Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wanneer krijg je betaald?

De vraag van Sofie over wanneer je je contract kunt verwachten, brengt me op een andere. Weet iemand wanneer je het voorschot uitbetaald krijgt? Mijn contract is namelijk al een flinke poos (half jaar ofzo) ondertekend retour, de deadline is verstreken maar ik heb geen idee wanneer ik dat voorschot uitbetaald krijg. Is dat bij het verschijnen van het boek of zou ik er tactvol naar kunnen/moeten informeren? (Ja, de dure decembermaand komt er weer aan :-))

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ok - dan heb ik ook een vraagje... Er wordt heen en weer geslingerd met de termen voorschot en royalties...hoeveel eurootjes moet ik dan aan denken bij bijv. een kinderboek? Het is misschien een rare vraag, maar wat is nu echt een mooi bod en wat is maar een mager bod? Ik weet dat veeeel schrijvers niet kunnen rondkomen van alleen hun inkomsten als schrijver. Maar goed, ik woon zelf in Turkije, dus misschien dat ik dat hier toch anders zou kunnen evalueren... (Laat ik het zo formuleren: met zo'n 750 eurootjes per maand heb je hier al een mooi leventje als vrijgezel.)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet uitgaan van ergens tussen de 5 en 10% van de verkoopprijs van je boek; dat is afhankelijk van de uitgever. De oplage is over het algemeen 1.500 exemplaren bij een eerste druk, en de prijs - afhankelijk van een aantal factoren - zal tussen de 10 en 20 euro liggen. Als je boek geïllustreerd wordt, zul je de royalty's moeten delen met de illustrator.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je boek geïllustreerd wordt, zul je de royalty's moeten delen met de illustrator.
Is dat zo? In mijn contract staat daar in ieder geval niets over, worden alleen mijn royalty's genoemd.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zal dan waarschijnlijk afhangen van wat de uitgeverij afgesproken heeft met jullie. Misschien betaalt THB de illustrator apart? Vraag Zjors ook eens. Ik meende dat zij (soms?) ook royalty's deelde met de illustrator?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, Bedankt. Nu heb ik tenminste een duidelijker beeld. Je hebt het over een eerste druk. Hoeveel drukken heb je normaal gesproken bij een beetje boek? Is dat max. 3 of zo?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat weet ik niet. Populaire series als De Kamelon kennen herdrukken tot in vele generaties. Andere boeken kennen één druk. Het is moeilijk van tevoren te bepalen.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De oplage is over het algemeen 1.500 exemplaren bij een eerste druk
Hoi MJ Geldt dit voor alle genres?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoor het wel gezegd worden, maar het zal niet in alle gevallen zo zijn. Ik kan me indenken dat in het populaire genre hogere aantallen gedrukt worden. Het zal ook afhankelijk zijn van het succes (of de domper) van vorige drukken. Een nieuw boek van Carry Slee, Guus Kuijer of Harry Mulisch zal wel in een hogere oplage gedrukt worden dan het debuut van een onbekende XYZ, terwijl wanneer de onbekende XYZ een nieuwe biografie over Lady Di heeft samengesteld, de boekhandelaren er wel meer van zullen inkopen dan wanneer diezelfde XYZ een informatief boek heeft geschreven over het opvoeden van de Tibetaanse Pekingeend - of zoiets. Dus er valt niet een eensluidend antwoord op te geven.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mij is het getal 2.000 genoemd als aantal eerste druk van mijn boek (thriller). Maar ja, dat zegt nog niets over wat ik er uiteindelijk aan overhoud. Het gaat om de verkochte exemplaren.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Krijg je geen voorschot, Debutant? Om trouwens mijn oorspronkelijke vraag te beantwoorden: het bleek dat ik zelf ook een factuur moest sturen, dat wist ik niet. Natuurlijk meteen gedaan, zeer hoopvol met het nummer 001. Lijkt me zo grappig om een keer 007 te kunnen factureren :D . Bij het contract voor het korte verhaal van de vakantiebundel stond nu trouwens keurig vermeld in het begeleidend schrijven dat er een factuur opgestuurd moest worden. Iedereen iets geleerd!

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee Ing, geen voorschot. Dat vind ik ook niet echt nodig zolang ik van schrijven nog niet mijn beroep gemaakt heb. Mocht het ooit zover komen, dan is een voorschot natuurlijk wel noodzakelijk. Ik zie nu wel hoeveel het me oplevert.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij kinderboeken: royalties tussen de 5 en 10 %. Tegen de 10% als er maar weinig illustraties zijn, 5% als het boek half tekst, half illustratie is. Dan deel je ook de leenvergoeding van de bieb overigens met de illustrator. Let bij royalties op of het van de netto- of van de brutoprijs is. Voorschot tussen de 0 en 1000 euro ongeveer. Royalties krijg je met een beetje pech pas twee jaar nadat je het geschreven hebt. Schrijf je in augustus een boek, komt het volgend jaar in maart uit of zo. Krijg je royalties in het jaar daarop eind april. Ben je bijna twee jaar verder. Oplage doorgaans 2000 tot 3000. Herdrukken: niet te veel op rekenen. In jouw geval zou je een boek of 10 per jaar moeten publiceren om ervan te kunnen leven :confused: Het nadeel van je woonplaats is dat je geen schoolbezoeken kunt doen. Slim zou het daarom zijn om net als LIL doet in oktober twee weken naar Nederland te komen. Dan gaat het sneller met je inkomen.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, Op zich schrijf ik best veel wanneer ik er de tijd voor vind. In een donker, donkerrrr verleden, toen ik nog werkeloos was, heb ik in drie maanden drie manuscripten geschreven. Nooit naar een uitgever gestuurd alleen. Wel laten lezen aan vrienden en familie. Het was meer een ik-laat-me-niet-klein-krijgen-reactie op de toenmalige situatie. Maar goed, 10 boeken per jaar. Hmmm...moet op zich wel lukken. Ik moet alleen nog een uitgever vinden, die ze daadwerkelijk wil publiceren! :d :d :d