Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Waar uitgeven

Hoi iedereen, nadat mijn 1e boek is uitegegeven bij boekscout, ben ik nu bezig met mijn tweede, en hij is bijna voltooid. Het enige nadeel is dat "Teder" zoals het boek heet, uit minder dan 100 bladzijdes bestaat en dus geen roman is. En daarnaast is het een vrij expirimenteel verhaal, met lange, vooral aparte, dialogen. Volgens mijn proeflezers moet ik het zeker laten uitgeven, maar ik vroeg me af of er nog "speciale" uitgeverijen zijn voor dit "genre".

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker, Arlette, dat je boek bijna af is. Ken je zelf boeken die in de buurt komen van het jouwe? Zo kun je dan misschien bij een uitgever uitkomen. Verder zou ik het niet weten, het is te weinig info. Ik moet wel even aan een klein boekje, zeker geen 100 pagina's, denken dat ik gelezen heb, heel apart. Ik zal het eens opsnorren en kijken waar het uitgegeven is.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Herkenbaar probleem. Meestal vraagt men om 45000 tot 60 000 woorden, dus daar zit je aardig onder en dan wordt het bijna net zo lastig als poezie. Ik heb verschillende ´dunnetjes´in de kast staan, ik vind ze heerlijk omdat je het verhaal zo goed helemaal in je hoofd kan houden en het toch een stuk dieper gaat dan een lang verhaal. Maar blijkbaar willen de meeste mensen liever een dik boek voor hun geld. De geus, zie ik in mijn boekenkast, Signature en de Bezige Bij.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie, ik kan niet echt een voorbeeld geven van iets wat er in de buurt komt, omdat het een vrij eigen stijl is. Je zou het inderdaad een beetje kunnen vergelijken met poëzie. Ik zal eens bij de geus etc kijken.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dunne boekjes zelf heel fijn, maar er lijkt inderdaad minder markt voor te zijn. Hier staat ook nog iets van Podium dat onder de honderd bladzijden blijft. Toch zijn het echt uitzonderingen en kun je volgens mij ook niet stellen dat een bepaalde uitgeverij het liever aanneemt dan een ander. Succes hiermee!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een boek van minder dan 100 bladzijdes kan toch een novelle zijn? Zo nee, wanneer spreek je van een boek, wanneer van een verhaal en wanneer van een novelle? En het boekenweekessay is ook altijd heel dun. Misschien is het handig om te kijken door wie vergelijkbare schrijfsels worden uitgegeven.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het probleem is nu net dat de meeste uitgevers een novelle gewoon niet zien zitten. Saskia Noort schreef er een voor Ambo Anthos, die werd gratis weggegeven, Nicci French schreef er een die je bij de libelle ed. kreeg, of kon kopen voor een paar euro.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meestal vraagt men om 45000 tot 60 000 woorden Is dit normaal voor fictie of ook bij non-fictie? Want mijn eerste boek (non-fictie) zit volgens mij op maar op ongeveer 30.000 woorden. Zou dit een probleem zijn?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van Arthur Japin heb ik het boekje "De klank van sneeuw" die twee novellen bevat die samen 119 bladzijdes zijn. De paperback versie is uitgegeven bij de Arbeiderspers.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij non fictie gelden voor zover ik weet hele andere ´regels´, ik heb zo het vermoeden dat dit probleem daar niet zo speelt. Ik zou me niet druk maken. Met non fictie kan je al vrij vlot op zoek gaan naar een uitgever, omdat je onderwerp en doelgroep over het algemeen goed vastligt, dus dat kan je doen, en dan kan je ook meteen naar het formaat vragen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik zo eens de reacties lees, kan een novelle eerder als je al gevestigd schrijver bent. Ik moet toegeven dat ik er ook geen in de kast heb staan van onbekende namen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Arlette, Ik weet niet of dit de juiste tijd is om je novelle uit te geven. Misschien moet je meer naamsbekendheid krijgen, of een gevestigd schrijver zijn, (zoals al eerder geschreven is), voor een uitgeverij het wil uitgeven.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of het moet gewoon een verdomd goed stuk zijn. Opgeven kan altijd nog.
Ik heb het ook niet over opgeven. Ik vraag me alleen af of de tijd rijp is voor deze novelle. Kan je een novelle ook opsturen naar een tijdschrift als de Libelle, Viva, de Marieclaire of de Linda? Doen ze er wat mee als ze het goed vinden? En: Wat doen ze ermee als ze het goed vinden?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou ik niet doen, me afvragen of de tijd rijp is. Gewoon proberen. Als het niet lukt en je probeert het over x jaar nog eens is er vast niemand die zegt, hé, dat verhaal weer. Als je iets naar de bladen stuurt (ik zou dan een brief en een synopsis sturen) dan hangt er denk ik helemaal van af wat voor ruimte ze hebben. Zoeken ze net een feuilleton, of een bijlage voor bij de zomer-belle, kan je geluk hebben. Hebben ze geen plek, dan hebben ze geen plek, goed verhaal of niet. Let ook op wedstrijden, zo nu en dan flitsen er wel eens mooi opdrachten voorbij, waar je verhaal misschien net in past.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou ik niet doen, me afvragen of de tijd rijp is. Gewoon proberen. Als het niet lukt en je probeert het over x jaar nog eens is er vast niemand die zegt, hé, dat verhaal weer.
Ik wist niet dat dat kon.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat, een paar jaar later nog eens proberen? Ik denk dat je het wel wilt herschrijven, bijvijlen, etc. , je ontwikkelt jezelf en je schrijfwerk ook natuurlijk, maar ja, waarom zou dat niet kunnen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het een paar jaar later weer probeert, dan laat je wel zien dat je het heel graag wilt. Maar dat kan ook in je nadeel werken.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle tips, ik ga hem misschien maar proberen toch netn over de honderd bladzijdes te krijgen, want zoals ik al zei is hij ook nog niet helemaal af. Het probleem ligt volgens mij meer bij het feit dat het een vrij apart verhaal is. Ik kan wel even een korte beschrijving posten, maar (niet dat ik iemand ervan beschuldig maar heb er nare ervaring mee in het verleden) wil niemand dit overnemen/op baseren etc. De jonge maar succesvolle illusionist Gabriël heeft alles wat hij wil; een grote show, volle zalen en het allerliefste meisje van de wereld die hem helpt bij zijn "Grand Act". Zijn prachtige wereld stort in als bij diezelfde Act zijn vriendin om het leven komt, en zijn show van de kaart word geveegd. Hij moet van de rechtbank zijn identiteit veranderen en verhuisd naar het kleine dorpje Hill. Daar komt hij Carmen tegen, voor wie hij zijn verleden niet verborgen kan houden. Ze doet iets met hem, en hij met haar. Opnieuw gaat alles mis; de liefdeloze relatie waar het meisje in verstrikt is geraakt laat haar niet meer los. Haar vriend slaat en dreigd om haar bij Gabriël uit de buurt te houden. dat is ongeveer wat ik nu heb. Ben bijna bij de ontknoping

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, dat valt toch wel mee? Klinkt als een thriller, en die heb je ook in alle soorten en maten. Je hebt ieg een hele mooie samenvatting geschreven, dat is op zich al een lastige zaak. Deze kan je zo doorsturen :thumbsup: . Gewoon volhouden! Ik weet dat je het steeds over pagina´s hebt, maar hoeveel woorden je hebt is misschien wel belangijker?

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kom nog even terug op het boekje dat ik aanhaalde: 'Was het maar waar' van Marc Levy. Het is uitgegeven door de Boekerij. Als een draak geschreven, echt heel erg. Maar ik zette door en werd beloond met een pareltje. Prachtig boek. Ik heb het in de vorm van een heel klein, dun boekje, maar ik zag het zojuist op internet ook als gewoon boek. Wie weet heb je er wat aan?