Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Regelafstand

Hallo allemaal. Regelafstand; ik kom het overal tegen, je moet er rekening mee houden in je manuscript enz. De persoon die mijn boek aan het redigeren is, vroeg er al om zodat hij correcties makkelijk tussen de regels kan schrijven. Maar hoe verander je deze? Ik heb het geprobeerd en er gebeurt helemaal niets met de tekst. Doe ik iets niet goed? Hoe verander je de afstand? Op het forum kon ik er niet iets over vinden of ik heb er misschien overheen gekeken?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anouk, Misschien handig om aan te geven met welke software je werkt :-) Ik ga er maar vanuit dat je Word gebruikt. In dat geval selecteer je alle tekst waar je de regelafstand van wilt wijzigen. Klik dan in het menu op Opmaak en vervolgens op Alinea. In het schermpje dat dan tevoorschijn komt kun je de regelafstand bijvoorbeeld op anderhalf zetten (dat is meen ik gebruikelijk). Succes, Antigone N.B. Mocht je met opmaakprofielen werken, dan is het waarschijnlijk het handigste om in het standaardopmaakprofiel (dat je voor je broodtekst gebruikt) de regelafstand aan te passen.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, ik maak eerst de hele tekst zwart, selecteer alles, door de cursur ergens neer te zetten op een willekeurige plaats in het manuscrip. Druk op het toetsenbord: Ctrl, ingedrukt houden en op de A van alles kliken met je vinger. Daarna ga je naar je werkbalk , bovenaan de tekst, en zoekt de teketjes op van "uitlijnen links, centreren, uitlijnen rechts" daarnaast staat eeen vlakje met twee blauwe pijltjes, een omhoog en een omlaag. Daarnaast is ook nog een zwart driehoekje dat naar beneden wijst. Dat klik je aan en je ziet de opsommingen waaruit je kunt uitkiezen. Met je cursur klik je nu 1,5 aan en je hele tekst krijgt regelafstand 1,5. Veel succes.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartstikke bedankt voor de tips!! En ja, Antigone, ik werk inderdaad met Word. Ik stond er even niet bij stil dat er nog andere opties zijn. Ik ga het allemaal uitproberen.... Hartelijke groet van Anouk.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Regelafstand anderhalf is de standaard die alle uitgeverijen gebruiken. Deze geeft genoeg ruimte voor correcties. Verder is een goed leesbare letter geen slecht idee (Times New Roman, 12-punts). Enkelzijdig printen. Niet te smalle marges links en rechts. Ook handig: paginanummering aanzetten (menu Invoegen - Paginanummers). En om het rijtje meteen helemaal af te maken: iedere nieuwe alinea inspringen (menu Opmaak, Alinea, Inspringen, Eerste regel), behalve de eerste regel van een nieuw hoofstuk en na een witregel. Elk nieuw hoofdstuk beginnen op een nieuwe pagina. succes! S.G.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie tips!! Ook al is het een tijdje terug, ik heb er dus nog steeds wat aan!! Thanks

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alle tekst selecteren en dan je wijzigingen doorvoeren is geen elegante methode. Beter is om met opmaakstijlen te werken. Dan kun je voor je hoofdstuktitels, bijvoorbeeld, een andere opmaak gebruiken. Of als je een brief met een andere stijl wil opnemen, kun je daarvoor een andere opmaakprofiel maken en verander je die niet mee als je de normale opmaakstijl verandert. Met Ctrl+A selecteer je alles, ook je titels. Doe je veranderingen op opmaakstijlniveau zodat je altijd een consistente opmaak krijgt. Font, inspringen, regelafstand: je kan het veranderen zonder alles te selecteren. Voordeel is zo ook dat je een automatische inhoudsopgave kunt genereren (die werkt met de stijlen voor de kopjes), wat handig kan zijn om in je document te navigeren (als je 50 hoofdstukken hebt en 100K woorden bijv. - de paginanummers zijn gewoonlijk hyperlinks). Je kunt ook een stijl importeren uit een document dat je eerder mooi vond. Er is een caveat: zorg dat je Automatisch aanpassen hebt uitstaan anders neemt Word de orginele settings van de stijlen weer over op het moment dat je later het document weer opent. Om deze reden is het handiger niet Normal als stijl te gebruiken (ik heb Word in het Engels), maar een andere naam te geven, bijvoorbeeld NormaalTekst.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je maakt het ons (in ieder geval mij) heel moeilijk. Waarom is inspringen tegenwoordig in? Ik snap het verhaal ook wel zonder inspringen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je maakt het ons (in ieder geval mij) heel moeilijk. Waarom is inspringen tegenwoordig in? Ik snap het verhaal ook wel zonder inspringen.
Heb je helemaal gelijk in Tja, ik vind dat inspringen onrustig overkomen. In mijn roman maak ik daarvan dus ook geen gebruik. Wel natuurlijk en nieuwe spreker die begint op een nieuwe regel. Mocht en uitgever dat straks wel willen, oké, maar ik zie het liever niet. Het leid teveel af.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja Van mij hoef je niks. Wat je ermee doet, doe je ermee. Je kan altijd de inspringing op nul zetten. Wat ga je doen als een uitgever een paar mm inspringing wil hebben? Door je hele ms en alinea voor alinea handmatig? Stijlen bieden controle en consistentie. Ik snap dat het even wennen is. Voor fictie is het minder belangrijk. Ik heb ooit een non-fictieboek geschreven waarvan alleen de inhoudsopgave al 50 pagina's betrof. 1000 pagina's, 250 figuren, 160 tabellen, 2500 hyperlinks: hoe wil je dat dichthouden zonder Opmaakstijlen? (Denk bijv. aan een tabel tussenvoegen en de nummering plus verwijzing vanuit de tekst). Het document was slechts 18 MB en zo stabiel als Word maar zijn kan. Zonder Opmaakstijlen crasht het geheid.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Volgens mij is dat alleen van toepassing als je je boek in eigen beheer uitbrengt, of wanneer je grafisch vormgever bent. In de andere gevallen verzorgt een uitgeverij zelf de grafische opmaak - ook vele p.o.d.-ers hebben een eigen stramien.