Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Contracten/illustraties

Hoi! Ik ben bezig met een knutselboek voor jonge kinderen. En nu heb ik een vraag. Moeten er zelf ook illustraties bij worden gemaakt? of worden die gemaakt? & ik heb nog een vraag over de contracten. Krijg je altijd een contract? en wat houd dat in? Dankjewel!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, je krijgt alleen maar een contract als de uitgever het uit wil geven. Illustraties worden meestal door de uitgever geregeld.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Als een uitgever met jou in zee wil gaan krijg je inderdaad altijd een contract (dat is wel de bedoeling in ieder geval). Wat dat inhoudt? Dat je zwart op wit hebt staan wat de afspraken tussen jou en de uitgever zijn. Zoals bij alle contracten.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor de reacties. Ik dacht namelijk dat als je een contract hebt je om de zoveel tijd een boek moet maken enzo. Maar dat is dus niet zo? En je zelf een illustrator moet vinden las ik ergens.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor de reacties. Ik dacht namelijk dat als je een contract hebt je om de zoveel tijd een boek moet maken enzo. Maar dat is dus niet zo? En je zelf een illustrator moet vinden las ik ergens.
Dag Bloem, Nee, je krijgt vrijwel altijd een contract per boek, ook wel een 'uitgeefovereenkomst' genoemd. Daar staat o.a. in hoeveel je voor je boek krijgt - het royaltypercentage en de hoogte van je eventuele voorschot. Illustratoren werken vrijwel altijd in opdracht van de uitgever. Zo te lezen verkeer je nog in de beginfase van je boek en heb je nog geen contact met uitgeverijen. Wat je dan wel kunt doen is een aantal voorbeelden maken van hoe in jouw ogen de illustraties eruit zouden kunnen zien. Maar wees dus niet verbaasd als uitgeverijen daar weer heel andere ideeen over blijken te hebben. Succes! S.G.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat wel meer mensen denken dat je om de zoveel tijd een boek moet maken. Maar voor zover ik weet, krijg je per boek een contract. Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat als iemand met een serie komt, daar wel een bepaalde voortgang in moet zitten - zodat mensen zich nog herinneren dat het een serie was. Dus daar zouden best afspraken over gemaakt kunnen worden. Misschien dat Rapid daar een goed antwoord op weet? Hij schrijft een voetbalserie, dacht ik.