Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Historische roman

Ik heb sinds kort een verhaallijn in mijn hoofd, dus wil ik proberen om hiermee een boek te schrijven. Het idee is: Een moordaanslag van een groepje Bataven op een Romein, die uit Rome komt om het 10e legioen te controleren. Dus het moet een historische roman worden. Alleen moet dan alles historisch kloppen,vind ik. Neem ik nu teveel hooi op mijn vork voor mijn 1e boek?

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je ontkomt er als schrijver niet aan dingen toe te voegen. Dat is een wezens kenmerk van fictie. Doe je dat niet dan schrijf je eigenlijk een geschiedenisboek. Wel kan je natuurlijk de belangrijkste zaken uitzoeken. Zo zal je verhaal zich niet in de Middeleeuwen afspelen, maar juist daarvoor :)

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel kan je natuurlijk de belangrijkste zaken uitzoeken. Zo zal je verhaal zich niet in de Middeleeuwen afspelen, maar juist daarvoor :)
Het verhaal gaat zich afspelen rond de Bataafse opstand. Maar kwa namen kan ik me wel wat veroorloven(geen historisch correcte)?

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Doen! Gewoon proberen, zeker als je het leuk vind om de tijd te onderzoeken. Zolang je er plezier in hebt, neem je niet snel teveel hooi op je vork hoor, alleen ga jezelf geen deadlines oid stellen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En probeer het in eerste instantie overzichtelijk te houden met niet te veel personages, feiten of omstandigheden. Die dringen zich vanzelf wel op, en dan begin je te puzzelen. Leuk, hoor, maar ingewikkeld ook, lijkt me. Weet je veel van die tijd af?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk gegeven. Voor een eerste boek zou ik de eerste versie dun houden, weinig personages, weinig verhaallijnen en niet te ingewikkeld met de feiten. Later kan het altijd nog worden toegevoegd. Succes. Namen zeg je, dat wordt idd lastig. Ik heb weleens gezocht (voor een eigen verhaal) maar kwam maar een paar namen tegen, van de allerbekendste mensen uit die tijd. Je kan wel namen nemen uit latere tijden, de Middeleeuwen ofzo, maar dat is maar afwachten of ze in die tijd al bestonden.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk gegeven! Ben zelf dol op Romeinen! Het eerste serieuze verhaal waar ik aan begon speelde in 56 A.D. (maar dan in Italië). Ik kan je alvast een valkuil verklappen waar ik zelf in ben gestort: Ga niet schrijven voordat je een redelijke kennis hebt opgebouwd van de tijd, gewoontes, leefwijzen e.d. (nou ja, losse aantekeningen en scenes kan natuurlijk geen kwaad). Ik begon zelf gewoon uit het niks met schrijven en kwam er vervolgens achter dat er hele onlogische dingen in mijn verhaal zaten. Eén van mijn hoofdpersonen ging bijv. op zo'n manier met haar ouders om... dat had een echte Romeinse dochter nooit gedurfd. En een andere hoofdpersoon kreeg in het leger een functie die iemand van zijn afkomst en stand helemaal niet kon krijgen. Dat soort dingen... Ik ben nu eerst met dit verhaal gestopt, omdat ik er helemaal niet meer uitkwam. Historisch onderzoek is trouwens ook wel erg leuk. Al lezende kom je op allerlei ideeën die je in je roman kunt verwerken! Heel veel succes!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi idee voor een verhaal. Ik neem aan dat je je wel verdiept in die periode om al te grote historische missers te vermijden.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal mee eens 'schrijverke'. Ik heb zelf geschiedenis gestudeerd en niets is vervelender dan een boek te lezen en dan zien dat er allemaal dikke fouten in staan. Namen van keizers noemen, die al lang dood zijn, of zeggen dat een Romein zijn voet in een stijgbeugel stopte, terwijl ze die toen helemaal niet hadden. Als je het verhaal in je hoofd hebt zitten, gewoon eens een goed boek over de Romeinen halen en je bent al een heel eind. Ook de Bataafse opstand even goed bekijken. Een mooi onderwerp en ik wens je alvast veel schrijfsucces!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Joost, Ik ben ook bezig met een historische roman; eveneens mijn eerste boek. Voor mij staat buiten kijf dat historische details allemaal moeten kloppen, dus ook de namen. Mijn verhaal had als het ware gebeurd moeten kunnen zijn. Dat vereist ontzettend veel onderzoek. Als je dat leuk vindt, is dat geen probleem, maar indien je daar weinig voor voelt, kun je beter een ander onderwerp kiezen (met vijf boeken of artikelen ben je er nog lang niet). Anderzijds, mijn ervaring is dat research weliswaar erg boeiend en inspirerend is, maar soms verlies ik mijzelf er ook wel eens in; op een gegeven moment moet je gewoon gaan schrijven en achteraf zaken waar je over twijfelt, opzoeken. Nog een advies. Neem een abonnement op de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Je zult zien dat je niet voldoende hebt aan de boeken die je in de openbare bibliotheek kunt krijgen en zelfs universiteitsbibliotheken hebben lang niet alles in huis. Misschien kost een reis naar Den Haag veel tijd, maar als je alles goed van te voren uitzoekt, kun je je tijd daar nuttig besteden. Ik ga een of twee keer per jaar en voel mij daar meestal als een kind in een snoepwinkel. Veel succes!