Start » Forum » Op zoek naar een schrijfboek.

Op zoek naar een schrijfboek.

7 reacties [Laatste bericht]
Maja
Laatst aanwezig: 10 jaren 31 weken geleden
Sinds: 6 Mrt 2009

Op zoek naar een schrijfboek.

Hallo allemaal,

Ik ben al een paar dagen op zoek naar een goed schrijfboek, maar ik vind het moeilijk kiezen. Elders op het forum las ik hele lijstjes met boekentitels, maar daar word ik niet wijzer van. Waar het mij vooral om gaat: techniek en stijl. Filosofische overpeinzingen over het schrijfproces heb ik niet nodig, dus het moet een boek zijn dat in de eerste plaats veel bruikbare tips geeft. Verder ben ik niet in een bepaald genre geïnteresseerd. Wie o wie helpt me met keuze maken?
Nog een andere vraag: heb ik iets aan Schrijfwijzer van Renkema als ik niet in het Nederlands schrijf?

Alvast bedankt.

Reacties

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 6 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Renkema gaat vooral over de regels van het Nederlands, dus dat lijkt me niet nuttig.

Stijl is m.i. persoonlijk en kun je niet uit een boekje leren.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Dries Arnolds
beheerder
Laatst aanwezig: 3 dagen 19 uren geleden
Sinds: 9 Nov 2004

Hier het complete overzicht van de boeken die we samen met uitgeverij Augustus uitgeven, maar misschien had je die al gezien:

http://www.schrijvenonline.org/schrijfbibliotheek

Scribendi salutem!

Maja

MichaM, met stijl bedoel ik meer de aambachtelijke dingen zoals deze benoemd zijn in de beschrijving van het boek Schrijfstijl van Heidi Aalbrecht, "Kromme zinnen, vreemde perspectiefwisselingen, een woordkeuze die plotseling uit de toon valt.....". Is dit een goed boek? En wat de persoonlijke schrijfstijl betreft ben ik het met je eens, deze kan niemand je leren. Hoop dat ik nu duidelijker ben. Hoe dan ook, ben nog steeds op zoek naar een goed boek met veel over schrijftechnieken.
Dries, die lijst heb ik al gezien, bedankt. Welk boek zou je zelf aanbeven?

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 6 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Ah, zo. Ja, gelukkig zie je dat zelf ook wink Ik heb geen ervaring met schrijfboeken, ik ben autodidact.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Maja

Helemaal niemand frown ?

A. Redhed
Laatst aanwezig: 7 jaren 31 weken geleden
Sinds: 20 Jun 2007

voor technieken en stijl vond ik 'Self editing for writers' goed van Renni Browne en Dave King

Waus
Laatst aanwezig: 2 weken 4 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Hier worden nog een boel schrijfboeken genoemd, met wat mensen eraan hadden:
http://www.schrijvenonline.org/forum-onderwerp/2690

• THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!