Start » Forum » Nijntje-taal werkt niet voor vmbo'er

Nijntje-taal werkt niet voor vmbo'er

17 reacties [Laatste bericht]
MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 10 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Nijntje-taal werkt niet voor vmbo'er

http://www.trouw.nl/onderwijs/article2022317.ece/N...

Dit vond ik interessant omdat Zjors (en anderen hier?) ook voor moeilijk lezenden schrijven en misschien dezelfde fouten (gaan) maken.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Reacties

Dries Arnolds
beheerder
Laatst aanwezig: 23 uren 4 min geleden
Sinds: 9 Nov 2004

Het VMBO zei Nijntje zacht
Is dat niet heel erg eng
Moet ik daar dan echt naar toe
En zijn ze daar niet streng

Ze kwamen bij het schoolgebouw
Wat vreselijk groot zei Nijn
En al die grote mensen hier
Dat vind ik vast niet fijn

En dan nog al die richtingen
waaruit ik kiezen mag
Ik snap er nu al niks meer van
Al op de eerste dag

Scribendi salutem!

Madelief
Laatst aanwezig: 12 weken 2 dagen geleden
Sinds: 25 Jan 2008

Ongelooflijk zeg. Ik zou ontzettend gedemotiveerd raken als ik van zulke karige teksten iets zou moeten leren. De tweede tekst is inderdaad veel duidelijker. Een studietekst heeft wel een ander doel dan de tekst in een leesboek en wordt ook anders geschreven.

Helga
Laatst aanwezig: 2 jaren 51 weken geleden
Sinds: 19 Aug 2008

Dries, Dries, wat geweldig! Je krijgt van mij een dikke konijnenknuffel voor dit schrijfsel. Stuur je 't op naar Trouw?

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 37 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005

Dries, jij mag niet meer bij mij op cursus 'schrijven voor kinderen' want dan zou je het al minstens even goed kunnen als de juf big grin

Micha een hond is een dier, maar een dier is niet per definitie een hond.

Ik schrijf inderdaad voor moeilijk lezenden. Maar moeilijk lezenden is niet hetzelfde als vmbo-ers. Sommige moeilijk lezenden zitten op het vmbo. Anderen op havo of vwo (dyslectische en dove kinderen en zo). Moeilijk lezen is niet synoniem met lage intelligentie.

Om nu een hele klas tekst 1 voor te schotelen lijkt me dan ook kolder. Zeker met die indeling van de tekst, een zin per regel. Dan oogt de tekst inderdaad als zijnde bestemd voor groep 4 basisschool. En dat demotiveert. Overigens is tekst 2 in mijn ogen ook nog aardig versimpeld. Ja, dat zou ik een typische vmbo-tekst noemen. Maar daar kom je in havo of vwo ook niet ver mee, vrees ik.

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

Manyang
Laatst aanwezig: 5 jaren 32 weken geleden
Sinds: 4 Apr 2008

Is dit nu hetzelfde probleem als met de AVI regels? (Daar was enige tijd geleden een discussie over)

Work, work.

Dries Arnolds
beheerder

Dank voor jullie complimenten smile

Manyang: ik hoop niet dat ze op het VMBO nog AVI lezen...

Scribendi salutem!

pvdwngrd
Laatst aanwezig: 7 jaren 32 weken geleden
Sinds: 25 Sep 2007
Dries schreef:

Is dat niet heel erg eng

waaruit ik kiezen mag
Al op de eerste dag

Mooi hoor Dries,.. maar uuh, mag jij wel je proefleesstukje zomaar ergens plaatsten. wink

Met vriendelijke groeten

Dries Arnolds
beheerder

Ik geef mezelf wel een waarschuwing smile

Scribendi salutem!

Manyang

Dries, dat bedoel ik ook niet. Er was hier enige tijd geleden een discussie over het aanpassen van de AVI regels. Dat de juf in eerste instantie alleen maar boos kan zijn omdat de kinderen blij nog niet kennen. Maar dat je tegelijkertijd ook een voor kinderen volkomen onbegrijpelijke zin kon schrijven die dan wel weer binnen de regels valt.
Ik vraag me af of er voor de VMBO boeken een vergelijkbaar systeem bestaat of dat het versimpelen van de taal arbitrair gebeurt.

Work, work.

rudolf
Laatst aanwezig: 6 jaren 21 uren geleden
Sinds: 13 Mrt 2007

Laten we niet vergeten dat dit één onderzoek is. Een groot gedeelte van de Nederlanders kan niet eens het NOS-journaal 's avonds volgen omdat dit te ingewikkeld is: teveel moeilijke woorden, te lange zinnen etc. Die zijn aangewezen op het Jeugdjournaal, als ze al het nieuws volgen. Ik heb zelf meegewerkt aan lesmateriaal voor het vmbo en vanuit het werkveld kwamen continu wensen voor kortere instructies. Als een zin meer dan een bepaald aantal woorden heeft, haakt de meerderheid af. Ik ben het er wel mee eens dat men in het eerste voorbeeld wel heel erg is doorgeschoten en dat tekst 2 prima is voor vmbo-niveau. Ik denk ook niet dat tekst 2 'gewoon' is. Die tekst is eveneens behoorlijk versimpeld.

Secret Garden
Laatst aanwezig: 3 jaren 19 weken geleden
Sinds: 6 Jul 2007
Dries schreef:

Is dat niet heel erg eng

waaruit ik kiezen mag
Al op de eerste dag

Geweldig, Dries, zei de Geheime Tuin
Wat heb je dat leuk gedaan
Je krijgt een grote dikke pluim
En 't mag hier blijven staan.

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 37 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005
Manyang schreef:

Dries, dat bedoel ik ook niet. Er was hier enige tijd geleden een discussie over het aanpassen van de AVI regels. Dat de juf in eerste instantie alleen maar boos kan zijn omdat de kinderen blij nog niet kennen. Maar dat je tegelijkertijd ook een voor kinderen volkomen onbegrijpelijke zin kon schrijven die dan wel weer binnen de regels valt.
Ik vraag me af of er voor de VMBO boeken een vergelijkbaar systeem bestaat of dat het versimpelen van de taal arbitrair gebeurt.

Nee, er is niet een eenduidig systeem voor VMBO.

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

rudolf
Laatst aanwezig: 6 jaren 21 uren geleden
Sinds: 13 Mrt 2007

Nee, maar er zijn wel regels die min of meer overal door alle uitgeverijen worden gehanteerd, afhankelijk van het vak.

Manyang

Zjors & Rudolf, bedankt voor de toelichting.

Work, work.

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 10 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Weet ik, Zjors, maar ik dacht dat het misschien wel interessant zou zijn en dat sommigen er iets aan zouden hebben.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Liddely
Laatst aanwezig: 6 jaren 17 weken geleden
Sinds: 30 Jan 2009

Verschikkelijk die teksten.
Welke klas van het VMBO krijgt deze teksten?
Toen ik in groep drie zat vond ik het al te makkelijk...

De schrijver staarde naar het papier, wachtend tot een pen weer in zijn hart stak om bloedrode inkt voor zijn verhalen te halen.

Saralitse
Laatst aanwezig: 6 jaren 21 weken geleden
Sinds: 2 Jan 2008
Liddely schreef:

Verschikkelijk die teksten.
Welke klas van het VMBO krijgt deze teksten?
Toen ik in groep drie zat vond ik het al te makkelijk...

Waarschijnlijk geldt dit voor de basis-beroeps en kader-beroeps opleiding van het VMBO. Die kinderen krijgen meer praktijk les en het theorie gedeelte wordt soms met ondersteuning gegeven.
De theoretische leerweg (vroeger MAVO) van het VMBO krijgt wel moeilijke leerstof.
Ik had begrepen dat de 1e klas VMBO theoretisch en de 1e klas HAVO dezelfde boeken krijgen qua leerstof

• THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!