Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Privacy-wet

Hallo iedereen, Ik heb een vraag over het volgende. Ik ben bezig met een boek over enkele ervaringen die ik heb opgedaan in de Real-estate wereld. Ik mijn boek wil ik diep ingaan op de relaties met mensen en hun namen noemen. Weten jullie hoe het het met de Privacy-wet in dit geval? Als mijn boek via een reguliere uitgever op de markt komt, en iemand besluit mij en/of mijn boek aan de klagen, vanwege het noemen van een naam zonder toestemming, dan zijn de kosten juridisch gezien toch voor de uitgever. Ik zit dan toch op het droge? Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen idee, maar zou een uitgever daar zijn vingers überhaupt aan willen branden?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
sorry, heb mijn antwoord verwijderd. Ik voel me niet meer zo op mijn gemak in dit openbare gedeelte v het forum. Om je vraag toch nog kort te beantwoorden: ik zou er mee oppassen en goed nadenken over de gevolgen.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet er niks van, maar denk wel dat je voorzichtig moet zijn. En dat een uitgever verantwoordelijk is, daar moet je als schrijver toch rekening mee houden? Ik denk dat je samen met de uitgever in te schatten hebt hoe dingen zouden kunnen lopen, voor beide partijen. Moet je perse namen noemen? Wat is de reden daarvan?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het noemen van namen is niet echt een vereiste, maar ik zie mezelf een beetje als een klokkenluider, als mijn boek uitkomt en de namen worden bekend dan verwacht ik hiermee een deuk te slaan in de corruptie die ik ben tegengekomen in mijn onderzoek. Als ik hun namen niet noem dan blijven ze buiten schot en kunnen ze rustig doorgaan, niemand anders houd ze tegen. Ik zie het een beetje als mijn verantwoordelijkheid om ze aan te pakken. Eigenlijk is mijn vraag : Heeft hier iemand ervaring met het noemen van namen van bestaande mensen in zijn of haar boek?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik goed lees, Jan Keizers12, dan zie ik je twee dingen stellen:
... ik zie mezelf een beetje als een klokkenluider, als mijn boek uitkomt en de namen worden bekend dan verwacht ik hiermee een deuk te slaan in de corruptie die ik ben tegengekomen in mijn onderzoek. Als ik hun namen niet noem dan blijven ze buiten schot en kunnen ze rustig doorgaan, niemand anders houd ze tegen. [u]Ik zie het een beetje als mijn verantwoordelijkheid om ze aan te pakken.[/u]
Als mijn boek via een reguliere uitgever op de markt komt, en iemand besluit mij en/of mijn boek aan de klagen, vanwege het noemen van een naam zonder toestemming, [u]dan zijn de kosten juridisch gezien toch voor de uitgever. Ik zit dan toch op het droge?[/u]
Mijn vraag is: wil je klokkenluider zijn en de juridische kosten aan een uitgever overlaten? Dat zal een uitgever nooit laten gebeuren, tenzij hij zelf een belang heeft in de zaak.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het contract dat je krijgt staat volgens mij dat jij zelf verantwoordelijk bent voor de inhoud. Jij wordt dus aangepakt. Je kunt eventueel wel met de uitgever afspreken dat die er hun advocaat op zet.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In het contract dat je krijgt staat volgens mij dat jij zelf verantwoordelijk bent voor de inhoud. Jij wordt dus aangepakt. Je kunt eventueel wel met de uitgever afspreken dat die er hun advocaat op zet.
Ik schat die kans héél klein in, hoor, Zjors. Zijn er voorbeelden waar dit gebeurd is?