Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nederlandse boeken in database op internet

Op www.nu.nl kwam ik dit bericht tegen (hopelijk staat dit bericht in het goede forum??): AMSTERDAM - Boeken die sinds eind jaren zestig in Nederland zijn verschenen, zijn sinds maandag te vinden via internet. Het Centraal Boekhuis, de grootste distributeur van boeken in Nederland, heeft daarvoor zijn databank met ISBN-titels opengesteld. Dat meldde de stichting Auteursdomein maandag. ''Het scheppend werk van schrijvers en dichters is eindelijk vindbaar op een centrale plaats die voor iedereen vrij toegankelijk is'', aldus een woordvoerster van de stichting. Via de website www.isbnbank.nl zijn nu honderdduizenden titels zichtbaar. Iedereen kan boeken zoeken op bijvoorbeeld auteur, uitgever of onderwerp. Voor wie het hele artikel wil lezen: http://www.nu.nl/internet/1889279/nederlandse-boe…

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Persbericht 22 december 2008 Auteursdomein zeer verheugd over openstelling ISBN-bank Stichting Auteursdomein is erg gelukkig u te kunnen berichten dat de ISBN-bank vanmiddag is opengesteld door het Centraal Boekhuis. Dit is mede bereikt met uw steun aan het petitieregister. Heel hartelijk dank daarvoor! De stichting vindt het een groot goed dat scheppend werk zichtbaar en vindbaar is op een centrale plaats die voor iedereen toegankelijk is, onafhankelijk van de manier waarop het wordt gedistribueerd. Hoewel het jammer is dat de ISBN-bank zo lang op slot heeft gezeten dat de rol van centrale vindplaats inmiddels is overgenomen door Bol.com, is er goede hoop dat het publiek zal ontdekken dat de ISBN-bank inderdaad de enige volledige zoekplaats voor boeken is. Om dat te bevorderen heeft de stichting haar domeinnaam http://www.isbnbank.nl zojuist doorgeschakeld naar de voor sommigen misschien wat minder goed in het geheugen liggende URL waarop de ISBN-bank rechtstreeks kan worden geraadpleegd: https://www5.cbonline.nl/pls/apexcop/f?p=130:1010…. Auteursdomein beraadt zich nog of de beroepszaak bij de rechtbank in Rotterdam tegen de afwijzende uitspraak van de Mededingingsautoriteit wel of niet moet doorgaan. Daarbij staat niet de openstelling van de ISBN-bank centraal, maar de beslissingsgrond waarop de NMA de eis van Auteursdomein heeft afgewezen. Het gaat vooral om het verschijnsel dat uitsluitingen van pionierende bedrijven door de NMA niet in behandeling worden genomen omdat de ondervonden schade in absolute bedragen niet groot genoeg is.
Persbericht van de site zelf ;)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat is nog completer natuurlijk. De site lijkt trouwens af en toe nog wat hick-upjes te hebben (foutmeldingen bij doorklikken naar pagina 2 - bijvoorbeeld bij voorbeeldschrijver Reve). Zal binnenkort wel opgelost worden.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar via de Koninklijke Bibliotheek (www.kb.nl) zijn toch allang alle ooit in NL verschenen boeken te vinden? Of biedt de isbnbank iets wat de KB niet biedt?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar via de Koninklijke Bibliotheek (www.kb.nl) zijn toch allang alle ooit in NL verschenen boeken te vinden? Of biedt de isbnbank iets wat de KB niet biedt?
Mijn boek staat niet in de KB maar wel in de ISBN bank. Dus er zal wel verschil inzitten.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Bij de KB vind je alleen titels die daar naartoe zijn gestuurd. Doe je dat niet, dan komen ze daar nooit in de database te staan.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk wel dat er alleen boeken van reguliere uitgevers staan. Ik heb even de proef op de som genomen door het ISB-nummer van mijn boek dat door Boekscout is uitgegeven in te typen en er verscheen geen resultaat.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar via de Koninklijke Bibliotheek (www.kb.nl) zijn toch allang alle ooit in NL verschenen boeken te vinden? Of biedt de isbnbank iets wat de KB niet biedt?
Mijn boek staat niet in de KB maar wel in de ISBN bank. Dus er zal wel verschil inzitten.
Jouw boek is nog niet heel lang uit, toch, Micha? Misschien dat het even duurt voordat de KB nieuwe uitgaves registreert. (Ik roep maar wat, hoor.)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw boek is nog niet heel lang uit, toch, Micha? Misschien dat het even duurt voordat de KB nieuwe uitgaves registreert. (Ik roep maar wat, hoor.)
Mijn boek is officieel niet Nederlands en mag dus niet in de KB.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die van jou weet ik ook uit m'n hoofd: Liever niet verliefd, Trouw(en) en Match...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk wel dat er alleen boeken van reguliere uitgevers staan. Ik heb even de proef op de som genomen door het ISB-nummer van mijn boek dat door Boekscout is uitgegeven in te typen en er verscheen geen resultaat.
Mijn boek bij Boekenbent staat er wel. Je moet je voornaam afkorten tot je eerste letter. Krijg je dan een hit?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreemd, op mijn naam krijg ik geen hit, afgekort of niet, maar Broodje Koosburger staat er wel al in. Edit: je moet héél snel lezen want het scherm verdwijnt weer snel, maar als ik dit intyp bij de auteurzoeksleutel, komt er ook een hit op mijn naam: Bie, I. de

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat zeg ik toch. Je moet je voornaam afkorten, beter nog alleen je achternaam intoetsen en de hoofdletter niet vergeten. Als je jouw achternaam intypt Trenke komen zowel jouw boek als dat van je schoonmoeder ook tevoorschijn hoor.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goeie club dat Auteursdomein! Hebben ze mooi geregeld.