Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Contract

Hallo allemaal, Ik heb op basis van een proeftekst een aanbod van een uitgeverij om een schoolboek te schrijven. Zij bieden 7% van de opbrengst van alle gedrukte exemplaren, plus € 20 per gewerkt uur. Alle rechten zijn voor hun. Kan iemand mij aangeven of dit een redelijke afspraak is ? Ik heb zelf geen idee en geen ervaring met wat ik zou kunnen vragen. Alvast bedankt. Groeten, Joost

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat voor schoolboek is het? Een methode? En hoeveel uur 'krijg' je voor het schrijven? Zit er een max op? Zeven procent is op zich niet veel, maar met die 20 euro per uur erbij kan het mooi zijn. Je kunt je royalty-opbrengsten een beetje berekenen, door te onderzoeken voor hoeveel scholen / klassen je boek gebruikt kan worden. Maar dat weet de uitgever nu al, waarschijnlijk. Misschien wordt er - als het een handig boek is - elk jaar een nieuwe druk van gemaakt. Zo weet je of het de moeite waard is. Een schoolboek is geen roman; toch heb je in principe altijd de rechten over je eigen werk - behalve als je ze verkoopt, en dat doe je met die 20 euro per uur, denk ik. Het is aan jou om te beslissen of het redelijk is. Wat zijn de alternatieven?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
"Alle rechten zijn voor hun"? Dat kan alles betekenen, van een hele gangbare afspraak: publicatierecht voor het boek in kwestie Tot een claim op je auteursrechten. Dat laatste kan in principe niet en is ook zeker niet aan te raden om mee akkoord te gaan. Voor 7% zou ik persoonlijk goed uitkijken welke rechten je geeft. Bij lesmethodes worden je teksten vaak niet alleen in een boek gebruikt maar ook in materialen eromheen (cd-rom/dvd/werkboeken/internet). Zorg dat men zo specifiek mogelijk is in een contract. En probeer er 10% van te maken. Onderhandelen! ;)

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraag goed na wat ze bedoelen met het afdragen van de rechten vs de afspraken van je percentages. Stel, worst case scenario, ze maken uiteindelijk helemaal geen boek, maar een cd, krijg je dan niets? Dus ook bij het bewerken van je tekst tot cd, luisterboek, of instructievideo zou je iets per verkocht exemplaar moeten krijgen. Ik ga niet uit van de slechtheid van de mens, maar je moet dit goed navragen. Succes. 7% is op zich niet heel hoog. Vraag of het inderdaad 8 of 9 kan worden - uiteindelijk draag je jouw rechten af.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het aanbod van de uitgeverij zo slecht nog niet is. Ging het om een literair boek, dan zou het standaardcontract je recht geven op 10% over de netto verkoopsprijs (dus zonder BTW) voor de eerste paar duizend boeken, oplopend tot 17,5% per boek voor een bestseller. Iedereen gebruikt hetzelfde contract. In de praktijk onderhandel je vooral over de hoogte van het voorschot (dat niet terug kan worden gevorderd). De uitgeverij biedt je ongeveer zoiets, door een lager percentage te geven (overigens gebruikelijk bij schoolboeken, vraag me niet waarom) en daarnaast een vast bedrag per gewerkt uur. 20 euro per uur is bij een normale werkweek 3.000 bruto per maand. Niet hemelbestormend, maar ook niet slecht. Je krijgt dat geld immers ongeacht het succes van het boek. Hoe het eindresultaat wordt hangt af van twee factoren: - hoeveel uur mag je verspijkeren aan het boek (ik neem aan dat er een maximum wordt gesteld?) en is dat realistisch? Anders daalt je uurloon. - hoeveel boeken gaan er verkocht worden? Mag ik eens gokken dat het er 5.000 zijn, tegen een verkoopprijs van 30 euro? Verdien je in totaal ongeveer 10.000 euro langs deze weg. Hierboven zag ik al verstandige opmerkingen over de rechten enzo. Ik zou me ook afvragen: kom ik hierdoor binnen op een markt waar ik meer boeken voor wil maken? Succes met de afweging. enne...jij hebt die uitgever nodig, maar die uitgever wil jou ook graag binnenboord halen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen gebruikt hetzelfde contract. In de praktijk onderhandel je vooral over de hoogte van het voorschot (dat niet terug kan worden gevorderd).
Ik wil je wel even uit de droom helpen, Sander. Lang niet iedere uitgever gebruikt het standaardcontract en de 10% (sprak zij uit ervaring). 7% en 20 euro per uur lijkt me heel niet slecht betaald. En het overdragen van je rechten aan de uitgever is bij schoolboeken denk ik wel vaak gebruikelijk.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zodra iemand je betaald voor het schrijven zelf kunnen ze de rechten claimen. Daarbij ook nog royaltys vangen lijkt me lux genoeg. Een net aanbod lijkt mij.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meen je dat nou, Zjors? Ik ben nooit anders dan het standaardcontract tegengekomen. Minder dan 10% vind ik wel heel magertjes, als daar niet iets anders tegenover staat (extra publiciteit, bijvoorbeeld). Ik heb op mijn website recensies staan. Daar zet ik linkjes bij naar een internet-boekhandel waar je die boeken kopen kan. Dat kost me per recensie drie minuten knippen en plakken. En daarvoor krijg ik - als een bezoeker van mijn site een boek koopt - 5% van de verkoopprijs. Het levert niet meer op dan een pepernoot. Maar ik vind het wel treurig dat de schrijver van dat prachtwerk, die daar maanden op heeft zitten ploeteren, nauwelijks meer ontvangt ( twee pepernoten). Als je minder dan 10% royalties krijgt, hoeveel moet je dan wel niet verkopen voordat het een beetje inkomen oplevert? Kreeg je dan tenminste wel een goed voorschot?

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, een redelijk voorschot (dat niet kan worden teruggevorderd) heeft twee voordelen: je krijgt in ieder geval wat inkomsten, ook als de verkoop van het boek tegenvalt. En je krijgt meteen geld. Royalties over een jaar worden gewoonlijk pas in mei van het volgend jaar uitbetaald. Dan ben je al bijna vergeten dat je ooit dat boek geschreven hebt. Als ik het boek van Sebes (Bestseller) goed begrepen heb is het voorschot in feite het enige punt waarover met uitgevers echt te onderhandelen valt. Vandaar mijn vraag aan Zjors.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je minder dan 10% royalties krijgt, hoeveel moet je dan wel niet verkopen voordat het een beetje inkomen oplevert? Kreeg je dan tenminste wel een goed voorschot?
Je zult nooit een hoger voorschot ontvangen dan de 10% van oplage die een uitgeverij laat drukken - en dan nog vaak niet de volle 100% van die oplage, dus daar zit inderdaad een (onderhandelings)marge. Maar reken eens uit: * van een gemiddeld debuut worden 1.500 exemplaren gedrukt * laten we zeggen voor een verkoopprijs van 20 euro * royalty's over dit volkomen uitverkocht debuut zouden zijn: 10% van 1.500 x 20 = 3.000 euro. Maar je krijgt over zo'n oplage geen 3.000 euro voorschot, want een uitgever weet van tevoren niet of hij die 1.500 exemplaren wel kwijtraakt. Stel, dat je de helft krijgt als voorschot. Dat zou al mooi zijn. Je vraag:
hoeveel moet je dan wel niet verkopen voordat het een beetje inkomen oplevert?
kun je nu zelf beantwoorden door te berekenen hoeveel boeken je moet verkopen om er een jaarinkomen uit te halen. (Ik ben niet zo goed in rekenen ... doe jij het es voor me, als je wilt?)