al niet meer nodig. Al die dingen met commentaar verwerken en ineen voegen enzo lijkt me eerlijk gezegd ontzettend onoverzichtelijk, en ik denk dat ook het gevaar bestaat dat je erg per wijziging/suggestie gaat kijken en dus de grote lijn niet meer ziet. Voor mij zou het niets zijn. Trouwens, proeflezen is wel iets anders dan redigeren, hè? Bij redigeren zou ik het wel in Word met 'wijzigingen bijhouden' doen en dan één voor één nalopen. Louise

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, compare document (bijvoorbeeld via DeltaView) werkt voor mij niet zo goed. Ik vind het al gauw onoverzichtelijk, al die krieweltjes op het scherm. De 5 line-by-line kritieken van mijn fantasyroman (110k) heb ik per hoofdstuk verwerkt. Eerst de kritieken van het hoofdstuk doorlezen zodat ik vagelijk weet wat er per scene is gezegd, waar men het over eens was en waarover niet, en dan begin ik per proeflezer de kritiek te verwerken in mijn eigen document. Beginnend met de proeflezer waar ik de kritiek het meest van waardeerde. Ik sla mijn langere werken ook altijd per hoofdstuk op, en bewerk ze per hoofdstuk, dat vind ik overzichtelijker. Dat doe ik nu via Scrivener, een programma dat die afzonderlijke hoofdstukken en mijn onderzoek (plaatjes, pdf's, teksten) bevat en die vervolgens naar wens formatteert en omzet naar manuscripten in .doc of .rtf. Meesterlijk. En nee, ik heb geen aandelen :D