Start » Forum » Schrijfneuroses door Word

Schrijfneuroses door Word

19 reacties [Laatste bericht]
Appel
Laatst aanwezig: 5 jaren 35 weken geleden
Sinds: 27 Sep 2006

Schrijfneuroses door Word

Ik word echt helemaal gek van mezelf. Zoeken naar het lettertype met de juiste sfeer, altijd netjes uitvullen, tabs om de 0,5 centimeter voor het inspringen bij het begin van een alinea, geen rode kringeltjes of zelfs groene kringeltjes toestaan en daardoor constant woorden aan het toevoegen of zinnen aan het herschrijven... Grrr!

Dit moest ik gewoon even kwijt...

I stay, I pray, see you in heaven - one day

Reacties

pvdwngrd
Laatst aanwezig: 7 jaren 19 weken geleden
Sinds: 25 Sep 2007

Oh, ... wat erg.

Met vriendelijke groeten

Zjaan
Laatst aanwezig: 3 jaren 3 weken geleden
Sinds: 17 Mei 2008

Ik herken het echt helemaal niet. Sorry blush

Neem een kijkje in mijn schrijverskeuken op www.jeanineerades.nl of kom meer te weten over mijn debuutroman op www.duivelsblauw.nl!

Carduelis
Laatst aanwezig: 7 jaren 8 weken geleden
Sinds: 11 Dec 2007

Ik herken dat wel een beetje. Eerst moet alles goed zijn (juiste lettertype, juist inspringen), voordat ik aan de slag kan met waar het om draait.

Folen
Laatst aanwezig: 7 jaren 47 weken geleden
Sinds: 11 Feb 2008

Bij mij is spellingscontrole uitgegaan omdat er teveel fouten in stonden blush
Het schrijft wel makkelijker, veel vrijer, als je niet iedere keer die streepjes ziet staan. Misschien even uitzetten?

Tabs heb ik mezelf inmiddels verboden, anders duurt het weken voor ik eindelijk weer een zin schrijf!

AndreaClimbing
Laatst aanwezig: 2 jaren 5 weken geleden
Sinds: 25 Feb 2009

Om dit soort dingen heb ik me nooit druk gemaakt. Word is niet meer dan een hulpmiddel, daar laat je je toch niet door kisten? wink Spellingcontrole uit en je niet meer drukmaken over opmaak totdat je het naar een uitgever wilt sturen of op een andere manier openbaar wilt maken. Kladversies hoeven alleen voor jezelf leesbaar te zijn.

“Fantasy is hardly an escape from reality. It's a way of understanding it.” ― Lloyd Alexander
http://andreavanderwilt.blogspot.com

Dargor
Laatst aanwezig: 1 jaar 39 weken geleden
Sinds: 16 Mrt 2009

De spellingscontrole staat bij mij uit, maar ik zorg er wél voor dat ik een passend lettertype heb. Meestal is dat echter gewoon Garamond, of Centaur. Dat vind ik echte 'boekletters'. Het inspringen kan me niet zoveel schelen. Zolang ik met de inhoud bezig ben, is de opmaak van ondergeschikt belang. Ik bezit wel wat dwangmatige trekjes als schrijver, maar gelukkig ben ik met Word redelijk soepel wink

Waus
Laatst aanwezig: 6 weken 2 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Tabs hoef je niet bij elk alineabegin neer te zetten hoor smile Bij Opmaak > Alinea > Inspringen kan je zelf invullen hoeveel je wilt. Standaard.
Rode en groene kringeltjes? Spellingscontrole uitschakelen. Extra > Opties > Spelling en grammatica.
Uitvullen ook uitschakelen? Of helemaal linksonder in Word kiezen voor 'Normale weergave'?

Anoukboek
Laatst aanwezig: 6 jaren 18 weken geleden
Sinds: 24 Nov 2008
AndreaClimbing schreef:

Om dit soort dingen heb ik me nooit druk gemaakt. Word is niet meer dan een hulpmiddel, daar laat je je toch niet door kisten? wink Spellingcontrole uit en je niet meer drukmaken over opmaak totdat je het naar een uitgever wilt sturen of op een andere manier openbaar wilt maken. Kladversies hoeven alleen voor jezelf leesbaar te zijn.

Helemaal mijn idee! nod

Wees maar jezelf, er zijn al zoveel anderen (Loesje)

boyd
Laatst aanwezig: 9 jaren 32 weken geleden
Sinds: 20 Nov 2008

Ik vind word ook erg gebruiksvriendelijk.
Maar goed, mijn eerste wordjes tikte ik bij wijze van in met word

Alle feedback is welkom!
Kijk voor meer Boyd op www.smerigspel.nl

Silent Dream
Laatst aanwezig: 2 jaren 36 weken geleden
Sinds: 11 Jan 2007

Enige wat ik doe aan opmaak is vetgedrukt voor hoofdstukken en pagina-einde aan het einde van een hoofdstuk. En ik schrijf trouwens altijd in verdana.

Ik heb trouwens de spellingscontrole wel aanstaan, maar de grammaticacontrole niet, omdat daar meestal toch helemaal niets van klopt. Mooiste voorbeeld is nog wel mijn zin ooit: De man had een lange baard. Volgens de grammaticacontrole moest baard met een t, omdat het is afgeleid van het werkwoord baren en de man het onderwerp is. Allemaal heel leuk en aardig, maar het moet toch écht met een D.

Ik probeer me niet zo druk te maken om dingen als opmaak en spelling. Dat komt later wel. Eerst het verhaal fatsoenlijk op papier krijgen.

MichaM
Laatst aanwezig: 3 jaren 49 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

In ywriter, tijdens het schrijven, heb ik er geen last van. Als ik het eenmaal naar Open Office heb overgezet, kan ik best wel gaan lopen klieren tot de opmaak goed is voor ik kan herschrijven. Het moet toch lekker lezen als je je door je eigen teksten heen moet worstelen...

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Appel

Dat heb ik dus ook, ik doe het voor het herlezen en -schrijven. Kan het niet aanzien als het slordig is.

MichaM

Oh, dus niet tijdens het ruwe schrijven?

"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Taske
Laatst aanwezig: 9 jaren 35 weken geleden
Sinds: 27 Dec 2008

Ik start altijd met standaard opmaak en globale opmaak vind ik achteraf eigenlijk makkelijker. Beetje omgekeerde wereld misschien ;-)

pvdwngrd
Laatst aanwezig: 7 jaren 19 weken geleden
Sinds: 25 Sep 2007

Ik start altijd met een potlood op een stuk papier. Nergens geen last van. En als het iets moderner moet, dan met een vulpotlood. wink

Met vriendelijke groeten

Appel
MichaM schreef:

Oh, dus niet tijdens het ruwe schrijven?

Juist wel, maar ik doe het omdát ik tijdens het herlezen en -schrijven niet over zulke dingen wil vallen. Haha, ik snap de verwarring, maar ik doe het dus vanaf het begin al.

MichaM

Ik herschrijf pas als het af is, misschien scheelt dat? wink

Appel

Ja, dat zou echt een hele verbetering zijn. Maar het is zóóó verleidelijk!

anoniem20
Laatst aanwezig: 7 jaren 27 weken geleden
Sinds: 20 Mrt 2009
Appel schreef:

Zoeken naar het lettertype met de juiste sfeer, altijd netjes uitvullen, tabs om de 0,5 centimeter voor het inspringen bij het begin van een alinea, geen rode kringeltjes of zelfs groene kringeltjes toestaan en daardoor constant woorden aan het toevoegen of zinnen aan het herschrijven...

Erg herkenbaar, ik doe precies hetzelfde. Al frustreer ik mezelf niet, behalve misschien in de strijd tegen de kringeltjes. Tegenwoordig voeg ik soms zelfs namen van hoofdpersonen toe aan mijn woordenlijst uit aversie tegen die gekleurde streepjes. Tsja, als mijn schrijfgenot erdoor toeneemt...

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Verkoopt jouw boekhandel Schrijven Magazine?

Benieuwd of jouw boekhandel of kiosk Schrijven Magazine verkoopt? Zoek het op in de storelocator.

Zoek een verkooppunt