Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Foto's en dpi

Beste Forumleden Ik ben bezig met een boekje waarin nogal wat foto's komen. Blijkbaar moeten die minimaal 300 dpi hebben. Nu hebben mij fotografen foto's gestuurd die met een goede camera zijn gemaakt. Maar als ik de foto's met window vieuwer bekijk en daar de details van de foto aanklik zegt ie 96 dpi Zijn die dan niet goed genoeg ? Bij voorbaat dank.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
dpi staat voor dots per inch. Je kunt alle plaatjes op 300 dpi printen, alleen worden ze dan kleiner. Dus afhankelijk van hoeveel megapixels die foto's zijn en hoe groot ze moeten worden afgedrukt, kan het best.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
pennetje, kun je niet hulp inroepen van iemand die wat meer weet van vormgeving en dpi? Het is een beetje lastig om het hele verhaal over resolutie, print en afmetingen hier te gaan uitleggen. Bovendien zou je dan ook nog een groot deel van Photoshop uit moeten leggen. Over het algemeen voldoen foto's van 6 megapixel en meer prima, ook al geeft de camera ze niet de 300 dpi resolutie.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Alvast dank voor jullie reacties. Ik heb even Megapixels op wikipedia opgezocht. De opnames die mij geemaild werden zijn jpg bestanden en als ik het goed begrijp zijn die 96 *96 omdat ze gecomprimeerd zijn. De camera's zijn wel goed. Ik zal morgen eens een uitgever bellen en vragen of ze iets met jpg bestanden kunnen. RAW, DNG of TIFF bestanden hebben blijkbaar geen of weinig kwaliteitsverlies maar of je die ook per email kan versturen...