Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat houdt een boekpresentatie precies in?

In het voorjaar komt mijn eerste kinderboek uit bij een reguliere uitgeverij. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat. Word ik op een goede dag uitgenodigd voor een kopje koffie met gebak? Wordt er een boekpresentatie gehouden? En wat houdt een boekpresentatie precies in? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen? En... leuk nieuws... mijn eerste prentenboek is ook in aantocht. (kinderboekenweek)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk! Staan je boeken al bij boekpresentatie? Ik zou me bij de boekpresentatie van een kinderboek niet teveel voorstellen, tenzij je het zelf regelt. Bij mij stond er op een dag gewoon een doos boeken voor de deur :( Je kunt natuurlijk je uitgever porren om iets te regelen. Dat is wel slim. Vaak gebeurt er iets bij de plaatselijke boekhandel.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het zelf meegeregeld. Allebei de keren. Leuk! De eerste keer in de school. De tweede keer in de boekhandel. De locale promotie en de landelijke promotie werd onder ons (uitgever, boekhandelaar en mij)verdeeld. En beide keren zijn bijzonder goed gelukt, moet ik zeggen. Echt bijzonder goed...

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm... Zjors. Daar was ik al bang voor. Maar met een doos boeken voor de deur ben ik ook al blij hoor! Ik denk dat ze er bij mijn prentenboek wel wat meer aandacht aan gaan besteden, wie weet. Ik zal eens heel voorzichtig gaan vragen hoe het gaat. Mara, ik was van plan om hier zelf het regionale krantje in te lichten. Gewoon, om het feestgevoel te vergroten :-) Bij jou hebben ze er wel veel werk van gemaakt he, leuk! (Even een vraagje, kan ik een eerste bericht in een nieuw lijntje ook nog herzien. Erger me rot aan een tikfout!)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat leuk Wammes, ik wens je veel succes. :thumbsup: Naast de datum en tijd staan; antwoorden, citeren en bij je eigen bericht ook bewerken. Als je op bewerken drukt kun je het veranderen. Ik hoop dat je dit bedoeld want ik snap niet wat je met een nieuw lijntje bedoeld. :o

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er bij mijn uitgever om gevraagd en ze vond het een leuk idee. Het regelen heb ik grotendeels zelf gedaan. Ik heb de burgemeester uitgenodigd, de locatie (boekhandel bruna) geregeld, ik heb mensen uitgenodigd (al heeft de uitgever ze een brief/mail gestuurd), ik heb de lokale pers ingeschakeld. Het was een groot feest. Ik zal die dag nooit meer vergeten. Wammes: veel succes!

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
(Even een vraagje, kan ik een eerste bericht in een nieuw lijntje ook nog herzien. Erger me rot aan een tikfout!)
Regeliere? Heb ik al voor je aangepast. Kun je ook zelf doen met de knop bewerken boven het startbericht.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wammes, leuke vooruitzichten! Inderdaad, wat ik hier heb geleerd over boekpresentaties is dat auteurs vooral veel zelf regelen. Succes!

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd Wammes. Ik heb het ook twee keer zelf geregeld. De eerste keer viel een beetje tegen omdat ik nog niet zo goed wist hoe het in zijn werk ging. De tweede keer was het veel beter. Een boekwinkel vol met kinderen. Nu ben ik bezig met het organiseren van de boekpresentatie voor het boek over de Sportacademie. Zoals het er nu uitziet, wordt de locatie het Olympisch Stadion in Amsterdam. Daar is de Johan Cruyff Academie gevestigd en die willen er graag aan meewerken.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wammes, ik moest de boekpresentatie zelf regelen en kreeg daarvoor een budget van de uitgever. We hadden besloten de presentatie alleen voor genodigden (waaronder enkele bekende Nederlanders) en de pers te houden. Niet in een boekwinkel of zoiets, maar 's avonds in een horecagelegenheid. De presentatie met sprekers, signeren en nababbel (met veel drank) duurde ongeveer vier uur. Achteraf bezien was het wel leuk, maar voor mij hoeft een boekpresentatie een eventuele volgende keer niet meer.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal. Ik surf al een tijdje rond in dit forum, maar heb nu de stoute schoenen maar eens aan getrokken. Ik ben namelijk zelf op dit moment heel druk bezig met het organiseren van een boekpresentatie van mijn eerste (kinder)boek, dat in februari uitkomt. Ik heb het helemaal zelf geregeld. De presentatie wordt op de school van mijn kinderen (8 en 11) gehouden. Een lerares heeft namelijk enorm geholpen met het samenstellen van een groepje proeflezers, liet de kinderen onder schooltijd lezen en ook het vraaggesprek met hen na afloop mocht onder schooltijd. De school vond het heel leuk dat ik de presentatie bij hun wilde doen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Wammes! Leuk dat het nu gaat gebeuren! :thumbsup: Om op je vraag te antwoorden stel ik een tegenvraag: wat wil je bereiken met je boekpresentatie? Je hoeft het trouwens niet bij één presentatie te houden. Je kunt je boek op meerdere plaatsen presenteren, dat hangt af van je eigen inventiviteit. Bijvoorbeeld een bibliotheekbezoek, klassenbezoek, signeren in de boekwinkel, een feestje organiseren voor de pers (maar 'de pers' krijgt heel veel uitnodigingen, ze kunnen niet overal op ingaan - daarom kun je doelgericht verschillende media benaderen. De lokale en regionale media hebben vaak wel interesse, maar om door te dringen tot de landelijke pers moet je met iets heel bijzonders komen), een feestje organiseren voor de doelgroep, en dan heb je nog je privéfeestje. Het is een mooie gelegenheid om de hele familie weer eens bij elkaar te krijgen, of voor een vriendenreünie. Vandaar de tegenvraag: wat is je doel met je boekpresentatie?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Vente, ook welkom hier. Ook al debuteren in het voorjaar, het stikt van de feestjes dan hier. :D Mooi!! En ik zie dat je ook hebt gewonnen bij Pica met hun wedstrijd. Worden we collega's! :nod: Wammes, je vroeg in eerste instantie naar wat een uitgever doet en daar antwoordde ik op. Maar je kunt natuurlijk zelf het heft in handen nemen (hun laten betalen, dat dan weer wel). Het ligt natuurlijk aan je boek wat passend is. Ik heb ook ooit het boek gepresenteerd in een schoolklas hier in de wijk, dat was erg leuk. Maar ik heb ook ooit het boek aangeboden aan een staatssecretaris en dat gaf veel publiciteit. Het ging over een vluchtelingetje en ik bood het aan aan Albayrak. Het filmpje staat nog steeds op de website van het ministerie van justitie. Aanhaken bij iets uit het boek is heel slim, zoals Rapid dat doet met de sportwereld. Waar gaat je boek over? Moeten we even meedenken zodat je een voorstel naar de uitgever kunt sturen?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, dat je boek dan verschijnt! Kijk, een uitgever heeft een bepaald publiciteitsbudget. Daarmee regelt hij per boek advertenties, persberichten en/of boekpresentaties. Bij elk boek is dat bedrag verschillend - afhankelijk van wat hij van het boek verwacht. Vraag hem gewoon of er ruimte is om een presentatie te houden. Of daar budget voor is. Ik heb hele kleine presentaties meegemaakt waar de auteur veel zelf moest betalen, tot hele grote (die van AFTh bijvoorbeeld) waar de hele Odeon in Amsterdam was afgehuurd en waar 500 man een gratis boek kregen. Het wisselt dus nogal. Ik begrijp dat bij een kinderboek het gewoon leuk is om bij een groep kinderen (en hun ouders) het boek te presenteren. Dat hoeft niet veel te kosten natuurlijk. Vraag je uitgever gewoon!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een boel debuten in voorjaar 2009, feestelijk begin! Ook gefeliciteerd Wammes en Vente, kunnen jullie al meer vertellen over wat, waar etc? Ik weet nog niet precies wat we gaan doen, waarschijnlijk wordt het in drieën 'gehakt'. Een presentatie voor vrienden, familie en iedereen die wil komen op een zaterdag in Nijmegen bij Selexyz Dekker v/d Vegt en dan nog iets in Wijchen, mijn woonplaats. Dat laatste is vooral bedoeld voor de kinderen van school die niet naar Nijmegen komen. Ik wil de bieb te vragen of ik daar op woensdagmiddag iets kan organiseren, is weer eens iets anders dan een boekhandel. De uitgever juicht (logisch) alle initiatieven die ik zelf neem toe en heeft zelf ook allerlei promotieplannen. Zij wil een presentatie organiseren op een basisschool meer in het Westen des lands. Ik ben benieuwd!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[ ... ] Ik wil de bieb te vragen of ik daar op woensdagmiddag iets kan organiseren, is weer eens iets anders dan een boekhandel. [ ... ]
Ing, een bieb is wel iets anders dan een boekhandel, maar (pst) de boekhandel verkoopt jouw boeken, dus commercieel is het handiger om toch in de boekwinkel je presentatie te houden. Dan ligt er alvast een stapeltje.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En nog iets: van kinderboeken worden over het algemeen kleinere oplages gemaakt. De budgetten bij de uitgever zijn dus ook kleiner. Verwacht daarom (in financieel opzicht) niet al te veel van hen voor je boekpresentatie. Ze doen daarentegen in algemene zin heel veel voor hun auteurs, en daar ligt jouw voordeel. Tenzij je met Zee Bes in zee gaat. (*) :) :!: Die schijnt overal enorme partijen uit te slepen. Maar daar moet ik altijd nog de reële cijfers van zien, hoor. (*) Of c bes, dan krijg je een mooie melodie. Grapje. Kon het even niet laten. Ik bedoel Paul Sebes, de manuscriptenmakelaar, hier op de site adverterend.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[ ... ] Ik wil de bieb te vragen of ik daar op woensdagmiddag iets kan organiseren, is weer eens iets anders dan een boekhandel. [ ... ]
Ing, een bieb is wel iets anders dan een boekhandel, maar (pst) de boekhandel verkoopt jouw boeken, dus commercieel is het handiger om toch in de boekwinkel je presentatie te houden. Dan ligt er alvast een stapeltje.
In vieren hakken dan maar: eerst de boekhandel en dan later om eea weer te stimuleren de bieb :-) Over je andere post, de kosten: een presentatie hoeft toch niet duur te zijn? Op een school kost het niks (denk ik) behalve eventueel een aardigheidje voor de kinderen (boekenlegger of zo), koffie/borrel en iets te happen bij de andere presentaties en een stapeltje boeken op voorraad. Of verkijk ik me nu heel erg?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De kosten hangen heel erg af van het programma. Jouw voorbeeld kost inderdaad niet veel. Maar wil je een boekwinkel- of bibliotheekprogramma opfleuren met toepasselijke levende muziek (het is maar even een voorbeeld), dan moet je honderdjes gaan tellen - tenzij je vrienden hebt die het voor niets of weinig doen. Ik vind het zelf altijd heel erg leuk, muziek erbij, maar het is kostbaar. En wie zal dat betalen?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoete lieve Gerritje toch? Muziek is idd érg sfeervol, maar het lijkt me dat het toch ook wel toepasselijk moet zijn, of niet? Ik kan me niet voorstellen welk genre muziek er bij Broodje koosburger zou passen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd Wammes! Ondanks dat evt. publicatie voor mij nog ver weg is, heb ik al eens een balletje opgegooid bij een plaatselijke boekhandel over een evt. presentatie. Die zeiden gelijk: "Ja, mits je boek goed genoeg is." Aan dat 'goed genoeg' werk ik nog, maar het leuke is dat als ik er nu kom ze vragen hoever ik met mijn boek ben ;). Toch denk ik nu al een beetje na over zo'n presentatie, want het lijkt mij een goed PR-moment (als die journalisten tenminste komen ;) ). Eigenlijk ben ik veel te verlegen om zo in de spotlights te staan, dus ik ga ervoor zorgen dat zoveel mogelijk aandacht naar mijn hond uitgaat (die een grote rol in het verhaal speelt, wèl fotogeniek is èn 1001 kunstjes kan ;) ).

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of een gelegenheidsband van enkele muzikale vrienden die bereid zijn een paar weken te oefenen? (ga ik doen ;) ). Eens bij een muziekschool vragen of ze (vrijwillig) mee willen werken (een groepje kinderen die djembé speelt ofzo)?

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed plan Ajstinad. Ik ben zelf ook niet zo'n held als het gaat om presentaties. Als journalist/redacteur vind ik het veel fijner om iemand anders in de spotlights te zetten. Mijn uitgever heeft vorige week een filmpje van mij gemaakt voor op internet. Vreselijk! Ik moet me daar echt goed op voor kunnen bereiden. En dat ga ik dan ook doen. Na afloop van de presentatie op de school van de kinderen gaan we trouwens wel met familie, vrienden en kennissen een feestje vieren in een nabij gelegen café.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vente, jij neemt gewoon een paard mee naar je boekpresentatie (daar kun je je nog beter achter verschuilen dan achter een hond) :) :D. En heb je al aan een extra presentatie op de (al dan niet plaatselijke) manege gedacht?

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een paard in de aula van de school is niet echt een optie, hoewel ik dat wel heel graag had gewild. Het zou inderdaad een ideale verstopplaats zijn geweest. :nod: En in de plaatselijke manege? Tja, ook nog een optie. Had ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
wat veel reacties en leuke ideeen, zeg! Ik ben al een heel stuk wijzer. Ik denk dat het voor mijn eerste boek wel een leuk idee is om op een basisschool hier in de buurt een presentatie te houden. Gezellig met al die kinderen erbij. Ik kan dan de regionale pers uitnodigen en wat familie en vrienden. Dan heb ik in ieder geval een feestelijk debuut gemaakt :-) Mijn tweede boek (het prentenboek) wil ik wel wat groter aanpakken. Ik heb hiermee best wat mogelijkheden omdat het uitkomt vlak voor de kinderboekenweek en het perfect aansluit bij het thema. Ik kan in de kinderboekenweek denk ik wel op veel plaatsen terecht. Ik denk dan aan boekhandels, boekenfeestjes, pannenkoekenhuis (ivm thema) enzo. Ik vind het nog wel een raar idee dat ik zo in de schijnwerpers moet staan. Eigenlijk is het ook niets voor mij. Ik vind het fijn als mijn boeken veel aandacht krijgen maar ikzelf hoef niet zonodig. En ook al ben ik een (niet praktiserende) leerkracht en heb ik dus vaker voor een schoolklas gestaan... dit is toch heel anders! Mijn volgende vraag is dan natuurlijk: Hoe ziet zo'n presentatie er eigenlijk uit? Hoe lang duurt ie? Verkoop je dan ook boeken? (zo ja, waar komen die dan vandaan?) Zijn er sprekers? (zo ja, wat hebben die dan te melden?) Ik kan best een leuk programma bedenken maar ik heb geen idee wat 'gepast' is. Hoe was bij jullie de invulling?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijna vergeten... Vente, gefeliciteerd! Kun je er al wat meer over vertellen of is het al net zo geheimzinnig als bij mij :-)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik weet van de presentaties die ik heb bijgewoond: Ja, er worden boeken verkocht (om een lamme arm van het signeren te voorkomen is training dus gewenst :) ) Voor de boeken zorgt de boekhandel of uitgeverij. Het officiele deel (praatje uitgever, auteur en eventueel een speciale gast) duurt circa half uurtje. Of korter, of helemaal niet, of langer met muzikaal intermezzo: doe lekker wat je wilt. Geen enkele presentatie is 'goed' of 'slecht', dus alles wat je bedenkt of doet is prima.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn presentatie zag er als volgt uit: Tussen 3 uur en half 4 kwamen de genodigden binnen. De presentatie begon officieel om half 4. De burgemeester was iets later, maar om 10 over half 4 begonnen we dan echt. De man van de boekhandel begon met een kort woordje, daarna deed ook mijn redactrice een kort woordje. Vervolgens ging ik speechen (5 a 10 minuten ongeveer). Dat was spannend, maar ook zo geweldig om te doen! Ik had zelf de regionale pers uitgenodigd. De schoolkrant was er, iemand van het opleidingsblaadje, de wijchense omroep en twee regionale kranten. Voldoende aandacht dus! De uitgever regelde dat de boeken ter plekke waren, had voor bloemen gezorgd en voor wijn voor de burgemeester en de boekhandelaar. Ik kreeg een pen (met daarin de datum en de naam bruna) en kon gaan signeren. NIet voordat de pers wat foto's had geschoten natuurlijk. Ik heb toen meer dan 50 boeken gesigneerd en om 5 uur vertrokken de laatste mensen. Wat had de uitgever geregeld? * Wijn * Bloemen * Posters * Flyers om de boekpresentatie aan te kondigen * Gebakjes met daarop de voorkant van mijn boek Wat had de boekhandelaar geregeld? * Koffie en thee * Versiering Wat had ik geregeld? * de mensen uitnodigen (al heeft de uitgever de brief/mail verstuurd) * de pers * de locatie * mijn speech * de teksten voor in het boek van te voren bedacht (beetje variatie is wel zo leuk) Tips: Zorg dat je een pen meeneemt (een beetje een mooie, geen reclamepen) Oefen je speech van te voren Waren er sprekers? * de uitgever (redactrice) * ik * de boekhandelaar * de burgemeester Voor foto's zie mijn hyves of de website. Meer informatie? Vraag maar raak! Houd je presentatei bij voorkeur ergens waar de boeken ook verkocht kunnen worden En geniet vooral, want het is echt heel erg gaaf! Bij mij zijn er ongeveer 70 mensen gekomen en de Bruna was dan ook bomvol.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wammes en Vente, allebei gefeliciteerd! Feest maar lekker die dag en laat ons horen hoe het geweest is.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, Wammes, er is niets geheimzinnigs aan. Alles is al in kannen en kruiken. Ik heb er al over verteld. Onder: "Even voorstellen, Vente" kun je er over lezen. :)