Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Naam of Opa?

Hallo, Momenteel ben ik een verhaal over Hooliganisme aan het schrijven, voor de leeftijdscategorie 12/13+. Maar nu weet ik niet wat beter is voor die leeftijd: De naam van de opa of gewoon "opa". Voorbeeld: 'Opa, wie is die meneer?' vraagt David. 'Dat is een goede vriend van vroeger,' zegt Jan. Of: 'Opa, wie is die meneer?' vraagt David. 'Dat is een goede vriend van vroeger,' zegt opa. Ikzelf vind "Jan" beter klinken, want het moet een echt puber-verhaal worden daarom, en de meeste pubers vinden "Opa" kinderachtig klinken terwijl ze het zelf nog gewoon tegen hun opa zeggen (Zo eentje ben ik ook ;)) Ik hoop op een snelle reactie zodat ik weer snel verder kan!

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ligt eraan. 'Opa' klink beleefder, maar ook wat stijver dan de voornaam. Je moet het een beetje af laten hangen van de relatie tussen David en zijn opa. Zijn ze close? Dan zou ik voor "zei Jan", gaan. Zien ze elkaar niet zoveel? Dan zou ik "opa" kiezen.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat 'opa' duidelijker is voor de lezers en in de meeste boeken voor pubers wordt opa ook gewoon opa genoemd en ik ken eigenlijk niemand die zijn/haar opa geen opa noemt.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het af laten hangen van het perspectief. Als je het vanuit David verteld zou ik opa gebruiken, als je het vanuit Jan verteld dan Jan.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het af laten hangen van het perspectief. Als je het vanuit David verteld zou ik opa gebruiken, als je het vanuit Jan verteld dan Jan.
Dat lijkt mij ook het meest voor de hand liggende inderdaad. Goed onderwerp trouwens. Succes!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het lastig vindt, kun je er ook een stiefopa van maken en die kun je dan wel laten aanspreken met Jan.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het af laten hangen van het perspectief. Als je het vanuit David verteld zou ik opa gebruiken, als je het vanuit Jan verteld dan Jan.
Eens.