Start » Forum » Vragen over opmaak

Vragen over opmaak

9 reacties [Laatste bericht]
kevinh
Laatst aanwezig: 10 jaren 19 weken geleden
Sinds: 22 Apr 2009

Vragen over opmaak

Ik had een aantal vragen.

- hoe kan ik in word zien hoeveel bladzijdes ik al zou hebben in boekvorm, ik neem aan dat 1 a4tje niet 1 bladzijde in een klein boekje is.
- hoe groot lettertype is een normaal boek?
- kan ik in word ook het boek bekijken als hoe het zou zijn als ik het boek aan het lezen was, 2 afzonderlijke bladzijden?

Ik ben kevin en schrijf een avontuur boek, de tempel.

Reacties

Ceridwen
Laatst aanwezig: 19 weken 5 dagen geleden
Sinds: 15 Feb 2006

Je zou naar lulu kunnen gaan en je boek uploaden in het formaat boek van je keuze, dan zie je het zo. Of je stelt je paginaformaat tijdelijk in op A5, dan kom je ook al een eind in de richting. En je kan ook nog een pagina woorden tellen in een voorbeeld boek, dan weet je ook wel ongeveer hoeveel woorden per pagina. Ik meende dat 350 ongeveer een pocketpagina vol is?

Dries Arnolds
beheerder
Laatst aanwezig: 4 uren 33 min geleden
Sinds: 9 Nov 2004

In Word heb je helemaal links onder of rechts onder (afhankelijk van versie) knopjes om de weergave te veranderen. Daar zit ook een knopje bij voor het weergeven van twee pagina's.

Scribendi salutem!

Antigone
Laatst aanwezig: 31 weken 5 uren geleden
Sinds: 14 Mei 2008
Dries schreef:

In Word heb je helemaal links onder of rechts onder (afhankelijk van versie) knopjes om de weergave te veranderen. Daar zit ook een knopje bij voor het weergeven van twee pagina's.

Dries, hiermee zie je alleen 2 A4-tjes op je scherm. Als je wilt zien hoe je tekst er in A5-formaat uitziet, ga je in het menu naar Bestand --> Pagina-instelling --> tabblad Marges en dan kies je bij Pagina's voor 2 pagina's per vel. Zet de afdrukstand op Liggend en klik op OK. Nu zie hoe dik je boek ongeveer wordt (dat hangt natuurlijk ook af van het papierformaat en het lettertype waarmee het uiteindelijk gedrukt wordt).

Ook leuk: volg dezelfde procedure als hierboven, maar kies bij Pagina's voor Katern. Nu kun je je tekst als een echt A5 boekje dubbelzijdig afdrukken.

Dries Arnolds
beheerder
Laatst aanwezig: 4 uren 33 min geleden
Sinds: 9 Nov 2004

Antigone: mijn antwoord was inderdaad ook alleen op de laatste vraag...

Scribendi salutem!

Antigone
Laatst aanwezig: 31 weken 5 uren geleden
Sinds: 14 Mei 2008
Dries schreef:

Antigone: mijn antwoord was inderdaad ook alleen op de laatste vraag...

Oh, misverstand blush, ik ging er vanuit dat Kevin ze op het scherm ook in boekformaat wilde zien.

anoniem20
Laatst aanwezig: 7 jaren 31 weken geleden
Sinds: 20 Mrt 2009

En kevinhs vraag over de lettergrootte? (momenteel ook mijn vraag)
Ik hanteer zelf lettergrootte 10 met lettertype times new roman. Ik vraag me af of dat te klein is.

Tsja, waarom zou ik me hier nu al druk over maken? ALS mijn boek ooit bij een uitgever ligt, komen dit soort zaken natuurlijk vanzelf aan de orde big grin

rietje
Laatst aanwezig: 8 jaren 24 weken geleden
Sinds: 10 Okt 2007

Ik typ times new roman 12, maar de uitgever maakt er toch een ander lettertype van.

Bezoek ook eens mijn website: www.rianneverwoert.nl

Cyd
Laatst aanwezig: 1 jaar 35 weken geleden
Sinds: 11 Apr 2009

Beetje off topic maar ik vond dit op een website om zelf te publiceren.

'If you want something different, I suggest Century Schoolbook,
Baskerville, Garamond, Goudy Old Style, or another easily readable
serif font. Avoid sans serif fonts—sans from the French, meaning without.
This sentence is written in Arial, a sans serif typeface, and reading
several pages of it will tire your eyes. Serif fonts are good for body
copy, and sans serif fonts are good for headers and subheaders, which
is the scheme we’ve used throughout this book."

En als je bij Lulu het wp formaat download en je manuscript daarin kopieert kan je ongeveer zien hoeveel blz. het is.
In sommige boeken staat in het colofon welk lettertype is gebruikt.

tantebetje
Laatst aanwezig: 7 jaren 2 weken geleden
Sinds: 20 Mrt 2008
Antigone schreef:
Dries schreef:

Dries, hiermee zie je alleen 2 A4-tjes op je scherm. Als je wilt zien hoe je tekst er in A5-formaat uitziet, ga je in het menu naar Bestand --> Pagina-instelling --> tabblad Marges en dan kies je bij Pagina's voor 2 pagina's per vel. Zet de afdrukstand op Liggend en klik op OK. Nu zie hoe dik je boek ongeveer wordt (dat hangt natuurlijk ook af van het papierformaat en het lettertype waarmee het uiteindelijk gedrukt wordt).

Ook leuk: volg dezelfde procedure als hierboven, maar kies bij Pagina's voor Katern. Nu kun je je tekst als een echt A5 boekje dubbelzijdig afdrukken.

Weet iemand hoe dit werkt in Open Office?

Betjes Herinnering aan Holland: betjesonnetje.wordpress.com
Over rijm: http://betjesonnetje.wordpress.com/tag/rijm

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Speciale aanbieding!