Start » Forum » Flashback

Flashback

13 reacties [Laatste bericht]
nick hoogendijk
Laatst aanwezig: 21 weken 1 uur geleden
Sinds: 23 Feb 2009

Flashback

Hallo,

Voor een verhaal dat ik aan het schrijven ben wil ik een flashback gebruiken. Maar hoe doe ik dat? Gebruik ik dan de alwetende verteller, of schrijf ik nog steeds vanuit het ik-perspectief, maar gewoon in de verleden tijd?

Groeten Nick

Reacties

Jommeke
Laatst aanwezig: 4 jaren 45 weken geleden
Sinds: 13 Mei 2006

Ik heb ooit eens een boek gelezen waar de flashbacks in de verleden tijd stonden en het nu in de tegenwoordige tijd. Het hele boek was vanuit het ik-perspectief geschreven. Voor een flashback gebruikte ze wel een nieuw hoofdstuk. Zelf gebruik ik voor langere verhalen altijd vt omdat je zo ook de achtergrond kan inkleuren, voor een kort verhaal hou ik het meestal op tt.

Luc
Laatst aanwezig: 1 jaar 34 weken geleden
Sinds: 21 Nov 2008

Nick, tik eens in 'zoeken' het woord flashback. Er gaat een wereld voor je open.

nick hoogendijk

Bedankt voor de uitleg en toelichting.
Heb het opgezocht, behoorlijk wat over geschreven al inderdaad.

Ben er uit! Schrijf in de VT, en cursief gedrukt. Is dat trouwens niet overdreven?

Waus
Laatst aanwezig: 6 weken 6 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Het ligt eraan wat je zelf het mooiste vindt. Allebei kan, maar ook alleen VT. Alleen cursief zou ik niet doen, te verwarrend.

nick hoogendijk

Het het beiden gedaan, ziet er goed uit en is duidelijk, bedankt Waus.
Wel heb ik nu een nieuwe vraag.

Gebruik ik aanhalingstekens in een flashback, om door een ander gesproken woorden aan te halen?

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 10 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Natuurlijk, waarom niet?

Overigens, als je een beetje zorgvuldig met je woorden omgaat, kun je een flashback in- en uitleiden zonder kunstgrepen te doen als cursief.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

nick hoogendijk

MichaM,

Bedoel je daarmee dat het beter is om géén cursief voor flashbacks te gebruiken?

MichaM

Beter? Het ligt eraan hoe de flashbacks in het verhaal verweven zijn. Zijn het echt op zichzelf staande stukken? Een heel nieuw hoofdstuk, zelfs? Of loopt het verhaal eromheen door en is het meer een hoofdpersoon die terugdenkt aan iets dat gebeurd is? Dat maakt verschil.

"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

nick hoogendijk

De hoofdpersoon denkt terug aan een situatie die in de TT aan de orde is. Het is geen nieuw hoofdstuk, maar een manier om te beschrijven wat er gebeurd is.

MichaM

Beetje de goede woorden kiezen, bijvoorbeeld iets als "Met een glimlach dacht Kees terug aan toen hij nog jong en onschuldig was".

nick hoogendijk

Oke, en verder het perspectief weglaten? Want dat is dan niet meer van toegevoegde waarde, toch?

MichaM

Je kunt een perspectief niet weglaten... Als de ik-persoon ergens aan denkt, is dat het perspectief. Als je het personale perspectief gebruikt, zul je daar verder in moeten.

nick hoogendijk

Oke, bedankt MichaM, voor de uitleg.

• THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!