Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dialogen schrijven

Goedemorgen allemaal, Voor mijn studie (counselling) moet ik een aantal dialogen gaan schrijven voor mijn huiswerkopdrachten. Zijn er boeken te koop welke gaan over "dialogen schrijven"?. Ik wil hier namelijk feeling voor krijgen. 18 Maart a.s. begint de studie, ik heb dus nog even de tijd. Groetjes, Natasja

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
En luister vooral naar de dialogen om je heen. Sterker kun je ze vaak niet bedenken.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een andere tip (misschien staat die ook al in Griseo's artikel, maar dat heb ik nog niet gelezen): lees je dialogen hardop voor, dan hoor je vanzelf wanneer je zinnen niet lekker lopen, onnatuurlijk aandoen of te veel 'schrijftaal' in plaats van 'spreektaal' zijn.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het artikel nog niet gelezen... Secret Garden, ga je schamen. :-) Maar die tip staat er NATUURLIJK ook in!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel voor de tips, ik ga er zeker naar kijken en er gebruik van maken! Ik heb al een aantal links opgeslagen, ik ga de teksten ook uitprinten. Groetjes, Natasja P.s. Is er nergens een boek te bestellen over voorbeelden van dialogen en is het boek "101 schrijftips" misschien iets?

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Natasja, die link van Griseo is super, maar biedt overdonderend veel informatie en tips. Misschien kan je beter eerst wat meer dialogen lezen van Nederlandse schrijvers, dan kom je er een beetje in. Giphart gebruikt veel dialoog, Renate Dorrestein is er ook heel goed in, Connie Palmen. De internationale kampioen van de dialoog is Roddy Doyle, kan je in elke bibliotheek boeken van vinden. Daarna zou het stukje over dialogen lezen in 'De wil en de weg' van Jan Brokken, het beste schrijfboek dat we hebben. En dan het turbo-artikel van Do Carmo en Elsenaar. Ben je op en top voorbereid. Succes.