Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Op zoek naar een schrijfboek.

Hallo allemaal, Ik ben al een paar dagen op zoek naar een goed schrijfboek, maar ik vind het moeilijk kiezen. Elders op het forum las ik hele lijstjes met boekentitels, maar daar word ik niet wijzer van. Waar het mij vooral om gaat: techniek en stijl. Filosofische overpeinzingen over het schrijfproces heb ik niet nodig, dus het moet een boek zijn dat in de eerste plaats veel bruikbare tips geeft. Verder ben ik niet in een bepaald genre geïnteresseerd. Wie o wie helpt me met keuze maken? Nog een andere vraag: heb ik iets aan Schrijfwijzer van Renkema als ik niet in het Nederlands schrijf? Alvast bedankt.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Renkema gaat vooral over de regels van het Nederlands, dus dat lijkt me niet nuttig. Stijl is m.i. persoonlijk en kun je niet uit een boekje leren.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
MichaM, met stijl bedoel ik meer de aambachtelijke dingen zoals deze benoemd zijn in de beschrijving van het boek Schrijfstijl van Heidi Aalbrecht, "Kromme zinnen, vreemde perspectiefwisselingen, een woordkeuze die plotseling uit de toon valt.....". Is dit een goed boek? En wat de persoonlijke schrijfstijl betreft ben ik het met je eens, deze kan niemand je leren. Hoop dat ik nu duidelijker ben. Hoe dan ook, ben nog steeds op zoek naar een goed boek met veel over schrijftechnieken. Dries, die lijst heb ik al gezien, bedankt. Welk boek zou je zelf aanbeven?