Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe word ik schrijver?

Vandaag is Paul erg rommelig of misschien ligt het aan mij omdat ik nog geen koffie heb gehad. Hij begint te vertellen dat het netwerk in de boekenwereld het belangrijkste werk is. Zeker als je net begonnen bent als schrijver en je zelfs nog geen uitgever hebt. Dan ook is het verstandig om gebruik te maken van het zogenoemde old (and new) boys netwerk. Maak gebruik van je contacten. En zegt hij: 'Vrees niet: we halen wel degelijk ook manuscripten uit de post van mensen die ik nog nooit gespoken heb. Maar het werkt goed als je al iemand kent die iemand bij de uitgeverij kent. Zie het als een sollicitatieronde. Wanneer iemand op kantoor jou voordraagt als een hardwerkend, leuk, sympathiek persoon, zul je eerder worden uitgenodigd voor een gesprek. Vergeet niet dat ook bij een solliciatie geldt dat je de goede vaardigheden in huis moet hebben om het werk uit te voeren. Want je kunt nog zo'n leuk persoon zijn, als je niet kunt schrijven, kun je niet schrijven, en dan zijn we op dat vlak gauw uitgepraat. Bezoek voorleesavonden, signeersessies. literaire festivals en dergelijke. Spreek een auteur die je leuk vindt aan. Heb je hier geen zin in? Schrijf dan gewoon een steengoed boek; dan kun je al dat genetwerk laten zitten.'

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
DaanK (lol, je hebt dezelfde voornaam en eerste letter van je achternaam als mijn neefje), je weet niet wat ze verder nog heeft gezegd. Maar gelijk heeft ze wel: ze was helemaal niet bekend, puur om haar naam die niemand kende. Tot ze haar verhalen gepubliceerd kreeg :) Misschien wordt ze ooit nog een echte BN'er. Dan krijgt ze haar boeken makkelijker gepubliceerd.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ DaanK, ze legde me alleen maar uit waarom het voor mij moeilijker was een uitgever te vinden dan voor bijvoorbeeld de vrouw van Barry Hay. Meer was het niet. En het mag dan rechtsom niet gelukt zijn, linksom kom ik er nu alsnog. Mij hoor je niet klagen, hoor.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, leuke discussie hier, dan heb ik dus geluk gehad bij mijn uitgeverij. Die vond mij marketingtechnisch juist wel goed genoeg! Dat was het punt niet, ik wilde eigenwijs alle pr zelf gaan regelen, mocht alle media/tijdschriften e.d. aanschrijven op mijn manier. Maar ze wisten dat ik het kon. En lieten me zogezegd "los." Wow, daar heb ik veel zelfvertrouwen door gekregen hoor, op schrijfgebied.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar bij jou is het volgens mij weer een heel ander verhaal. Hoe cru het ook klinkt, jouw ziekte was marketingtechnisch natuurlijk een enorm pluspunt.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat bedoel ik, Helga. Dat weet ik. Dat is mijn kans geweest, inderdaad, cru maar waar!

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar ... er zat wel een schrijftalent aan vast. Anders had je het natuurlijk nooit zo ver gebracht, Mara.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat klopt, MJ. De toon was leuk. Ze vonden me vooral eh... een eigenwijze eigen stijl hebben. Die ik dus al die jaren stug volgehouden heb. Maar niemand krijgt iets zomaar cadeau. Er zit heel veel werk in. Hoeveel uurtjes zouden wij, schrijvers, inmiddels al achter de pc, het bureau, gezeten hebben in totale vertwijfeling???

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was nog wel bang dat je boos zou worden vanwege mijn opmerking, Mara. En natuurlijk moet je wel schrijftalent hebben. Maar er zijn zoveel mensen met schrijftalent. Jij kon je onderscheiden, ook al was het vanwege je ellende.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, eigenlijk is het wel een goede opmerking, Helga, die een vraag oproept. Waardoor heb jij je bv onderscheiden? (Of anderen). Waardoor onderscheidt men zich - als er zoveel mensen zijn met schrijftalent? En zoveel boeken?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet wel dat het mijn redactrice opviel dat mijn manuscript vrijwel geen spel- of tikfouten had, nadat ze het gewoon uit de stapel post had gevist. Dat was in elk geval één punt waarop ik mij onderscheidde.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien heb je wel een prachtig eerste hoofdstuk neergezet. Dat brengt je ook verder!

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natúúrlijk was het eerste hoofdstuk prachtig ( :unibrow: ), maar de vraag hier was hoe je je onderscheidt LOS van je onmiskenbare schrijftalent.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof er eigenlijk niet zo in dat je een netwerk nodig hebt om je kansen op het uitgeven van een boek te vergroten. Zelfs de meest welwillende uitgever gaat geen geld steken in een boek als hij er eigenlijk niets in ziet. Volgens mij is de enige ware zin in dat stukje dus: schrijf een goed boek! Een netwerk gaat pas helpen als je het boek al geschreven hébt. Dan wil iedereen eindelijk weleens weten waarover al die ophef nou was ;)

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedoel daarmee: alles goed en wel maar als het onderwerp en de uitwerking daarvan commercieel niet aantrekkelijk zijn dan past een uitgever ervoor. Dat vind ik jammer, dat het op het geld uitkomt maar ik snap de uitgeverij wel.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb ondertussen wel heel veel respect gekregen voor Sebes. Laten we eerlijk zijn. Hij krijgt het toch maar mooi elke keer voor elkaar om in de publiciteit te komen. Voor een literair agent lijkt me dat overigens een prima eigenschap. @Pluis, danx voor deze stukjes. Ik lees ze graag!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een steengoed netwerk zonder schrijftalent, is tegelijkertijd een waardeloos netwerk. Omdat het netwerk zijn nut pas kan bewijzen bij de gratie van het talent. Uitzonderingen daargelaten. Interessante discussie trouwens. Morgen zal ik alles eens doorlezen met een blik die helderder is. Het is trouwens wáár wat Mulisch zegt. Schrijver worden is voor mijn gevoel niet echt mogelijk. Wie een schrijver wil zijn, zal bepaalde gaven die verborgen liggen in zijn of haar genetische code moeten ontwikkelen. Wat eigenlijk impliceert dat iemand bij zijn of haar geboorte al deels een schrijver is. Wie de natuurlijke gave heeft taal te laten vervormen als boterzachte klei, hoeft bij wijze van spreken niet eens woorden op papier te zetten om zich een schrijver te voelen. En gedreven door dat gevoel zal zo'n iemand vanzelf gaan schrijven. Zoals een kind vanzelf gaat zingen als het oud genoeg is om te beseffen dat hij of zij zingen kan. Ik besef dat het wat filosofisch dreigt te worden. Wat is een schrijver eigenlijk? Iemand die schrijft? Iemand die kán schrijven? Of zijn schrijvers alleen de mensen die gesteund door een uitgeverij anderen kunnen laten lezen wát ze schrijven? Ach, waarom maak ik alles altijd zo ingewikkeld? ;) Laat ik eens simpel eindigen. Wie schrijver wil worden, is het eigenlijk al.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Dargor, wat kun jij buitengewoon helder formuleren 's nachts. ;)
haha, bedankt ;) Ik doe mijn best. Ik had wel een leesbrilletje nodig, en het was bepaald niet erg dat niemand mij kon zien op het moment dat ik mijn gedachten probeerde te verwoorden...