Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

contract uitgeverij

Misschien ligt het aan mij en ben ik gewoon een stresskonijntje, maar ik zit toch met een vraag wat mijn contract met de uitgeverij betreft... Het laat namelijk op zich wachten! Begin november heb ik afspraken gemaakt met de uitgeverij die mijn boek zal uitgeven, maar ik heb nog steeds geen contract of voorstel tot contract ontvangen. Ondertussen is een externe lector wel mijn werk voor de tweede keer aan het lezen en aan het verbeteren en heb ik met die persoon al wat mails uitgewisseld. Maar van de uitgeverij heb ik voorlopig geen nieuws meer. Misschien is dit wel normaal en moet ik me geen zorgen maken? Ik durf eigenlijk niet te bellen of te mailen, ik wil die mensen ook niet onnodig lastig vallen. Wat denken jullie hiervan?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het contract komt wel. Ik weet niet bij welke uitgever je manuscript ligt, natuurlijk, maar iedere zichzelf respecterende uitgever stuurt je het contract voordat je boek uitkomt. Ondertussen wordt er allerlei ander werk gedaan dat ook moet gebeuren.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb totnogtoe ervaring opgedaan met twee uitgeverijen. Volgens mij is de gang van zaken die jij schetst volkomen normaal. Wie heeft al eens meegemaakt dat een uitgeverij rapido met een contract stond te wapperen?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze moeten allerlei dingen tussendoor doen. Maarre, je kunt ze toch gewoon een mailtje sturen? Vriendelijk, dat mag toch best?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn contracten komen soms zelfs pas als het boek er al is. Nooit meteen aan het begin, vaak net voor het verschijnen. Het heeft geen haast voor uitgevers. Ik neem aan dat je al wel mondeling afspraken hebt gemaakt over de belangrijkste zaken zoals voorschot en royalties en gratis exemplaren.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik krijg mijn contracten nadat ik de eerste keer met de uitgeefster samen heb gezeten om een manuscript te bespreken. Alleen bij het eerste boek duurde het wat langer.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja maar bij jou zijn ze bang dat jij het contract anders snel naar de wedstrijd van de concurrent stuurt :D

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, dat zeg je nu. Maar sinds ik benaderd ben door een andere uitgever, krijg ik de contracten wel erg snel toegestuurd. :D Tja, goudhaantje he. :lol:

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werk zelf in een uitgeverij (voor juridische boeken weliswaar - een mens moet ergens z'n brood mee verdienen), en ik kan van deze kant bevestigen: ja, soms duurt het erg lang alvorens we een contract opsturen, om de eenvoudige reden dat ik het volstrekt vergeten ben en er lomptoevallig aan herinnerd wordt.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is een goudeerlijke en nuttige wenk. Mag ik aannemen dat je het dus helemaal niet erg vindt, als de schrijfster er om vraagt?

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk niet, voor mij persoonlijk is dat soms de enige manier om er aan herinnerd te worden. Nu ja, veel maakt het niet uit, eenmaal de deur uit, zien wij hier zelf die contracten ook zelden terugkeren. En toch wordt iedereen netjes betaald, gek eigenlijk, best niet té veel over nadenken :)

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik ook zo wat loop te "stressen" omdat het mijn eerste boek is en ik pas zal geloven dat het uitgegeven wordt als ik een exemplaar in handen heb... Het is zo lang een droom geweest dat ik bang ben dat het toch nog ergens misloopt... Maar als iemand extern het al aan het corrigeren en herlezen is, denk ik dat het wel goed zit. Bovendien zijn er inderdaad al heel wat mondelinge afspraken gemaakt... Ik zal maar met een gerust hart terug op mijn roze wolkje klauteren, zeker? ;-)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, gewoon op dat wolkje klauteren, Sofie! Ik ontving mijn contract ook pas een maand of vier/vijf/zes (ik weet het niet eens meer precies) na de toezegging. En als je het toch te lang vindt duren, kun je het toch gewoon vragen? Maar in jouw geval zou ik er niets achter zoeken en als er al iemand met je teksten bezig is, al hélémáál niet.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn uitgever stuurde me de week na onze kennismaking het contract, dus supersnel. Maar ik zou me geen zorgen maken als het langer duurt, dat komt heus wel goed.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe graag een beetje zo langs mijn neus weg. ´Hoe gaat dat eigenlijk bij jullie, met contracten en betalingen en zo, moet ik nog iets invullen, opsturen of ondertekenen?´ Dan gaat de rest vanzelf, want dan heb ik iets om op terug te komen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het even terug gezocht bij mijn verzonden emails en zag dat ik het gewoon gevraagd heb. Nou ja gewoon, het was niet de enige reden dat ik een mailtje stuurde, heb dus gezocht naar een reden om te mailen en dan en passant ook even gevraagd hoe het zit met mijn contract. Dus toch niet helemaal recht voor zijn raap :).

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog steeds geen reactie van de uitgeverij: geen contract, geen info, niets.... Vorige week stuurde de lector mijn ms verbeterd terug. Heel positief allemaal en ik ben meteen aan de slag gegaan om het te herwerken. Maar bij de uitgeverij is het verdacht stil. Ik neem aan dat ze daar veel werk hebben, maar ik zou wel graag willen weten of ik het ms nog eens moet terugsturen naar de lector en zo. Misschien moet ik maar eens bellen, want mailen levert geen antwoord op...

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je geen contactpersoon bij de uitgeverij? Het lijkt me dat er toch iemand moet zijn die zich specifiek met jouw ms bezighoudt en waar je je toe kunt wenden met vragen e.d.?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het gewone via de externe lector moet. Die stuurde ik een mailtje met vragen en zij heeft het doorgespeeld aan de uitgever. Na één dag had ik antwoord van haar. Ik loop soms gewoon een beetje te stressen. Ik ben volkomen nieuw in dit wereldje en ken het reilen en zeilen nog niet goed. Soms zou ik wat beter mijn stoute schoenen aantrekken en met de deur in huis vallen....