Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

het experiment aandurven

***

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
allereerst: welkom Prul. Nu weet ik dat je een 'ze' bent, dat maakte ik uit je voorstel topic niet op. :D Heb je het talent tot experimenteren in je, of niet? Ik weet niet of je het zo kunt stellen. Volgens mij moet je eerst een basis hebben van waaruit je uitstapjes durft te maken. Als die basis er niet is, is er ook geen experiment. Iets is immers pas een experiment wanneer je iets doet wat je niet gewoon bent te doen. Dus of het zogenoemde gebrek nou ook echt een minpunt is??? Wellicht is dat gewoon nog te vroeg voor je? Bovendien vraag ik me af hoe men kan zeggen dat een stuk tekst te weinig experimenteel is. Weten ze dan welk proces jij hebt doorgemaakt? Je vraag over je stijl en dat dat melodischer kan is lastig te beantwoorden wanneer je niet over een stuk tekst -waar dat commentaar betrekking op heeft- beschikt. Dus plaats eens een keer een stukje op proeflezen, als je dat wil natuurlijk, en stel dan die vraag opnieuw. Ik hoop dat het forum je genoegen zal brengen...

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Prul, dit is nou van die feedback waar ik persoonlijk niet veel mee kan. Sommige mensen - inclusief schrijfleraren - houden van experimenteren en andere niet. Kun je experimenteren leren? Ja, waarschijnlijk wel. Moet je het willen, als het niet iets is dat je uit jezelf doet? Ik vraag het me ernstig af. Je stijl kon melodischer. Sja. De ene mens is muzikaler dan de andere. De vraag is: vind je zelf dat je werk beter zou zijn als het melodischer was? Zo ja, dan zou je kunnen proberen te schrijven met muziek aan, zoals veel schrijvers doen. Bach, instrumentaal, is geloof ik wel één van de favorieten. En verder: je tekst hardop lezen en luisteren hoe het klinkt. Dus specifiek letten op de melodie. En gedichten lezen. Maar eigenlijk vind ik, als schooljuffrouw zeg maar, dat je concrete aanwijzingen moet geven als je met dit soort feedback komt. Dus je zou die docent kunnen vragen hoe hij of zij dan vindt dat je dat moet aanpakken. Hoop dat je hier iets aan hebt. edit: Ik vind het echt een beetje flauw, om tegen een beginnend schrijver te zeggen dat hij het experiment niet aandurft. Ik ben nu een paar keer bij het schrijfcafé van Margreet Schouwenaar geweest en daar krijg je oefeningen waardoor je gaat experimenteren of je wilt of niet, je kunt gewoon niet anders, met die oefeningen. Zie mijn tekst Pauwoogmander, die is geschreven naar aanleiding van zo'n oefening. De procedure van de oefening staat er ook bij.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Prul, Volgens mij wordt bedoeld met 'ze mag vaker het experiment aangaan', dat je risico's moet durven nemen. Met 'Verder kon de stijl melodischer...' denk ik aan 'meer poëtisch'. Maar dat is hoe ik het interpreteer. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien bedoelt men dat je op alledaagse wijze over alledaagse dingen schrijft, en dat die daarom minder interessant zijn. Kun je niet even wat preciezer vragen wat je leraar bedoelde?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien wil die leraar dat je meer durft, zowel met schrijven, als met ideeën, als in het dagelijkse leven. Maar ja, dat is ook maar een gok. Ik experimenteer mijn hele leven al, de ene keer met een goed eind en de andere keer met een slecht eind. Risico's nemen, durven. Ik denk dus dat dat het is.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gossiemijne! Wat geweldig, in zo'n korte tijd zo veel serieuze reacties! Heb dank. Ik probeer kort te reageren. Assepas: Prul, Prulleke is in het Brabants een koosnaampje voor een meisje. Maar dat is dus blijkbaar niet algemeen bekend. De beoordeling sloeg op een fiks aantal teksten die ik had ingeleverd of tijdens de bijeenkomsten had geproduceerd, dus moeilijk om je één expliciet voorbeeld te laten zien. Ik snap wel ongeveer wat hij bedoelt met "het experiment aandurven", sommige medecursisten konden dat wel (die waren weliswaar veel jonger dan ik...). PS vraag me af, of ik je misschien zijdelings ken. Mijn zus zit in dezelfde branche als jij en is van dezelfde generatie. Tante Betje: Ik schrijf "literair adekwaat" (aldus de meester), maar het experimenteren kan beter. Tja, het blijft toch een beetje gissen, wat hij er nu werkelijk van vond, maar misschien is het de enige mogelijk manier om in zulke vage dubbelzinnigheid over teksten te praten. Literair adekwaat? Een compliment, of nèt voldoende? Ja, ik heb heel veel aan je commentaar! Lekker praktisch. Die docent benader ik niet meer. Hij is heel druk en ik verwacht niet dat hij nog serieus in gaat op vragen, dat deed hij tijdens de cursus al nauwelijks. Ik kijk zo even naar je tekst Pauwoogmander, een zeeeer experimetele tilel! :nod: Eigen en 4 seasons: Ik denk inderdaad dat het met lef te maken heeft. Vraag blijft, waar haal je dat zo 1,2, 3 vandaan? Is het eerder een karaktertrek dan een creatief talent? Je moet een beetje een rebel zijn. Maar als je gelezen wilt worden, kan je misschien beter maar wat traditioneler schrijven... :\\ MarieJeanne: Ik kan het de docent niet meer vragen en hem kennende zou hij toch wollig blijven.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat knap dat jullie al deze reacties konden geven op zo'n geheimzinnige eerste post, die alleen maar bestaat uit '***'. Zo is er voor poster nr. 9 tot ... niets meer te lezen en te discussiëren.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, ik weet nog niet hoe dit gaat, maar wat doe je als naar jouw gevoel een onderwerp, dat jij hebt geponeerd, wel is afgehandeld en je niet meer behoefte hebt om er nog verder op door te gaan? Mij lijkt dat je dan toch op een of andere manier zo'n onderwerp moet kunnen verwijderen? Kan iemand daar wat meer over zeggen?

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, Prul, dat is niet helemaal de bedoeling. Zo wordt het een rommeltje. Mensen hebben op jou gereageerd en nu slaan die reacties nergens meer op. Mensen die voor het eerst kijken, snappen er geen fluit van. Denk eerst heel goed na voordat je iets schrijft en als je er echt mee wilt stoppen, geef dat dan aan, evt. aan Dries, dan kan hij het onderwerp sluiten.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Prul: als Dries een onderwerp sluit dan kunnen er geen reacties meer aan toegevoegd worden. Je kunt nog steeds alles lezen. Dat is juist ook zo leerzaam in dit forum, je kunt een hoop dingen nog eens terugzoeken. Ook kun je soms in oudere topics, zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn, berichten eraan toevoegen en zo worden ze dan weer actueel en gaat een discussie soms weer verder. Niets mis mee toch?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, Prul, dat is niet helemaal de bedoeling. Zo wordt het een rommeltje. Mensen hebben op jou gereageerd en nu slaan die reacties nergens meer op. Mensen die voor het eerst kijken, snappen er geen fluit van. Denk eerst heel goed na voordat je iets schrijft en als je er echt mee wilt stoppen, geef dat dan aan, evt. aan Dries, dan kan hij het onderwerp sluiten.
O Anoukplant, sorry, wat ben je streng! "Ja MAAR, dat kan ik toch niet ruiken!" zou mijn moeder zaliger zeggen. Wat ik dan mis, is een duidelijke gebruikershandleiding voor deze site, voor mensen die nog nooit eerder zoiets hebben gedaan, ik mag aannemen dat ik niet de enige ben.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prul, de beste manier om te ontdekken hoe alles hier werkt is gewoon een tijdje alles lezen. Ik heb wekenlang alleen maar gelezen voor ik voorzichtig een reactie durfde plaatsten. Het was het eerste forum waar ik op het web mezelf voor inschreef. Net als in elke andere gemeenschap zijn er ongeschreven regels, het neemt tijd om die te kunnen 'lezen'. Oude topics doornemen geeft ook een heel goed idee van wat wel en niet kan en hoe men hier met elkaar omgaat. Groot voordeel is dat je er ook veel van opsteekt. Sterkte met je ontdekkingsreis.