Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hoelang voorbereiden voor het schrijven

Heeei. Ik ben nieuw hier, & ook beginner. Maar, nou had ik een vraagje. Hoelang zijn jullie gemiddeld (ongeveeer) bezig met voorbereiden? Dus bedenken waar het zich afspeelt, de eventuele verhaallijn, de personages etc. Ik weet namelijk nooit of ik eerst veel moet voorbereiden ofniet. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben & dat jullie me kunnen helpen! Alvast bedankt! -Iris

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Iertje, Als je nou eerst even gaat zitten, en gewoon gaat nadenken. Schrijf eerst in je hoofd en maak je niet druk over de volgorde. Bedenk dingen die je leuk zou vinden of verdrietig, schrijf ze in willekeurige volgorde op. Ga dan in boeken of het internet over bv de ziekte lezen. Lees dan ook over adoptie. Lees verhalen van Opsporing verzocht en Vermist. Probeer jezelf in die situatie te plaatsen. Wat zou jij doen? Hoe zou jij je voelen? Geef jezelf de tijd om dit alles te verwerken, doe dan een week niets en ga dan schrijven. Gegarandeerd dat je zoveel goede ideetjes hebt. Dat wordt vast een prachtverhaal. Maar maak het niet te zwaar, men moet het wel willen lezen, anders gaat niemand weten hoe veelbelovend jij bent!

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Waleran: wat bedoel je met; 'interessante kenmerken van een personage'?

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bereid me nooit voor, ik laat me gaan en zie waar het verhaal me brengt. Dat werkt voor mij het beste, anders ga ik mezelf limiteren, en dan haal ik niet het optimale uit het verhaal. Later, als de personages en de omgeving al vaststaan in mijn hoofd, dan zet ik het pas vast op papier. Maar dat werkt voor iedereen anders, denk ik. Je moet gewoon doen wat goed voelt tijdens het schrijven.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, zo doe ik het ook vaak flubberpudding (ach kind hoe kom je aan die naam :p , zo leuk), gewoon zitten en schrijven. Zo ben ik ook begonnen, toen ik zes was of zo. Gewoon zitten en schrijven. Ik herinner me verhalen waarin ik de garderobe van barbie beschreef, er waren heel veel paarden en heel veel meidenproblemen. Heel erg leuk. Veel van geleerd.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik broed heel lang op een verhaal alvorens ik het opschrijf. Het speelt zich eerst af als een film in mijn hoofd. Ik probeer ook op die manier de personages door en door te leren kennen, alsof ze echt mensen van vlees en bloed zijn. Bij een typische problematiek ga ik me hierin ook eerst verdiepen, om te weten hoe het personage zelf en de omgeving hierop reageren. Dan pas begin ik op te schrijven. Ik maak een groot plan met daarop de verschillende hoofdstukken en in grote lijnen wat er in elk hoofdstuk gebeurt. Ik maak ook fiches voor de personages: wie ze zijn, hoe oud ze zijn, hoe ze eruit zien, hoe ze reageren,... Dan begin ik met het uitschrijven van de hoofdstukken. Ik voel me zeker niet beperkt of gebonden door al mijn plannen en schema's. Plannen kan je ook weer wijzigen, dus er is altijd ruimte voor nieuwe ideeën, uitbreidingen, wijzigingen,... Zomaar neerzitten en schrijven werkt voor mij niet zo goed, dan maak ik er een zooitje van en belanden de papieren in de prullenmand...

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wanneer ik een verhaal schrijf bij een schilderij, vloeien de woorden uit mijn pen. De enige voorbereiding die ik dan heb is, een schilderij zoeken. ;) Bij andere verhalen, afhangkelijk van de lengte, hele beschrijvingen van personages en locaties en beschrijf ik in een aantal zinnen waar het verhaal over moet gaan. Daarna onderzoek doen. Soms schrijf ik gewoon wat er in me opkomt en dan zie ik wel waar het spreekwoordelijke schip strand.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begin gewoon te schrijven, het verhaal komt vanzelf naar voren! Als het te lang duurt voor het "probleem" bekend word, herschrijf ik alles en doe ik het zo dat het probleem gewoon snel genoeg duidelijk word. Onder het schrijven verzin ik eigenlijk ideeën.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hee, Toms, hoe is het? Tijdje niet geweest hier, of heb ik dat nou mis?
Leuk dat je het vraagt :D Met mij goed, ik hoop met jullie allemaal ook? Inderdaad ik ben pas sinds begin deze week weer redelijk actief. Ik ben al die tijd trouwens amper op de pc geweest... alleen op de laptop geschreven en geschrapt, geschreven en geschrapt... ga zo maar door ;)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
geschreven en geschrapt, geschreven en geschrapt... ga zo maar door ;)
Dat komt me heel bekend voor :D Enne... met mij gaat het ook goed. Lekker bezig aan mijn pastelverhaal.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik broed heel lang op een verhaal alvorens ik het opschrijf. Het speelt zich eerst af als een film in mijn hoofd. Ik probeer ook op die manier de personages door en door te leren kennen, alsof ze echt mensen van vlees en bloed zijn. Bij een typische problematiek ga ik me hierin ook eerst verdiepen, om te weten hoe het personage zelf en de omgeving hierop reageren. Dan pas begin ik op te schrijven. Ik maak een groot plan met daarop de verschillende hoofdstukken en in grote lijnen wat er in elk hoofdstuk gebeurt. Ik maak ook fiches voor de personages: wie ze zijn, hoe oud ze zijn, hoe ze eruit zien, hoe ze reageren,... Dan begin ik met het uitschrijven van de hoofdstukken. Ik voel me zeker niet beperkt of gebonden door al mijn plannen en schema's. Plannen kan je ook weer wijzigen, dus er is altijd ruimte voor nieuwe ideeën, uitbreidingen, wijzigingen,... Zomaar neerzitten en schrijven werkt voor mij niet zo goed, dan maak ik er een zooitje van en belanden de papieren in de prullenmand...
Hallo Sofie: deze aanpak spreekt mij heel erg aan. Ik ben nu in het eerste stadium: het leren kennen van de personages en het broeden op de verhaallijnen. Ik heb geen fiches (raak ik maar kwijt) maar heb laatst tijdens mijn driedaagse retraite op Schiermonnikoog (dat kan ik iedereen ook van harte aanbevelen) een spreadsheet gemaakt met alle personages zover met zoveel mogelijk eigenschappen, kenmerken en eigenaardigheden. Ik dacht altijd dat je een roman helemaal naturel uit je vingers moest laten vloeien, maar na jaren wachten op die flow weet ik inmiddels dat ik het beter kan aanpakken zoals ik mijn werk aanpak. Met schema's, overzichten en inderdaad spreadsheets! Wel heel leuk om te lezen hoe de aanpak per persoon kan verschillen.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het idee voor mijn verhaal kreeg ik tijdens de laatste week van mijn zwangerschap. Ik weet nog precies wanneer dat was: ik zat in bad, voelde mijn zoon bewegen, en opeens: een ingeving! Ik ben toen twee uur in bad blijven zitten, en in mijn hoofd heb ik toen de eerste drie hoofdstukken geschreven. Helaas had ik destijds weinig tijd, en was ik bovendien een bangerik: ik dacht niet dat ik het kon, schrijven. Ik ben erg perfectionistisch, en in het verleden kwam ik nooit verder dan één pagina. Toen mijn zoon ongeveer anderhalf jaar oud was, ben ik op een middag achter mijn pc gaan zitten, en gaan schrijven. Ik zei tegen mezelf: doe normaal, als je een kind kunt baren, kun je ook best méér dan één pagina schrijven. Doorgaan. Zonder te stoppen, heb ik toen 6 uur per dag geschreven ('s middags wanneer mijn zoon sliep, en 's avonds wanneer hij in bed lag :P). Nu, vijf maanden later, is het manuscript af. Dus je zou kunnen zeggen dat ik me ongeveer anderhalf jaar heb voorbereid voordat ik begon met schrijven XD!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb altijd een heleboel ideeën en kladpapiertjes. Daarna komt dan het klasseren van de ideeën en overtypen. Dan pas volgt het verhaalschrijven. Daarna dan herschrijven en herlezen en toevoegen en etc. Hoelang voorbereiden? Ik denk dat de voorbereiding wel langer duurt dan het schrijven zelf, dus opzoekwerk naar allerhande thema's, namen, etc. Een tijd kan ik daar niet op kleven, nooit echt de exacte tijd opgemeten eigenlijk.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik broed niet, ik schrijf. Zomaar vanuit het niets. Soms moet je dingen onderzoeken, daar gaat vaak de meeste tijd in zitten.