Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Kent iemand deze uitgevers?

Al zoekend naar de wat kleiner uitgeverijen kwam ik een paar interessante uitgeverijen tegen. Aristos Zij geven zelf uit en volgen de normale procedure. Daarnaast is het mogelijk bij hen in eigen beheer uit te geven. Dat laatste ben ik niet van plan trouwens. Uitgeverij Sirene richten zich erg op vrouwelijke lezers Uitgeverij Lemmens Uitgeverij Archipel Heeft iemand ervaring met een van deze uitgevers?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken ze wel. Ervaringen met ze heb ik niet. Van Aristos krijg ik altijd een nieuwsbrief en er staan wat boeken op mijn boekengek site die daar vandaan komen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen ervaringen met deze uitgeverijen. Wel weet ik dat uitgeverij Sirene en uitgeverij Archipel worden genoemd in het "Handboek voor schrijvers". Zij vallen onder de 'uitgeverijen van populaire fictie'. En heb ik laatst een 'zelfhulpboek' gelezen van uitgeverij Archipel, die ook in het blad 'Paravisie' werd genoemd.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Over Lemmens hadden we hier toch een topic? Snuffel eens bij het subforum 'uitgeven'.
Ja dat heb ik gelezen. Het is al uit 2007 maar uiterst komisch leesmateriaal. Je zou het kunnen gebruiken voor een Herman Brusselmans achtig boek (in de stijl van Uitgeverij Guggenheimer trilogie).

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Meneer Lemmens was nogal gepikeerd over het feit dat we over hem spraken. Wellicht komt ie nu weer langs? http://www.schrijvenonline.org/forum-onderwerp/30…
Ik ook altijd met mijn quasi grappig commentaar. Straks krijg ik nog last met de beste man. Sorry, weledele heer Lemmens. Ik zal het nooit weer doen. Even weer on topic. Een grotere uitgeverij (denk ik) zal meer voor je kunnen doen omdat ze meer ingangen hebben om je te promoten, maar kleinere uitgeverijen zullen je misschien meer persoonlijke aandacht geven wat je eerste boek ten goede komt. Helaas heb ik geen ervaring op dat gebied, maar ik merk wel dat ik in mijn schrijven nog veel moet leren. Met een goede persoonlijke begeleiding zal je eerste boek alleen maar beter worden. Maar misschien doe ik ook grotere uitgeverijen wel te kort... Ik ben benieuwd wat andere Schrijven Online forumleden, die al bij een uitgeverij zitten, hierover te zeggen hebben. Ik mis in je rijtje trouwens uitgeverij Kleine Uil in Groningen. Die geven altijd hele verzorgde boeken uit... www.kleineuil.nl

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei, had ik lemmens toch ook op mijn lijstje staan!! Gauw een streep erdoor dus..hahahaha. Wat een verhaal zeg. Ik kies inderdaad voor de kleindere uitgevers omdat ik denk dat ik daar als beginnend schrijfster meer aan mijn trekken kom. En, eerlijkheidshalve, omdat een paar grote mijn manuscript al hebben afgewezen. De Kleine Uil staat wel op mijn lijstje hoor, maar er ligt nu eerst iets bij Passage. Ik stuur geen tien manuscripten tegelijk overal naar toe, dat vind ik niet wenselijk. is er trouwens een topic over Forumleden die al uitgeven bij reguliere uitgevers? Ik heb het nog niet kunnen ontdekken. Bedankt voor de reacties tot dusver. meer tips zijn welkom!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, die persoonlijke benadering scheelt gewoon per uitgeverij. Bij de kleine algemene uitgever, waar ik mijn eerste twee boeken uit kon brengen was de benadering net zo persoonlijk als bij de grote kinderboekenuitgeverij, waar ik nu (ik zit in de tweede fase zeg maar) hoop doorrrr te breken. Ik functioneer trouwens helemaal niet in een onpersoonlijke, zakelijke omgeving. Het ligt aan de redacteur/redactrice, de uitgever/uitgeefster, het soort boek. Misschien ook wel aan de hoeveelheid geld die ze tot hun beschikking hebben. En de hoeveelheid tijd. Zulke dingen volgens mij. Maar je moet je niet af laten schrikken, Asdale, gewoon doorgaan, dat is ook persoonlijkheid: niet opgeven!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zei er hier iemand dat ik opgaf??? :nod: :D Mijn schoonzus is schrijfster en voor háár eerste boek werd uitgegeven heeft ze heel wat rondgeleurd met haar manuscript. Zij heeft me wel ingeprent dat je niet te snel moet opgeven. Ik heb nog maar 5 afwijzingen dus er is nog een héééle lange weg te gaan. :>: :p groetjes, Astrid

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Asdale, kijk jij nooit bij de boekpresentaties van anderen? Daar staan toch al die boeken die zijn uitgegeven bij reguliere uitgevers.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jawel zjors, maar ik ben eigenlijk benieuwd wat de weg daar naar toe is geweest. Wat zijn hun ervaringen, wat gebeurde er na dat eerste telefoontje, hoe was de samenwerking. Daar zou ik wel iets meer over willen lezen hier. Misschien steken we/ik er nog wat van op.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De topics van o.a. Ing, Rudolf en Mara geven al enorm veel informatie over wat jij weten wilt, denk ik, asdale. En ik hoop dat je niet de vergissing maakt dat kleinere uitgeverijen een andere kwaliteitsnorm aanleggen dan de grotere - omdat je zegt dat je verwacht daar als beginnend schrijfster meer aan je trekken te komen. Waar baseer je dat op? Denk je dat ze coulanter zullen zijn in hun beoordeling? Dat ze je meer ondersteuning geven? Kleinere uitgeverijen zijn alleen kleiner dan grote. Groot word je door de jaren, decennia, heen. Er zit enorm veel tijd in de opbouw van een goed uitgeversbedrijf. Tenzij een kleinere uitgeverij opgaat in een grotere, dat kan ook. Anderzijds blijven kleinere uitgeverijen soms klein doordat ze niet zo makkelijk kunnen investeren (of misschien juist kiezen voor klein), maar daarom kunnen er nog wel heel capabele mensen werken. Je hebt ook kleinere uitgeverijen die noch de know-how noch de financiën in huis hebben om kwaliteit te selecteren. Daarvoor zul je moeten kijken in de bibliotheken: of er boeken van hen staan en wat je ervan vindt, vergeleken met de kwaliteit van je eigen werk. Tot slot is het mogelijk je werk onder te brengen bij een uitgeverij die volkomen ongeïnteresseerd is in de inhoud van een boek. Maar dat zijn niet de reguliere uitgeverijen; dat zijn boekmachines. Dat is grofweg de onderverdeling van de uitgeverijen waar je terecht kunt. Volgens mij is er maar één manier om in contact met hen te komen: toch je werk opsturen en de ervaringen van de antwoorden en het daaropvolgend proces zelf beleven. Want ieder mens is anders en elk manuscript is anders. En het is juist zo leuk om al die ervaringen van elkaar te lezen.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker maak ik die vergissing niet Mariejanne. Maar een kleinere uitgeverij met minder auteurs heeft vaak wel iets meer tijd voor je. verder maak ik me geen enkele illusie. Dat zou ook dom zijn, want wie wil nu een boek uitbrengen dat geen kwaliteit heeft? Ik niet! dan liever geen boek.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar een kleinere uitgeverij met minder auteurs heeft vaak wel iets meer tijd voor je.
Is dat zo? Ik kan me ook indenken dat kleine uitgeverijen juist minder tijd hebben omdat ze ze weinig kunnen delegeren. Maar ik weet het niet, hoor.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Archipel en Sirene komen al snel op je lijst als je in een bepaald genre schrijft. Ze staan op mijn lijstje om mijn manuscript te sturen, Sirene dan nog. Archipel heb ik een afwijzing van ontvangen. Wel netjes binnen 1 maand heb ik antwoord van ze gekregen. Uit hun brief begreep ik ook dat ze heel weinig van debutanten uitgaven.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sirene is meer de chicklit? Wat ik overigens een vreselijke term vind. Archipel ken ik alleen van naam.Kun je zeggen welk genre jij bedoelt?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of kleine uitgevers per definitie meer tijd hebben voor je. Ze zullen er extra nevenactiviteiten bij doen om rond te kunnen komen, lijkt me. De mijne in ieder geval wel ;) MJ kun jij je post even aanpassen?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik dacht al: wie heeft er zitten quotenkloten? (Om in jouw jargon te blijven :) ). Ik dus.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik dacht al: wie heeft er zitten quotenkloten? (Om in jouw jargon te blijven :) ). Ik dus.
Zo zie je maar weer dat MJ en Micha langzaam maar gewis naar elkaar toegroeien :D Mijn ervaring is trouwens ook dat kleine uitgeverijen niet meer tijd voor je hebben. Ze doen dan de meeste dingen zelf en hebben er ook vaak nog een job naast.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Doe niet zo eng, Zjors... :D Kwootkloten is wel een leuk woord trouwens. Beter dan layout verneuken.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, kwootkloten is een leuk nieuw woord. Vroeger hadden we nog een SOL-woordenboek onder leiding van Waus. Waar is dat gebleven? Dit hoort er wel in :D