Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een echte nachtschrijver?

Ik kan savonds laat in het donker heerlijk doorschrijven, maar overdag echt voor geen meter en kijk ik elke letter op mijn laptopscherm. overdag heb ik ook bijna geen inspiratie, die komt echt pas na 12 uur savonds ofzo. Nu de vraag: Is hier een oefening ofzo voor om beter door te kunnen schrijven?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan het ook niet, Kevin. Of de tekst moet zo ineens in mijn hoofd komen of ik heb op die dag volop inspiratie om achter het toetsenbord te gaan zitten of er zit een strenge deadline achter, dan lukt het nog wel. Anders word ik te veel afgeleid.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn creatieve energie bevindt zich juist in de ochtend. Volgens mij kun je je beter aanpassen dan dat je jezelf wilt veranderen. Ik ga bijvoorbeeld 's avonds niet meer aan een nieuw hoofdstuk beginnen; wel kan ik een hoofdstuk afmaken waar ik 's ochtends aan ben begonnen. Misschien kun je je leven zo inrichten dat je 's nachts kunt schrijven?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig, ik had dat vroeger ook, dat ik het liefst 's avonds en 's nachts schreef en dat ook alleen dan dacht te kunnen. Het hoorde ook een beetje bij het beeld dat ik van een schrijver had. Tot ik door werk gedwongen werd een wat meer burgerlijk leven te leiden, op tijd naar bed te gaan, en mijn vrije tijd (=tijd om te schrijven) kostbaar werd. Toen bleek ik ook heel goed, en zelfs beter, in staat om 's morgens te werken. Ik ben ervan overtuigd dat inspiratie iets is wat je op kunt roepen. Je hoeft er niet op te wachten, je bent er niet van afhankelijk. Gewoon zitten en beginnen. Dat werkt ECHT. Dan komt die flow vanzelf.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En vooral zorgen dat je ook overdag zo min mogelijk afleiding hebt. Geen televisie aan, internetstekker eruit, telefoon het liefst ook uit. (Ik wil trouwens niet beweren dat dit mij altijd lukt. Maar het is wel een feit dat hoe meer ik kan doen, hoe minder ik schrijf. En dat terwijl ik wíl schrijven!)

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik val 's avonds om negen uur om van de slaap. Dat zal het klimaat zijn. Nee, 's nachts schrijven zit er niet in.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
's Nachts niet, ik heb mijn nachtrust hard nodig. Maar ik kom meestal 's avonds echt op gang, op een tijdstip dat ik eigenlijk al richting bed moet vertrekken... Op zich lukt het ook wel overdag, maar 's avonds als het donker is achter mijn laptop in mijn eigen wereldje kruipen, dat heeft toch wel wat :D

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf 's avonds, vanaf een uur of 11, ook het beste. De artikelen voor mijn opleiding worden ook regelmatig om die tijd gemaakt ;)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedenk mij net... Misschien komt het doordat ik 's avonds laat pas klaar ben met het lezen van en reageren op al die SOL forumberichten...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
's Avonds schrijf ik net zo als 's ochtends en 's middags en 's nachts. Ligt eraan hoe moe ik ben, hoe ik me voel en hoe goed ik me van de wereld af kan sluiten, of de kwaliteit nog wat is.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overdag vragen mijn twee kinderen om aandacht, daarom schrijf ik liever laat in de avond. Als ik veel inspiratie heb ga ik ook wel tot diep in de nacht door.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf het beste in de ochtend maar dan mag er idd niets zijn dat me afleidt en dat vind ik heel, heel moeilijk. Ik bedenk het verhaal overigens als ik in bed lig en meestal herinner ik me het dan nog als ik ga schrijven. Ik heb een netbook gekocht om onderweg te kunnen werken zodat ik me niet bezig hoef te houden met thuisdingen. Dat lukt redelijk maar vereist ook discipline en daar mankeert het me aan. Ik denk niet dat er één manier, of werkwijze is die iedereen past. Trouwens toen ik jonger was schreef ik ook tot diep in de nacht maar inmiddels heb ik een nachtelijk ritme opgebouwd van minimaal acht uur slapen, het is vooral de ruimte in mijn hoofd, de rust die ik nodig heb om me geheel te richten op het verhaal. De grote filosofen wandelden veel en dat heb ik ook een tijdje geprobeerd maar er kwam toch de klad weer in terwijl ik nog steeds denk dat dat een goed middel is om de aandacht meer te richten op één ding. Misschien geef ik het een nieuwe kans......

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf 's nachts nooit, dan ben ik echt moe. Heel soms ga ik er tegen dat ik in slaap val nog even uit omdat ik ineens iets bedacht heb, dan wil ik dat nog even noteren. Maar ik denk inderdaad dat Iris gelijk heeft: dat het wel iets is dat je kunt aanpassen, als je daar behoefte aan hebt natuurlijk. Gewoon doen, een nieuwe gewoonte slijt echt wel in. Maar als je het eigenlijk wel prima vindt zo, is het ook geen probleem. :)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf ook voornamelijk 's avonds en 's nachts. Tenminste, dan heb ik de meeste inspiratie. Tegenwoordig probeer ik het schrijven op vrije dagen in te plannen (overdag) en dat lukt ook wel goed eigenlijk.