Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Luchtigheid in het lezen

Hallo iedereen... Het is al enkele tijd geleden dat ik nog eens geschreven heb.. Zowel op dit forum als een verhaal... Mijn eerste boek was redelijk kinderachtig..Ik was nog maar 13-14 toen ik het schreef... Nu ben ik 18 en heb de kriebels weer te pakken. Ik heb altijd wel al verhalen in mijn hoofd gehad, maar deze wil ik echt op papier zetten. Ik ben al ongeveer twee maand alles aan het uitwerken zoals personages, verhaallijnen, omgeving,... . Maar het thema is fantasie.. Het gaat niet over elfen en draken, niet echt Lord Of The Rings en Harry Potter.. Ik wil niet het zoveelste boek in de rij worden, als jullie me begrijpen. Ik wil mijn eigen stijl van fantasie.. Het is meer gebasseerd op de keltische en Japans/Chinese invloeden, druidisme, legendes en sages.Zo'n zaken. Ik weet dat dit niet het gemakkelijkste thema om te schrijven is en hoop dat mijn verhaal niet te zwaar uitvalt. Hebben jullie tips om mijn verhaal luchtig te schrijven en het ook zo te houden en het makkelijk leesbaar te maken. Het moet zowel door kinderen als door volwassenen makkelijk leesbaar zijn. Ik wil niet dat ze één pagina zo'n tien keer moeten lezen, zodat ze dan eindelijk weten waar het over gaat.. Thanx..

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Om het luchtig te houden: af en toe een beetje humor doet wonderen, maar dat moet je wel liggen. Verder is het denk ik een kwestie van uitproberen en mensen mee te laten lezen. Misschien een cursus. Deze kan ik je warm aanbevelen: http://www.schrijvenonline.org/academie/fantasyve… Leg de lat niet te hoog, een verhaal schrijven dat zowel voor kinderen makkelijk leesbaar is én voor volwassenen interessant is nogal een opgave... (afgezien van volwassenen zoals ik die graag kinderboeken lezen) Doseer je informatie, niet te veel in één keer. Dus niet beginnen met de introductie van de tien hoofdpersonen met ingewikkelde fantasienamen die ook nog eens op een bepaalde manier aan elkaar verwant zijn ;) Niet te veel beschrijving, genoeg actie. Tja, hoe je een goed leesbaar en interessant fantasyboek kunt schrijven is niet zomaar even in een forumbericht uit te leggen. Er zijn op internet veel artikelen (vaak in het Engels) te vinden over het schrijven van fantasy, ook met schrijfoefeningen. Een oefening van SOL: http://www.schrijvenonline.org/oefening/personage… Veel plezier en succes!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om beter te begrijpen hoe je luchtig kunt schrijven, kun je ook wat zeer luchtige boeken lezen. Dit hoeft niet eens in het fantasygenre te zijn, maar pak bijvoorbeeld eens wat chicklits. Je kunt dan letten op het taalgebruik en zinsgebruik en bekijken hoe de auteurs de teksten luchtig houden.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou je, voor zover je ze nog niet kent, de boeken van Robin Hobb aanraden. Ze schrijft een behoorlijk ingewikkeld verhaallijn, maar het leest geweldig weg doordat ze in haar verhaal continue in blijft zoomen op de hoofdpersonen. Ze verteld niet wàt er allemaal gebeurt, maar wat de hoofdpersonen doen, hoe zij dat beleven en welke informatie zij krijgen die het verhaal compleet maken. Op deze manier kun je behoorlijk ingewikkelde verhalen vertellen die toch elkker weg lezen. Tolkien neemt net iets vaker afstand en wordt daardoor iets pittiger te volgen. Eigenlijk hetzelfde advies als Silent dream, lees eens auteurs die het voor je deden.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn advies: let erop dat je niet te veel wilt op één pagina. Met andere woorden: geef de gebeurtenissen de tijd zich te ontvouwen.