Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schaduwschrijvers

Dit 'exclusieve' groepsbericht kreeg ik op hyves: Schrijvers verenigt u! Binnenkort opent SchaduwSchrijvers haar digitale deuren! Exclusief voor Hyvesleden: Publiceer jouw boek digitaal op SchaduwSchrijvers! Exclusief voor Hyvesleden geeft SchaduwSchrijvers de mogelijkheid om vóór de officiële opening jouw boek op de website te plaatsen. Laat Nederland kennis maken met jouw boek! Het publiceren op SchaduwSchrijvers is volledig gratis! Tijdens de officiële opening van de website worden er een hoop bezoekers verwacht, zorg dus dat jouw boek dan al op de website staat. (............) Maak natuurlijk promotie voor jouw boek, laat mensen weten dat jouw boek op SchaduwSchrijvers staat. Zorg dat je in de top 10 komt van meest populaire boeken! Kortom: Zorg dat je gezien wordt! Je weet nooit wie er meekijken, bijvoorbeeld uitgevers. (...........)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, we zijn nu eenmaal een club van arrogante schrijvers die verder niemand iets gunnnen. Vandaar dat de mensen die op dit topic inhoudelijk reageren de echte herrieschoppers zijn met de meeste berichten op hun naam. Dit is voornamelijk zo ontstaan omdat ze zich te groot voelen te reageren op vragen van beginners en zoekenden. Is dat wat je in gedachten hebt? Dan moet je nog veel leren.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee hoor, ook gewone stumpers zoals ik, die heel veel leren van die arrogante medeforumleden en dat nog prettig vinden ook.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou Mika, doe niet zo kwaad. Er was en is hier ook voldoende steun voor de schaduwschrijvers. Probleem is alleen dat er al heel veel van dat soort sites zijn gekomen en gegaan en dat je het eigenlijk niet kan maken om te beloven dat je via zo´n site misschien wel wordt opgepikt door een uitgever. Wil je er een succes van maken dan moet je je onderscheiden en de manier die schaduwschrijvers nu kiest - de belofte dat je gelezen zal worden - is al vaak gekozen. Verder heb ik hier niet meer gereageerd omdat ik vind dat het een discussie is die met schaduwschrijvers gevoerd moet worden en die komt hier op dit moment niet, dus dat heeft dan geen toegevoegde waarde. (Wil je het weten? Ik zou hem adviseren om recensies vanuit de redactie te plaatsen, eens bij meander te kijken om tips te vergaren en vooral actief bij de site betrokken te zijn, dus niet plemp maar vol en we zien wel - dat gebeurt vaak en dan heb je aan het einde van het jaar heel veel schrijvers en nauwelijks lezers.). En op de post van Miranda reageer ik ook niet, omdat het de post van Miranda is en niet de post van Mikaletter. Ik kan niet van jou verwachten dat je haar gedachten kunt lezen, en je kan daarom ook niet inhoudelijk reageren op een inhoudelijke reactie van mijn kant.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb met mijn opmerkingen op pagina 1 de andere kant van de medaille geprobeerd te laten zien. Dat er wel degelijk een interessante insteek kan zijn voor dit soort projecten. Ceridwen, Miranda, ik en een aantal anderen zien natuurlijk wel dat Schaduwschrijvers e.e.a. moeten herformuleren want ik onderschrijf wat Ceridwen zegt en dat is absoluut een valkuil waar die mensen van Schaduwschrijvers niet in moeten zien te vallen. Schaduwschrijvers moeten naast het verkrijgen van teksten vooral een brug zien te bouwen naar lezers en het aantal lezers moet elke dag blijven groeien. Dat mag niet stagneren. Anders is het over en uit. Dus hun insteek is spannend, erg interessant, ik hoop echt dat het lukt want ik zie graag dit soort initiatieven maar tegelijkertijd wordt het erg intensief/lastig/moeilijk voor deze mensen om de verwachtingen waar te maken. Mijn steun hebben ze.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De site loopt aardig vol heb ik het idee. Ik ga me er binnenkort maar eens registreren om eens wat te downloaden.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat die site zeker in het begin wel wat aandacht gaat genereren. Bij dit soort initiatieven moet je echt voorop lopen.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ondersteun van harte het initiatief van SchaduwSchrijvers! Inderdaad, zoals hierboven gesteld, is er een trend naar meer ontspannen-lezen-boeken in de boekhandels en bij de uitgeverijen. Wat ik alleen niet weet of dat dit met de vraag te maken heeft of met de kostenstructuur. Uitgevers komen er rond voor uit dat ze een boek alleen uitgeven wanneer ze enkele duizenden exemplaren ervan verkopen. Ze komen er ook voor uit dat ze minstens 1 bestseller per jaar nodig hebben om de zaak draaiende te houden. Als de selectie daarop gericht is, komen de literaire lezers minder en minder aan bod en zoeken hun heil in anderstalige literatuur. Ik zeg niet dat dit waar is. Ik geef alleen maar aan dat ik niet weet wat oorzaak en wat gevolg is: de focus van uitgevers op goedverkopende boeken enerzijds, en de tanende belangstelling voor literatuur anderzijds. En de site van Schaduwschrijvers kan hierin voor een gedeeltelijk antwoord zorgen.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb even het aantal boeken geteld. Er staan nu 30 boeken op de website. Best knap zo zonder publiciteit. Ben benieuwd wanneer ze nu echt 'live' gaan. Ga ze zo maar even mailen met die vraag denk ik. Maar 30 boeken, gratis te downloaden. Vind het toch wel een uniek initiatief hoor, waar kun je nou gratis boeken krijgen? Ik ben het met Leo eens, ben heel benieuwd hoe en wanneer er een verschuiving gaat plaatsvinden. Ik bedoel, nu bepalen de uitgevers nog steeds wat er in de boekhandel ligt, ik denk dat er veel meer behoefte vanaf de lezerskant is, om zelf te bepalen wat ze willen lezen. Maar uitgevers zullen nu nog niet op SchaduwSchrijvers reageren (waarschijnlijk erop neerkijken), maar straks loopt echt de website vol met boeken en dan... Gaan ze er dan op reageren of reageren ze net zoals de muziekindustrie... te laat...?

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb even zitten browsen op e-book.startpagina.nl. Maar werd toch niet echt vrolijk van het aanbod. Veel onduidelijke sites hoor. Ik kwam op hobby-sites en veel rotzooi tegen. Echt heel goed zoeken tussen heel veel sites met crap. Over de kwaliteit van de boeken op SchaduwSchrijvers ga ik niet oordelen. Mijn smaak zal weer anders zijn dan die van andere lezers hier. Ik hou van een bepaald genre (poëzie), nu heb ik bijvoorbeeld een bundel gedownload van de SchaduwSchrijvers-website wat naar mijn smaak is en erg kan waarderen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat ik nog geen antwoord op mijn vragen heb gekregen? Misschien over het hoofd gezien door de Schaduwschrijvers? Kom dan please even naar voren. Ik stel de vragen nog een keer:
[ ... ] 1. SchaduwSchrijvers biedt de schrijver de mogelijkheid om toch in de bekendheid te komen door de uitgever en boekhandel uit het proces te halen. [ ... ] 2. Na het lezen kunnen de lezers op de website hun oordeel geven over het boek door middel van het toekennen van een rating en het geven van een recensie. Zo krijgt een schrijver een idee hoe zijn of haar boek door objectieve lezers wordt beoordeeld. [ ... ]
Twee vragen heb ik. 1. Wat voor soort bekendheid is dat dan? Bekendheid bij wie? Wat voor prikkel gaat er van Schaduwschrijvers (overigens een mooie naam! :thumbsup: ) )uit, waardoor mensen deze manuscripten gaan lezen? 2. Of zelfs beoordelen? Over het algemeen reageren mensen zeer matig op bijvoorbeeld weblogs. Ik heb er al heel veel gezien, en goede ook!, maar er is niemand die de moeite neemt om erop te reageren. Wethouders, journalisten, amateur- en professionele schrijvers kunnen hun teksten desnoods gratis op internet plaatsen, maar zelden komt er een reactie op. Lezen = consumeren.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He Mikaletter, heb jij alleen interesse in gratis boeken? Je reageert tenminste alleen maar in dit topic. Is niet erg hoor, dat mag :)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn dat er dan tenminste nog één onderwerp interessant genoeg is om af en toe een regeltje aan te wijden.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou nou wat een bijterige reactie. Ik hoef toch niet overal op te reageren... Ik lees alles, maar voel me vaak niet geroepen om te reageren. Op dit onderwerp toevallig wel.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Persoonlijk betaal ik liever voor mijn boeken. Iemand die zoveel tijd en energie steekt in mij tevreden houden en vermaken, mag daarvoor best een bedankje op zijn bankrekening van mij verwachten. Vind ik wel zo eerlijk. Bovendien, wat is er nou mooier dan een mooie boekenkast vol boeken??

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is alleen veel moeilijker om het kaf van het koren te scheiden omdat er geen enkele kwaliteitsbewaking in zit.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou nou wat een bijterige reactie. Ik hoef toch niet overal op te reageren... Ik lees alles, maar voel me vaak niet geroepen om te reageren. Op dit onderwerp toevallig wel.
Bijterig. :? Ik vind het heel bijzonder dat er op dit gigantische forum vol interessante onderwerpen er toevallig maar één is dat jou interesseert. Je zult wel iets met Schaduwschrijvers te maken hebben, anders zou je zeker ook andere onderwerpen op zijn minst wel leuk vinden, want alleen het onderwerp Schaduwschrijvers is wel héél beperkt, natuurlijk. Nou ja. Ieder zijn meug, zullen we maar zeggen.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nergens 'van'. Maar heb een project in de USA gedaan op het gebied van e-books. Uitgevers en schrijvers werden daar gestimuleerd om hun uitgaven ook beschikbaar te stellen als e-book. Juist om de verkoop van de hard copy te stimuleren. Vandaar dat dit onderwerp mij zo interesseert en intrigeert. Ben erg benieuwd namelijk hoe het hier in Nederland ontvangen wordt.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat er in dit onderwerp een invalshoek vergeten wordt. Met muziek is het indertijd net zo gegaan. De achterliggende gedachte was fantastisch, een democratisch initiatief waardoor ook bands die geen platencontract kregen hun muziek konden delen met de rest van de wereld. En ja, daar zaten wat pareltjes tussen waarvan de platenmaatschappijen oordeelden dat de markt er te klein voor was. Inmiddels is het muziekdownloaden heel normaal geworden. En de platenmaatschappijen reageren daarop. Ze willen alleen nog maar de mainstream-gegarandeerd sucses-platgeproduceerde troep hebben. De bands die vroeger nog een kans kregen van de platenmaatschappijen krijgen dat tegenwoordig niet meer. Ik weet het niet hoor, maar willen we écht dat het met de uitgeverijen dezelfde kant op gaat? (oké, dat gaat op den duur toch wel gebeuren, maar willen we dat promoten?)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk niet dat het met uitgeverijen die kant uitgaat. Het is een spanning tussen markt en publiek. Stel: er is behoefte aan een goede didactische methode voor toegepaste economie in het vmbo - daar is geen boek voor. Nu schrijft een afgestudeerde studente Bedrijfswetenschappen die stage liep op het vmbo, een goede methode. Zij weet die grafisch verantwoord vorm te geven en biedt deze aan aan leerkrachten die er veel mee kunnen. Dan heb je een gat in de markt gevuld. Voor niemand is dit een lucratieve bezigheid: niet voor de auteur, niet voor de leerkracht, en educatieve uitgeverijen beginnen er niet aan, want ... er zit te weinig winstmarge op, gezien het aantal exemplaren dat er te drukken valt. Toch is het publiek - lees: de vmbo-leerlingen en hun leerkrachten - er mee gediend. De auteur deed het voor liefdewerk-oudpapier, want omdat zij een bedrijfskundestudent was, had zij de markt onderzocht en wist dat er geen winst te behalen viel. Moest die methode er dan niet komen? Een ander verhaal is het als het over literatuur gaat. Zoveel boeken, zoveel onderwerpen, zoveel kwaliteit, zoveel wegen.