Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Invoerrechten bij boeken printen in het buitenland?

Ik heb een paar offertes opgevraagd bij printers in Engeland en Amerika en het lijkt erop dat ze goedkoper zijn dan in Nederland. Nu heb ik net de douane gebeld en gevraagd waar ik rekening mee moet houden als ik 1000 boeken invoer. Er werd mij verteld dat binnen de EU niets betaald hoeft te worden en buiten de EU geen invoerrechten maar wel 6 % omzetbelasting. Nu klonk die mevrouw niet helemaal zeker van haar zaak en ik werd telkens in de wacht gezet om het na te vragen. Heeft iemand hier ervaring mee of weet waar ik ong. rekening mee moet houden?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De KvK kan je dat precies vertellen. Misschien moet je er wel even een afspraak voor maken (die je misschien 30 euro of zo kost), maar dan zoeken ze het tot de bodem voor je uit en weet je alles.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat je het hier weten als je wat meer te weten bent gekomen? Wie weet is het voor meer mensen interessant.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan wel even duren omdat ik voorlopig niet in Nederland ben en geen zin heb om weer lang aan de telefoon te zitten. Met de douane vandaag was het 22 minuten! Omdat je binnen Europa niets hoeft te betalen is Engeland waarschijnlijker voordeliger. Ik heb een offerte van 1000 boeken (paperback) voor 2700 euro. Ik ben me gewoon aan het orienteren en heb geen haast.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat je het hier weten als je wat meer te weten bent gekomen? Wie weet is het voor meer mensen interessant.
Ja, ik weet hier ook graag meer van. Ik ben er eens voor naar de KvK geweest; ik meen dat je over boeken geen invoerrechten hoeft te betalen, omdat het 'gedachtegoed' is. Ik weet het vrij zeker, maar net niet zeker genoeg om het als feit weer te geven. Over boeken met meer dan 30 pagina's betaal je 6% btw, en over boeken met minder pagina's 19,5% (omdat het dan als drukwerk wordt gezien). Zo was het drie jaar geleden. Maar alles verandert met de dag, dus updaten is altijd goed.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar dat laatste is als je ze hier koopt, MJ. Of verkoopt, dan moet je dat als BTW vragen/erbij optellen. Ik denk ook dat je de boeken gratis in mag voeren. Waarom zouden anders al die uitgevers hun boeken in het buitenland laten drukken? Met verzendkosten en invoerrechten komen ze wel erg duur uit. Van mijn uitgevers laat er een in China drukken, een in de Oostblok en een in Belgie. Belgie is vaak ook al een stuk goedkoper. Kun je ze zelf nog ophalen ook. ;)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, klopt, Zjors, maar ik reageerde nog op de beginpost:
Er werd mij verteld dat binnen de EU niets betaald hoeft te worden en buiten de EU geen invoerrechten maar wel 6 % omzetbelasting.