Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wanneer een nieuwe regel?

Ik vraag mij al een tijdje af wanneer je op een nieuwe regel moet beginnen. Hiermee bedoel ik dat je de alinea (die soms maar één zin is) afbreekt. Duidelijk is bijvoorbeeld de wisseling van dingen die gezegd worden door verschillende personages: "Oh ja?" zegt Piet. "Ja," zegt Jan. Maar in beschrijvingen is dit lastiger. Wat is de regel? Bij het wijzigen van perspectief? Dus zolang iemand iets zegt, denkt, doet blijf je doorgaan en zodra je switcht naar een ander personage begin je aan een nieuwe regel? En hoe zit dat bij beschrijvingen van zaken; is dit een nieuw perspectief (namelijk de verteller)? Ben benieuwd. Dank voor reacties!

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij een tijdsprong maak je een witregel. Wanneer je nu precies een nieuwe alinea start vind ik moeilijk uit te leggen. Ik weet wel dat je bij dialoog iniedergeval altijd een nieuwe alinea begint, dus iedere keer dat een ander aan het woord is spring je in. Vaak is het een gevoelskwestie vind ik. Je merkt vanzelf als een nieuwe alinea zich aandient. Maar ja of je hier nu wat aan hebt?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is dat ook veelal een gevoelskwestie, Zonnetje. Je voelt een alinea aan, en het heeft ook te maken met wanneer de handeling in die alinea klaar is.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste wishingiwasharlan, Dat wat je net geleerd hebt, moet je eigenlijk deels vergeten. Het is namelijk niet meer dan basistheorie. Er zijn namelijk bekende (en zelfs minder bekende) schrijvers die lappen teksten schrijven waarin flashforwards en flashbacks zitten en zelfs verspringingen van personages zonder dat er een witregel aan te pas komt. Als ik je een tip mag geven... neem de basistheorie tot je - want je moet het wel kennen - maar geloof niet dat dat de gehele waarheid is. (En veel blijven lezen.)

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is de theorie. In principe bevat elke alinea een eigen onderwerpje. Zodra er een echt nieuw (sub)onderwerp is, geef je een return. Vaak is de eerste zin in een alinea de kernzin. De rest van de alinea is dan een uitwerking van deze kernzin. In een alinea met een argumentatie kan ook de laatste zin de kernzin zijn. 'Dus dit theaterbezoek was zonde van het geld.' Deze theorie is vooral goed toepasbaar in zakelijke teksten. In creatieve teksten hangt de keuze voor de alinea-indeling daarnaast nog af van je schrijfstijl. Vandaar de variatie die je ziet tussen schrijvers.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En met Helga's manier kun je (zakelijke) teksten ideaal snellezen door alleen de eerste en de laatste zin van de alinea te lezen ;). Maarja, zakelijk is misschien anders dan creatief schrijven (maar je kunt een paar van je lievelingsboeken nemen en kijken hoe het daarin wordt gedaan).