Start » Forum » Hij, maar hoe?

Hij, maar hoe?

8 reacties [Laatste bericht]
Liddely
Laatst aanwezig: 6 jaren 8 weken geleden
Sinds: 30 Jan 2009

Hij, maar hoe?

hallo,

Wanneer ik een stuk tekst schrijf of een deel van een verhaal bij proeflezen zet, zeggen mensen bijna altijd zij (weet ik mijn eigen schuld frown ) Maar hoe kan ik duidelijk in het verhaal naar voren laten komen dat het om een hij gaat?

De schrijver staarde naar het papier, wachtend tot een pen weer in zijn hart stak om bloedrode inkt voor zijn verhalen te halen.

Reacties

Waus
Laatst aanwezig: 3 weken 2 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Welk perspectief heb je? Bij ikperspectief komt de ikpersoon dus wat te vrouwelijk over stick out tongue

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 2 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Ik denk dat het vooral komt doordat je eigen gebruikernaam vrouwelijk lijkt, waardoor mensen al snel aannemen dat de ik ook vrouwelijk is.

Ik heb net twee stukjes gelezen en ik vind het wel meevallen. Het kan allebei, een bedachtzame, observerende jongen, of een wat teneergeslagen meisje. Het lijkt me dus puur door je gebruikersnaam te komen.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

daantie
Laatst aanwezig: 5 jaren 2 weken geleden
Sinds: 17 Okt 2008

Beste Liddely.

Misschien moet je wat meer typisch mannelijke kenmerken 'inschrijven' of de persoon bij zijn sekse aanspreken, lijkt me.
Ieder verhaal komt tot leven in de vorm waarin jij het besluit te gieten en ook de sekse zal ook vorm moeten krijgen.
Maar misschien kun je beter eens zo'n stukje van dit soort commentaar voorzien en plaatsen;
kunnen we meteen zien wat je precies bedoelt.
Dan krijg je in elk geval wat gerichter commentaar.
Ben benieuwd!
Groetjesss

Nachtdichter
Laatst aanwezig: 3 jaren 35 weken geleden
Sinds: 5 Jan 2009

Als je perse een mannelijke hoofdpersoon wilt probeer dan wat meer mannelijke kenmerken er in te verwerken of maak duidelijk wat zijn naam is.

iertje9
Laatst aanwezig: 6 jaren 50 weken geleden

Inderdaad, wat de anderen ook zeggen. Mannelike beschrijvingen... je kan misschien ook gewoon wat over zijn uiterlijk vertellen. Misschien helpt dat ook wel.

Never give up the things that makes you smile!

Folen
Laatst aanwezig: 8 jaren 9 uren geleden
Sinds: 11 Feb 2008

Ik had ditzelfde probleem met de eerste versie van Verdwenen (nu nar de derde persoon overgezet). Ik had op 2 sites er een stuk uit staan, op één daarvan wisten ze dat ik een meisje ben, en daar had iedereen die commentaar gaf het over 'zij'. Op de ander had ik niets gezegt over mijn geslacht, en daar hadden de lezers het over 'hij'.
Ik denk dus dat het 'zij' bij jou grootendeels met je eigen naam te maken heeft.

Het verhelpen zou ik doen door de naam van je personage snel naar voren te laten komen. Dat is toch al prettig voor een lezer.

Nachtdichter
Laatst aanwezig: 3 jaren 35 weken geleden

Liddely, ik wil het toch even zeker weten: Ben je een jongen of een meisje, want zelf ging ik er onbewust vanuit dat je een zij was en dat had toch vooral met je naam te maken.

Liddely
Laatst aanwezig: 6 jaren 8 weken geleden
Sinds: 30 Jan 2009

Hihi, ik ben een meisje, maar mijn hoofdpersoon een jongen.

De schrijver staarde naar het papier, wachtend tot een pen weer in zijn hart stak om bloedrode inkt voor zijn verhalen te halen.

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Word abonnee!