Start » Forum » personaal perspectief

personaal perspectief

4 reacties [Laatste bericht]
Ann T
Laatst aanwezig: 10 jaren 10 weken geleden
Sinds: 4 Jul 2008

personaal perspectief

Weet iemand dit?

vb. Wat een rotdag. Erger kon niet, dacht hij.
Het boek is geschreven in het personaal perspectief, vanuit Jens (= hij). Kan je dan "…, dacht hij" schrijven? Of moet dit zo geschreven worden dat de lezer er vanuit gaat dat hij het denkt?

Het zou me helpen, mocht iemand hier raad in kunnen geven!
mvg,
Ann

'Alleen wanneer je drinkt uit de rivier der stilte, zul je waarlijk zingen. En pas wanneer je de bergtop hebt bereikt, begin je te klimmen. En wanneer de aarde je ledematen opeist, dan pas zul je waarlijk dansen.' www.anntronquo.com

Reacties

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 1 week geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Personaal betekent alleen maar dat de verteller niet alwetend is. Dus niet "maar hij wist nog niet dat Henk nooit meer thuis zou komen".

"Dacht hij" kan wat mij betreft gewoon. Uiteindelijk blijf jij de verteller, je kiest er alleen voor om de lezer bepaalde informatie te onthouden.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Ceridwen
Laatst aanwezig: 19 weken 1 dag geleden
Sinds: 15 Feb 2006

Als je boek personaal is, zou ik zuinig zijn met dacht hij. Over het algemeen zal dat duidelijk zijn dat Jens het denkt, omdat het boek nu eenmaal weergeeft wat Jens meemaakt, inclusief zijn gedachten.

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 1 week geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Dat wel. Ik vind het ook niet nodig in dit voorbeeld. Maar over het algemeen, mocht het noodzakelijk zijn, kan het dus wel.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Ann T
Laatst aanwezig: 10 jaren 10 weken geleden
Sinds: 4 Jul 2008

Hé, dankjewel, Micha & Ceridwen!
Daar kan ik mee vooruit!

'Alleen wanneer je drinkt uit de rivier der stilte, zul je waarlijk zingen. En pas wanneer je de bergtop hebt bereikt, begin je te klimmen. En wanneer de aarde je ledematen opeist, dan pas zul je waarlijk dansen.' www.anntronquo.com

Lees Schrijven Magazine
  • Schrijflessen van thrillerkoning Stephen King
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Speciale aanbieding!