Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Contract

Hallo allemaal, Ik heb op basis van een proeftekst een aanbod van een uitgeverij om een schoolboek te schrijven. Zij bieden 7% van de opbrengst van alle gedrukte exemplaren, plus € 20 per gewerkt uur. Alle rechten zijn voor hun. Kan iemand mij aangeven of dit een redelijke afspraak is ? Ik heb zelf geen idee en geen ervaring met wat ik zou kunnen vragen. Alvast bedankt. Groeten, Joost

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat voor schoolboek is het? Een methode? En hoeveel uur 'krijg' je voor het schrijven? Zit er een max op? Zeven procent is op zich niet veel, maar met die 20 euro per uur erbij kan het mooi zijn. Je kunt je royalty-opbrengsten een beetje berekenen, door te onderzoeken voor hoeveel scholen / klassen je boek gebruikt kan worden. Maar dat weet de uitgever nu al, waarschijnlijk. Misschien wordt er - als het een handig boek is - elk jaar een nieuwe druk van gemaakt. Zo weet je of het de moeite waard is. Een schoolboek is geen roman; toch heb je in principe altijd de rechten over je eigen werk - behalve als je ze verkoopt, en dat doe je met die 20 euro per uur, denk ik. Het is aan jou om te beslissen of het redelijk is. Wat zijn de alternatieven?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
"Alle rechten zijn voor hun"? Dat kan alles betekenen, van een hele gangbare afspraak: publicatierecht voor het boek in kwestie Tot een claim op je auteursrechten. Dat laatste kan in principe niet en is ook zeker niet aan te raden om mee akkoord te gaan. Voor 7% zou ik persoonlijk goed uitkijken welke rechten je geeft. Bij lesmethodes worden je teksten vaak niet alleen in een boek gebruikt maar ook in materialen eromheen (cd-rom/dvd/werkboeken/internet). Zorg dat men zo specifiek mogelijk is in een contract. En probeer er 10% van te maken. Onderhandelen! ;)

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker